Tandarts kwam, paarden kunnen nu NIET meer eten. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyDB

Tandarts kwam, paarden kunnen nu NIET meer eten. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 18:23

Hoi allemaal,

Hier ben ik weer. Sommigen onder jullie zullen zich mij herinneren van het berichtje ‘paard at spons’.
Nou dit is gelukkig goed afgelopen, maar nu heb ik het volgende probleem.
Eergisteren middag kwam de DA om de tanden van alle 3 mijn paarden te vijlen.
Het was precies een jaar terug dat ze gevijld geweest waren. Hij zei dat ze alle 3 echt scherpe kantjes hadden en zelfs ulcers. Dus in ‘t vervolg geen jaar meer wachten maar om de 9 maanden laten vijlen.
Ok goed, ik daar mee akkoord.

PROBLEEM : sinds de DA geweest is (nu 36 uur terug), kan geen van mijn 3 paarden nog eten! Ze nemen allen een hapje hooi in mond proberen te knabbelen, maar het ziet er naar uit dat dat niet lukt en laten het opnieuw uit hun mond vallen.
Je kan zien dat ze honger hebben, maar het lukt hen niet te knabbelen.
Ook brokjes eten gaat helemaal niet meer, enkel wanneer ik de brokjes natmaak en vergruis likken ze het op. Paardensnoepjes waar ze normaal gezien zo verzot op zijn, willen ze niet meer uit mijn hand nemen. Soms proberen ze toch, maar van zodra het snoepje op de achtertanden komt, gaan de oren plat en spugen ze het weer uit. Wortels lukt ook niet, appels enkel wanneer in stukjes gesneden. Alleen brood willen ze wel nog eten. Lucerne ter vervanging van hooi heb ik ook al geprobeerd, maar helaas hetzelfde.

Is dit normaal? Zou er misschien iets verkeerd gegaan zijn bij het vijlen? En dan waarom precies bij alle 3? Kan het dat ze te erg gevijld werden en de zenuw van de tanden bloot kwam te liggen? Ik zeg maar iets, want ik heb geen flauw benul van paardentanden.

Wat moet ik doen? Ik vind het nogal vervelend mijn DA terug te bellen en te zeggen dat hij blijkbaar iets fout gedaan heeft, want het is best een aardige man. Maar ja, aardig of niet, mijn paarden zijn nu toch echt niet goed.

Iemand dit reeds meegemaakt en hoe lang duurde het vooraleer het paard weer normaal kon eten?

Ik heb nog nooit mash of slobber hoeven te voeren. Hoe maak je dit precies klaar? Ik ga er vanuit dat ik dit hier ook ergens kan vinden. Ik zal trouwens nu even naar de voerwinkel gaan.
En hoeveel slobber te voeren, wanneer paard anders helemaal niks eet? Ze zijn allen zo rond de 1.80m en wegen ongeveer 620 -750kg.

Het is zo’n zielig zicht, ze willen echt hooi eten, maar kunnen het gewoonweg niet. Ik zelf sta er echt bijna bij te huilen.

Alle antwoorden zeer welkom.

Groetjes,
Patsy.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:27

jeetje....
ik heb er ook 'geen verstand van...
misschien de tandarts bellen om het te vragen?

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:28

Nou, dat klopt niet hoor! Mijn tandarts is geweest en daarna liep hij juist beter en eten was geen probleem!

mirgino

Re: Tandarts kwam, paarden kunnen nu NIET meer eten. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:29

ik zou direct de DA opbellen en het verhaal vertellen.

maar echt normaal is het niet,of hij moet er heel veel werk aan gehad hebben bij alle 3 ,dat ze alle 3 erge haken hadden

maar dat lijkt me sterk!

gewoon bellen!!!!

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 18:33

Juist Mirjam,
Hij zei tegen me dat ik op de dag zelf niet mocht rijden, maar daarna behoren ze zich enkel BETER te voelen. Vandaar snap ik er ook geen barst van.

