Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Chely schreef:Hoelang doet hij dit al?
Je kunt eens wat mest van hem pakken, en in een emmer water doen, als het goed is kun je dan heel goed zien of er zand in zijn mest zit.
Waarom hij zand eet? Tekort aan mineralen/zouten, last van brandend maagzuur, last van zijn darmen?
In ieder geval..zand eten is niet goed!
) Miirthe schreef:Zandtest> Stel mestballen in emmer water, als er dan nu ong. een halfuur meer dan een theelepeltje zand op de bodem ligt is het verstandig een kuurtje met psyllium-zaadjes te geven, werken het best als je deze kuur 7 dagen volgt.
(Psyllium zorgt dat er in de darmen een gelei achtige massa wordt gevormd waaraan als het ware het zand aan blijft plakken)
Succes!
(DA erbij halen in zo'n geval is altijd verstanding, die kan je er
alles met zekerheid over vertellen)
Bonny4life schreef:ik heb sand ex besteld waar ik mn pony een kuur van kan geven, zit psyllium in en geef je door het voer kost rond 30 euro, iemand van bokt heeft een winkel met veel supplementen enzo. ik kan je haar site pm-en als je wilt? zand kan erg gevaarlijk zijn,vooral als die van jou zoveel oplikt.
? Miirthe schreef:Ja, Bonny4life; jij had toch een heel topic hierover geopend?
Ik vertelde dat over die zandtest geloof ik ook aan jou, of ben
ik nou gek?
Sterkte verder!
Bonny4life schreef:in diepvrieszakje even schudden half uur laten staan en dan kijken of er zand op de bodem komt! succes
Hippotha schreef:Bonny4life schreef:in diepvrieszakje even schudden half uur laten staan en dan kijken of er zand op de bodem komt! succes
OK. Dus goed mengen en dan laten bezinken?
Het zand is het zwaarst dus komt als eerste op de bodem?
Hihi...ik moest trouwens vanmorgen wel lachen.
Ik had dus bij Ivanhoe's stal een emmertje neergezet met zijn mest erin.
Komt er een meisje aan, die een emmer nodig had. Ze wilde het emmertje oppakken en riep : Eh....er drijven drollen in deze emmer!!!!Moet je kijken...wat vies!!!
Ik zei dat dat van mij was en legde maar snel het waarom ervan uit![]()
Ik ga het morgen nog eens proberen, maar laat ook een DA komen, want het zandeten geeft toch wel aan dat er iets niet goed zit....
Branca schreef:En?
Junella schreef:Mijn paard at ook happen zand.
Heb haar een kuur "zand weg" gegeven (6 dagen) en ze was weer veel fitter en at al haar kuil weer op.
Bij haar bleek het verveling te zijn. En dat terwijl ze met z'n 6 en los staan.
Een paar takken in de bak en klaar was het. Had ze wat te knabbelen.
Succes ermee!