Dikke kogels door te veel gevraagd en spierpijn, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Dikke kogels door te veel gevraagd en spierpijn, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 00:07

Mijn 4,5 jarige merrie heeft de afgelopen 3 weken erg erg veel werk gehad, ruim 6 dagen in de week is ze flink gereden en veel lastige dingen geoefend, ze was bijna elke dag goed bezweet, soms stond het schuim erop. Nu heb ik elke dagen wel rustige aan gedaan als haar kogels dik werden en ze in het begon iets stijver was, maar daarna wel weer goed getraind.

Nu had ik haar woensdag gereden, en had ik veel met de galop geoefend, veruimen en dan terug laten komen op haar achterbenen en sluiten door een volte te draaien, en uit die volte weer veruimen.

Ze had het al zwaar doordat waardoor ze soms oversprong in de andere galop om te onlasten, maar doordat ik dat zo graag goed wou hebben heb ik haar toen een beetje TE overvraagd en de volgende dag was ze kreupel en waren haar kogels dik en warm.

Ik heb toen een half uur op het harde gestapt en alleen lang en laag gereden en wat rekoefeningen gedaan.

Wat kan ik het beste doen als ze dit vaker heeft?

Ik besteed ontzettend veel aandacht aan in en uitrijden en goed opwarmen en instappen onder warme dekens.

Wat denken jullie dat ik doen moet?

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:55

Tja, ik denk dat je het antwoord zelf al weet..........
Minder werken met je paard. 4 x per week ofzo. Of 5 x per week een half uur.
Ik vind het pittig voor een 4,5 jarige, sluiten en dan nog voltes rijden.

Je paard geeft al aan dat het teveel is door te gaan wisselen in galop. Waarschijnlijk zal hij ook wel tegen de hand zijn of sterk worden van voren.

Ik zou eerst eens terug naar de basis gaan, rechte lijnen rijden, korter rijden en niet laten zweten.

Spaar hem een paar weken en als je deze oefeningen wil doen, doe het dan 1 x in de week ipv dagelijks als de kogels weer normaal zijn.

Succes

ellepel

Re: Dikke kogels door te veel gevraagd en spierpijn, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:00

ik roep het niet gauw,maar t is duidelijk dat ze dit werk niet aankan, dus gas terug gaan nemen, anders sta je vrees ik binnen no-time met een paard wat versleten is..

verder vraag ik me af of je niet in veel te zware bodem rijd...

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 09:32

De bodem is super, pas nieuwe agterberg bodem.
Ze word niet sterk van voor, daar is ze heel makkelijk los in te houden, het is eigelijk van zichzelf echt een gummiballetje, alleen de galop is haar moeilijkste gang, daarom was ik er ook veel mee bezig.
Ik weet dat ik minder hard moet werken, maar wat is is een mooi schema voor zo'n paard als dit? en dat ze toch snel vooruit gaat?

En kan ik iets aan die dikke kogels doen ipv stappen over harde en goed afspuiten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:41

in elk geval dus korter gaan rijden, doe een half uurtje dat is echt lang genoeg voor zo'n jong dier.

lekker instappen,( maar dat doe je al) zowiezo om de tien minuten lekker de hals even laten strekken voor een paar rondjes en dan weer oppakken.

en echt na een half uur er mee stoppen, 4,5 is erg jong, en zowiezo voor t concentreren van zo'n jong dier is 30 minuten lang zat.

na die 30 minuten kun je dan even uitstappen,maar dan ook echt uitstappen en geen oefeningen meer gaan doen, rust is rust

denk dat t ook niet verkeerd zou zijn om een supplement te gaan geven, een olie of iets anders die goed voor spieren en gewrichten is.
maar geen idee welke je dan zou moeten geven, zoek anders even op de site van de paardendrogist?

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:38

Longeren!
Wij hebben twee jonge merries in training die vier à vijf keer in de week pittig gereden worden en de andere dagen gelongeerd. Met touwtjes, aan een halster, een sprongetje.. Puur voor de afwisseling. Zo zijn ze toch bezig, maar onbelast en minder lang en zwaar.

Succes ermee!

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:49

Djesseka schreef:
Longeren!
Wij hebben twee jonge merries in training die vier à vijf keer in de week pittig gereden worden en de andere dagen gelongeerd. Met touwtjes, aan een halster, een sprongetje.. Puur voor de afwisseling. Zo zijn ze toch bezig, maar onbelast en minder lang en zwaar.

Succes ermee!

Longeren ?
Dat is net zo belastend. Zeker met touwtjes.
De kogels zijn overvuld door overbelasting, dan kan je beter niet longeren.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:47

Ben het met Kiana en Ellepel eens. Beter minder zwaar trainen en een heel paard, dan over een tijdje een paard wat echt in de lappenmand zit. Zou 3 a 4x per week rijden en dan max 30 min echt werken. Andere dagen los, 1x longeren, lekker aan de hand rechtuit wandelen en een keer naar buiten. Zodra je merkt dat je paard echt stijf begint is dat een seintje voor jou dat je toch wat teveel gedaan hebt.
Nu tot ze beter is zou ik haar los laten in de paddock (als ze rustig is) verder veel aan de hand stappen op het harde en evt. erop. Zou pas weer echt iets gaan doen als de benen mooi droog en dun zijn.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:35

Belangrijk is om tijdens de trainingen van een jong paard minimaal twee rustpunten in te bouwen. (buiten dus het in en uitstappen om).
Je kan best 6 of 7 dagen werken maar je moet maar 2 of 3 keer trainingen doen waarbij je haar iets nieuws leert. De overige trainingen alleen dingen doen die ze al kan of zelfs nog simpeler.
Veel succes

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:42

Nimmedor schreef:

Ik denk dat je de vraag beter kunt omdraaien, ofwel: wat kun je doen om te voorkomen dat ze dit krijgt.