Even ter verduidelijking, want ik zette dit hierboven niet korrekt, dus mijn tandarts en DA zijn 1 en dezelfde persoon. Mijn DA doet nogal veel tandwerk sommigen gebruiken hebben enkel als tandarts en hebben andere DA en vice versa. Ik heb hem dus voor beide.
Groetjes,
Patsy

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:33

hier is de tandarts enkele weken geleden geweest,en de paarden hebben allen gewoon hun voer gegeten enkele uren erna.
Normaal is het zeker niet.
Ik zou zeker de da bellen.
Wat de slobber betreft:je kan tarwe zemelen overgieten met kokend water(laten afkoelen tot op handwarme temperatuur)ik doe er meestal een lepel jodiumzout of keukenzout bij.
je kan er ook wat havervlokken of mais vlokken bij doen en gekookt lijnzaad of lijnzaadolie.
Meestal neem ik van lanno de kruidenslobber,die is zeer smakelijk en zit echt vanalles in.Zelfs het ziekste paard lust het.

In ieder geval is het niet normaal dat je paarden niet willen eten.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:35

Zou idd snel de dierenarts bellen. Dit is wel heel raar! Eten zou toch geen probleem moeten zijn. Heb je al in de mond gekeken of je iets kan zien? Bijv. of de wangen erg beschadigd zijn.
Als je geen slobber hebt, kan je ook het gewone voer met warm water weken en daar tijdelijk even slobber van maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:37

opbellen inderdaad, t klopt niet hoor.

de mijne eet altijd meteen weer na een behandeling

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:37

Jeetje zeg, dat lijkt me idd niet normaal .

Ik kan me nog iets voorstellen dat het wellicht bij enkele paarden wat gevoelig is enige tijd daarna, maar 36 uur . En bij alle drie .

Meeste paarden die ik ken zijn alleen maar beter gaan eten direct nadat de tandarts kwam.

Ik zou zeker even bellen, 36 uur is vrij lang.

Slobber gaat er trouwens altijd wel in . Op de zak staat vaak wel hoe je het moet maken. Ik doe er vaak een appeltje of mandarijntje door en een scheut zonnebloemolie.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:59

ik heb ook mijn eigen DA als tandarts[heeft hij zijn papieren voor]

de mijne had wel erge haken en haar wangen waren stuk.

maar eten deed ze wel hoor!
ze moet wel heel erg ziekzijn om niet te eten.

en de volgende dag at ze weer als vanouds.

en ik denk dat jouw DA alleen maar blij is dat je hem daarover belt,hij heeft er verstand van en hij zal wel weten wat er aan de hand is.

en een tel. is zo gepleegd,toch?

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:00

Ongelooflijk : ik heb dus nu net gebeld en hij zei dat sommige paarden na "floating with powertools" achteraf een beetje "mouthsore" kunnen zijn, omwille van de hitte die de boormachientjes veroorzaken. Hij zei dat ik het nog een tweetal dagen moest aanzien, aangepast voeren en dat hij deze avond nog wat Bute poedertjes zou brengen!!
Hou ongewoon! Heb ik nog nooit gehoord!

Ik moet inderdaad zeggen, dat dit de eeste keer was, dat ik iemand met elektrische boormachientjes de tanden van mijn paarden zag doen. Eentje bloedde achteraf ook heel erg. Maar hij zei dat dit gewoon het tandvlees was. Blijkbaar is die "powerfloating" hier in de US heel erg in. Ik ben er dus niet van onder de indruk!

Ik ben er nog steeds niet gerust in. Hoe nonchalant : "ik gooi wel wat Bute binnen".

Enfin, aankijken dan maar en nu maar slobber halen.

Als het tegen maandag morgen niet over is, zal ik een andere DA praktijk bellen.

Snif snif.

