rechter galop voor en achter de linker galop??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

rechter galop voor en achter de linker galop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:25

hoi ,
Wie heeft dit wel eens meegemaakt ? en waarom doen ze dat?
Dus met haar voor benen gaat ze b.v in de linker galop,en met der achterbenen gaat ze in de rechtergalop..en andersom...

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:33

Dat Heet OVERKRUISD galoperen. Dat kan verschillende oorzaken hebben, bv. bij groene/ jonge paarden uit onbalans. Bij paarden die erg stug en gespannen zijn in de rug, of als ze last hebben van de rug. Het kan ook zijn dat ze een been willen ontlasten of om wat voor reden dan ook onder het werk uit willen, dus verzet.
Laat er eens een goede instructeur naar kijken die kan misschien zien waar het vandaan komt. het komt vaak voor en hoeft helemaal niets ernstigs te zijn, maar het moet natuurlijk wel overgaan. vaak kom je met goed begeleiding al een heel eind, mocht het probleem niet overgaan, kun je misschien een vee-arts laten kijken of er lichamelijk een probleem is.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:47

ok tnx

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:49

mijn jong paard doet dit ook als die uit balans is maar het kan indd veel redens hebben waarom ze dit doen

ellepel

Re: rechter galop voor en achter de linker galop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:02

mijn 15 jarige doet het ook, en pas na meerdere ronden springt hij over zodat hij achter ook in de goede galop zit....
onder t zadel niet hoor, alleen los, lijkt heel apart

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 13:20

Dit paard is 14 jaar,en ik heb er nog nooit wat van gemerkt..
maar de nieuwe eigenaarsessen belden gisteren om te vertellen dat Wanda "het paard"het dus doet..
Nu gaat ze kijken of een fysio er wat aan kan doen,of kan zien waarom ze het doet..
Ze heeft wel een aantal maanden stil gestaan..dus ik hoop dat het stijvigheid is..want dat paard heeft vroeger M gelopen,dus kan me niet voorstellen dat ze altijd zo heeft gegalopeert...

DianneM

Re: rechter galop voor en achter de linker galop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:26

Mijn paard (13 jaar) doet het als ze de oefening moeilijk vindt, bijvoorbeeld galopperen aan de longe of op de kleine volte OHZ, dan gaat ze overkruisd galopperen. Ze springt niet vanzelf over, ik moet haar terug laten gaan naar draf en dan opnieuw aan laten springen. OHZ doet ze het nooit op lange rechte stukken.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:07

Ze doet het ook als ze gelongeerd word...wel een beetje vaag..maar ja ff zien wat fysio er van zegt