B.v. minder lang door blijven gaan met moeilijke oefeningen. Als je al een kleine vooruitgang ziet, belonen en overgaan op iets makkelijks en niet door blijven gaan tot de oefening perfect of bijna perfect is. 6 à 7 x per week hard aan het werk vind ik ook best veel voor zo'n jonkie.

Hou het eens een poosje op 4-5x en/of oefen bepaalde dingen ook even kort tijdens een buitenrit. Er zijn nl. best veel dingen die je ook buiten kunt oefenen. Hou het leuk voor je paard en gun hem geestelijk èn lichamelijk de tijd om aan nieuwe dingen te wennen. Zorg dat het afwisselend blijft anders loop je het risico dat je paard helemaal vastloopt en niets meer kan/wil.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:21

kiana schreef:
Djesseka schreef:
Longeren!

Succes ermee!

Longeren ?
Dat is net zo belastend. Zeker met touwtjes.
De kogels zijn overvuld door overbelasting, dan kan je beter niet longeren.

Daarom doen wij het ook wel aan een halstertje of laten we balkjes draven/een sprongetje maken.

Verder wandel ik elke dag minstens een half uur over het harde met de paarden (zien ze gelijk lekker veel) en staan ze op de wei waar ze lekker kunnen doen wat ze zelf willen.

Ik denk dat minder zwaar trainen (maak van een uur een half uur en zorg voor afwisseling en een rustdag) en veel leuke dingen doen (buiten wandelen, op de wei/in de paddock) een heleboel zullen helpen!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:58

Ik zou zeggen, iets minder doen, dwz, je kan best een uur rijden maar doen dan het grootste gedeelte een makkelijke training, en gooi haar na het rijden lekker op het land/paddock dat ze niet meteen stil staat na een intensieve training.

Ga in en uitstappen op verhard (zonder ijzers), of laat haar indraven aan de longe zonder enige vorm van bijzet o.i.d, gewoon op haar eigen manier ontspannen draven, zodat de benen het zware werk wat je daarna doet beter aankan..

Mijn 4 jarige had het laatst ook, 2 dikke kogels achter, reden was niet echt bekend maar volgens mijn instructrise kon het best wel is komen omdat ze nu in de training veel meer op de achterhand komt, en met meer over asfalt stappen en longeren van te voren is het 'opgelost' . Maar de mijne staat al overdag in het weiland, dus zowel voor als na het rijden.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:08

Wat ik niet helemaal begrijp uit jou verhaal is dat je je paard evengoed gaat belasten als hij kreupel is?Rust lijkt mij meer op de plaats op dat moment.En doe wat stappen terug in je training,je zal merken dat het je alleen maar ten goede komt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:00

Als je het goed wilt verdelen, stap dan wat meer tussendoor, zodat de verzuring van je paard beter kan afvloeien. Van stappen kunnen ze bijna niet stijf worden of blessures oplopen.

Mocht je paardje snel stijf zijn, dan is Vit E geven een optie.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:48

Nimmedor schreef:
Mijn 4,5 jarige merrie heeft de afgelopen 3 weken erg erg veel werk gehad, ruim 6 dagen in de week is ze flink gereden en veel lastige dingen geoefend, ze was bijna elke dag goed bezweet, soms stond het schuim erop. Nu heb ik elke dagen wel rustige aan gedaan als haar kogels dik werden en ze in het begon iets stijver was, maar daarna wel weer goed getraind.

Nu had ik haar woensdag gereden, en had ik veel met de galop geoefend, veruimen en dan terug laten komen op haar achterbenen en sluiten door een volte te draaien, en uit die volte weer veruimen.

Ze had het al zwaar doordat waardoor ze soms oversprong in de andere galop om te onlasten, maar doordat ik dat zo graag goed wou hebben heb ik haar toen een beetje TE overvraagd en de volgende dag was ze kreupel en waren haar kogels dik en warm.

Ik heb toen een half uur op het harde gestapt en alleen lang en laag gereden en wat rekoefeningen gedaan.

Ik besteed ontzettend veel aandacht aan in en uitrijden en goed opwarmen en instappen onder warme dekens.

Wat denken jullie dat ik doen moet?

een paard van die leeftijd die zo hard moet werken en daardoor overbelast raakt....
waarom eigenlijk.....
omdat je wil presteren?

en wat wil je horen
dat je gewoon (te) hard door kan blijven trainen en het op te lossen is met een vitamine preperaat?

het paard geeft zelf toch aan dat het teveel is
stop dan met dat harde trainen!!!
3 keer per week trainen is toch meer dan genoeg
en ga ook eens lekker naar buiten een rustig ritje maken.. en veel stappen tussendoor
laat het paard niet langer werken dan een half uurtje
waarom doorgaan tot het schuim erop staat?

paarden zijn pas op 8 jarige leeftijd volgroeid
dan pas is de botdichtheid voldoende om zwaarder werk aan te kunnen

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:48

Helemaal mee eens unamie.Niets meer aan toe te voegen.