Patsy.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:04

zo ongewoon is een boormachine met daar een vijl aan niet hoor.

dat doet de mijne ook,hij gebruikt dat als er veel haken aan de kiezen zitten.
bij weinig werk gebruikt hij de handvijl.

en door de boormachine kan het zijn dat ze meer last hebben om dat dat veel meer druk geeft.

maar hij is wel makkelijk om daar Bute voor te geven.

in Ned is dat trouwens verboden!
ik heb het wel ,maar dan via een vriendin uit Belgie vandaan.

het lijkt mij eerder dat hij er veel te veel vanaf gevijld heeft!!

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:11

Ok, dus die boormachines zal het dan wel niet zijn. Ik had het persoonlijk nog nooit gezien.
Ja waarschijnlijk dan wel te veel gevijld.

Het is heel vervelend en zo zielig voor de paarden, ze zien er alle 3 echt depressief uit. Ze strekken ook vaak hun nek & hoofd uit en rommelen precies met hun tong in hun mond, dus dat moet wel op pijn wijzen.
Grrrr.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:33

Waarschijnlijk heeft hij de kiezen te glad gevijld en dan kunnen de paarden dus niet meer malen. Ze hebben echt groeven nodig om te kunnen malen, aan een glad vlakje hebben ze niks. Als je durft moet je dat maar eens controleren.

Het komt niet door wondjes door het vijlen, tenzij het zo dramatisch is gegaan dat het bloed er met bakken tegelijk uit kwam. Bovendien zou je paard dan wel proberen te eten, maar langzaam.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:46

Hallo

WIj hebben het ook aan de hand gehad met een paard waarbij een tandcorrectie moest uitgevoerd worden.
Maar om de juiste grootte van de wonde vast te stellen is het belangrijk om toch nog eens in de mond te kijken.
DIe van ons heeft 21 dagen niet goed kunnen eten, en kreeg 14 dagen iets voor de pijn. Maar wij wisten op voorhand dat het ofwel een serieuse correctie ging zijn, ofwel moesten we het maar op zijn beloop laten en zou het paard maar enkele jaren meer kunnen leven.
We hebben voor de correctie gekozen. Hebben toen ook een tijdje slobber gevoerd en geweekte worteltjes van de paardendrogist waar ze aan smulde dat het een lust was voor het oog.
Als je meer vragen hebt, stuur je me maar een PB'tje.
Succes nog!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:59

ik vrees ook dat de DA er veeeeel te veeeeel af heeft gehaald....
20 jaar geleden was er volgens mij nog geen paardentandarts (toch?)
Natuurlijk is wel het voer veranderd, maar paarden eten nogsteeds gras, hooi , en brokken. Dus over het algemeen is mijn ervaring dat paarden geen tandarts nodig hebben.

Dit maakt het natuurlijk niet makkelijker voor jouw, maar heb ooit ergens een heel stuk gelezen over hoe paarden kauwen, en waarom ze die ribbeltjes nodig hebben... In ieder geval, als de tanden te vlak zijn kunnen ze bijna niet kauwen. *Omdat de emaille (?) ribbeltjes dan beschadigt zijn, zijn de tanden ook extra gevoelig*, deze vlakgeveilde tanden zijn moeilijk te herstellen.

wat tussen *..* betwijfel ik de correctheid ervan...

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:06

Toch is dit allemaal wel heel vreemd hoor! Heb in totaal 1,5 dag met een tandarts meegelopen en zelfde de meest grote haken gingen nog handmatig en zonder dat het paard er pijn of last van had. Mijn paard heb ik sinds afgelopen juli en meteen laten doen, want dat was al meer dan twee jaar geleden. Haken vielen eigenlijk wel mee, dus na een jaartje kan het ook niet zo heel erg zijn. Howel het wel per paard kan verschillen, maar er staat een jaar voor tussen twee behandelingen, dus dat moet redelijk zijn. Als je paarden gewoon een normale hoeveelheid bix krijgen en de rest hooi, kuil of gras, dan kunnen die haken nooit zo groot zijn volgens mij...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:50

bij mijn paard is het ook gedaan met een boormachine achtig ding. na die tijd helemaal nergens last van. je zou haast denken dat er teveel is afgevijld?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:08

