Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Djesseka schreef:Longeren!
Wij hebben twee jonge merries in training die vier à vijf keer in de week pittig gereden worden en de andere dagen gelongeerd. Met touwtjes, aan een halster, een sprongetje.. Puur voor de afwisseling. Zo zijn ze toch bezig, maar onbelast en minder lang en zwaar.
Succes ermee!

Nimmedor schreef:Wat kan ik het beste doen als ze dit vaker heeft?
kiana schreef:Djesseka schreef:Longeren!
Wij hebben twee jonge merries in training die vier à vijf keer in de week pittig gereden worden en de andere dagen gelongeerd. Met touwtjes, aan een halster, een sprongetje.. Puur voor de afwisseling. Zo zijn ze toch bezig, maar onbelast en minder lang en zwaar.
Succes ermee!
Longeren ?
Dat is net zo belastend. Zeker met touwtjes.
De kogels zijn overvuld door overbelasting, dan kan je beter niet longeren.
Nimmedor schreef:Mijn 4,5 jarige merrie heeft de afgelopen 3 weken erg erg veel werk gehad, ruim 6 dagen in de week is ze flink gereden en veel lastige dingen geoefend, ze was bijna elke dag goed bezweet, soms stond het schuim erop. Nu heb ik elke dagen wel rustige aan gedaan als haar kogels dik werden en ze in het begon iets stijver was, maar daarna wel weer goed getraind.
Nu had ik haar woensdag gereden, en had ik veel met de galop geoefend, veruimen en dan terug laten komen op haar achterbenen en sluiten door een volte te draaien, en uit die volte weer veruimen.
Ze had het al zwaar doordat waardoor ze soms oversprong in de andere galop om te onlasten, maar doordat ik dat zo graag goed wou hebben heb ik haar toen een beetje TE overvraagd en de volgende dag was ze kreupel en waren haar kogels dik en warm.
Ik heb toen een half uur op het harde gestapt en alleen lang en laag gereden en wat rekoefeningen gedaan.
Wat kan ik het beste doen als ze dit vaker heeft?
Ik besteed ontzettend veel aandacht aan in en uitrijden en goed opwarmen en instappen onder warme dekens.
Wat denken jullie dat ik doen moet?