Mijn paard is begin dit jaar ook gevijld door de tandarts(tevens dierenarts).
Voorheen is ie ook ieder jaar geweest en had nergens last van.
Deze keer kon ie echter 3 dagen geen hooi eten, hij maakte van die proppen en kreeg het gewoon niet weg.
Brokken at ie wel gewoon, wel wat langzamer maar goed...
Ik heb het gewoon even afgewacht, hij kreeg toch z'n brokken wel binnen
Toen de dierenarts laatst langskwam heb ik meteen ff gevraagd of dat wel normaal is.
Kan dus idd wel voorkomen dat je paard er wat last van heeft, idd aangepast voer en na enkele dagen is het weer normaal.

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:18

PatsyDB schreef:
Ongelooflijk : ik heb dus nu net gebeld en hij zei dat sommige paarden na "floating with powertools" achteraf een beetje "mouthsore" kunnen zijn, omwille van de hitte die de boormachientjes veroorzaken. Hij zei dat ik het nog een tweetal dagen moest aanzien, aangepast voeren en dat hij deze avond nog wat Bute poedertjes zou brengen!!
Hou ongewoon! Heb ik nog nooit gehoord!

Ik moet inderdaad zeggen, dat dit de eeste keer was, dat ik iemand met elektrische boormachientjes de tanden van mijn paarden zag doen. Eentje bloedde achteraf ook heel erg. Maar hij zei dat dit gewoon het tandvlees was. Blijkbaar is die "powerfloating" hier in de US heel erg in. Ik ben er dus niet van onder de indruk!

Ik ben er nog steeds niet gerust in. Hoe nonchalant : "ik gooi wel wat Bute binnen".

Enfin, aankijken dan maar en nu maar slobber halen.

Als het tegen maandag morgen niet over is, zal ik een andere DA praktijk bellen.

Snif snif.

Patsy.

Nee dit gebeurd dus echt onze tandarts had het al over dat electrische... zou dus niet goed zijn en te snel te veel eraf enzo ...

Zou een echte paardentandarts inschakelen die dus ook niet electrisch doet, maar helaas kwaad al geschied

Bij ons dus ook pas paardentandarts geweest en konden gewoon eten daarna (was net voor voertijd)
Van Happy mouth/ happy smile of zoiets, komen uit België --> erg fijn .

Maar hij vertelde toevallig over electrisch bijwerken omdat er bij een nieuw paard nog sporen van waren.
Hij vertelde dat t in amerika veel gedaan wordt, maar dat t vijlen te snel gaat en je daardoor teveel wegvijlt en bovendien wordt t maaloppervlak te plat en glad en dat is niet handig om te eten enzo en hij betreurt t dan ook dat t nog steeds zo gedaan wordt.

Met de hand kun je veel preciezer vijlen enzo ... hij zei bovendien dat een jaarlijkse controle voldoende is of er moeten echt bijzonderheden zijn (kies missen of zo waardoor tand doorgroeit enzo)

en dan hoeft hij dus vaak nog niet ieder jaar iets te doen, maar bij sommigen wel --> een controle zonder dat ie iets doet, kost niks dus hij mag gewoon in ieder geval elk jaar even komen kijken en dan horen/ zien/ voelen we wel of er weer iets bijgewerkt moet worden.

Succes ermee klinkt niet fijn ...

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:07

het lijkt erop dat bij je paarden teveel van de kiezen af is gevijld. in dat geval moeten de snijtanden gecorrigeerd worden (ingekort) omdat de boven en onder kiezen geen kontakt meer maken. daarom spugen ze waarschijnlijk alles uit. als er geen kontakt is tussen de kiezenrijen in het onder en bovengebit kunnen ze inderdaad niet meer malen.

elektrisch vijlen is niet slecht, mits het deskundig gebeurd. als het paard bloedt na het vijlen is of tandvlees geraakt of bloed het tandvlees makkelijk omdat het teruggetrokken en ontstoken is.

vraag je dierenarts meteen terug te komen om de zaak op te lossen. bute alleen doet het niet. het is wel opvallend dat ze alle drie niet kunnen eten.

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 23:33

Nou, ik heb ondertussen slobber gevonden & gemaakt. Wat waren ze blij iets te kunnen eten.

DA heeft me ondertussen ook Bute bezorgd. Ik was wel geschrokken van de hoeveelheid : vandaag heeft hij ze een bute spuitje gegeven, dan voor morgen & overmorgen 2gr am & 2gr pm. Daarna 2 dagen 1gr 's morgens & 1gr 's avonds en dan nog 2 dagen 1gr 's morgens.
Hij zei dat ze later op de avond wel weer aan het eten zouden kunnen. Afwachten maar.
Indien ze maandag nog problemen hebben met het eten, mag ik terugbellen, dan zou hij hen opnieuw bekijken.

Ik vroeg hem ivm 'te veel afgevijld te hebben', maar daar reageerde hij niet zo op. Hij zei het misschien toch wat gevoeliger paarden waren dan dat hij verwacht had en dat het ook mogelijk is dat hun kaakgewricht pijn doet omwille van het wijde opentrekken met dat speculum of zo die ze in hun mond hadden.

Enfin, ik ben er niet tevreden over, maar ik zie wel weer. Op z'n minst hebben ze zo net heel lekker geslobberd.... arme drommels.
Ikzelf hou het er nu inderdaad ook op dat er ''teveel'' af is. Ik heb geprobeerd in hun mond te kijken maar ik moet eerlijk zijn dat ik daar achter weinig of niks kan zien, tong in de weg en hun hoofd in de lucht, dus een beetje moeilijk.
Dat van 'te gladde tanden' waardoor ze niet kunnen kauwen, baart me idd wel wat zorgen. Dus toch maar afwachten.

Dankjewel voor alle berichtjes hoor!
Groetjes,
Patsy.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 07:19

hier wordt er ook electrisch geveild,en nog nooit problemen gehad.
maar hier doet mijn veearts dat,hij heeft zeker ervaring genoeg.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:56

te glad = teveel eraf = te weinig of geen kontakt van de kauwoppervlaktes boven en onder. daar wennen ze niet aan. wil je de eerste paar maanden slobber voeren??

voorbeeld: zet je eigen snijtanden eens op elkaar. als je dat doet, dan kunnen je kiezen niet op elkaar. precies zo voelt het voor een paard als zijn kiezen te kort geraspt zijn, elektrisch of handmatig, maakt niet uit, kan allebei. als het paard niet kan malen kan hij hooguit slobber eten.

dat het kaakgewricht pijnlijk is kan natuurlijk ook het geval zijn, maar bij alle drie paarden? dan is de man wel erg onhandig te werk gegaan

@Savath: hier is ook een dierenarts aan het werk geweest. dat en de elektrische vijl geeft geen garantie dat het ook goed gebeurd is.

@ Patsy: om te kijken of er geen tussenruimte tussen de kauwoppervlaktes is hoef je niet in de mond te kijken. ga naast het hoofd staan, hou het hoofd van het paard vast met een hand op de neus (boven de neusband van het halster en met de andere hand duw je zachtjes de onderkaak naar boven (zodat de snijtanden op elkaar sluiten) en dan van je weg. als je de kiezen niet over elkaar hoort wrijven (duidelijk knarsgeluid) maken ze geen kontakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:34

Jeetje, wat een ellender allemaal!
Sterkte ermee verder !