Uit stress luchtzuigen...... Wie is hier mee bekend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Uit stress luchtzuigen...... Wie is hier mee bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 17:44

Sinds zondag heb ik een jonge haflinger ruin van bijna 3 jaar oud.
De tweede dag dat hij bij ons stond begon hij met luchtzuigen (hoofd ver naar voren, mond iets open en vervolgens overgevende geluiden maken)

Dit gebeurt nog regelmatig, nadat hij een appeltje (of broodje) met rescue remedie heeft gekregen, of gewoon een aai.
Maar ook op moment dat we zijn weide genootje eruit halen, begint hij te stressen, rond hollen, bokken enz... maar ook met lucht zuigen.

Zodra ik hem eruit haal om te borstelen of wandelen is er niks aan de hand.

Paardje heeft beschikking tot:

24/7 in de week in de wei
Onbeperkt hooi
Weide genootje

Morgen begin ik met bach bloesem druppels

Honeysuckle
Walnut
Star of bethlehem

Maar wie herkent dit?

Miemserik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:47

2 pony's bij ons hadde dit ook die kregen een soort speciale band onderhun kaak zodat ze niet konde luchtzuige

Ibalia

Re: Uit stress luchtzuigen...... Wie is hier mee bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:48

Heb je dit paard gekocht en sinds zondag in bezit?
Wist je dat het een luchtzuiger is?

Als dat niet het geval is, kun je de koop volgens mijn ontbinden. Ik weet dat het niet leuk is om je paardje terug te brengen maar luchtzuigen tast ook zijn gezondheid aan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:16

verveling tegen gaan, maar dat doe je al.
Maar ook al heeft je paard 24/7 weidegang, gezelschap en onbeperkt hooi, dat is nog geen garantie.
Hoe werd hij trouwens bij zijn vorige eigenaar gehouden? Stond hij daar op stal? En hoe werd hij gevoerd?
Als hij daar op stal stond zou het kunnen dat hij er, nu dat hij op een wei staat, mee ophoudt na verloop van tijd.
Maar evengoed gaat hij er gewoon mee door.
Ik ken een weidepaard (ex-manegepaard) dat zich op de weipalen vastbijt en dan luchtzuigt. Hij is er ook niet mee opgehouden ookal heeft die nu absoluut geen saai leventje.

Was het luchtzuigen vermeld bij aankoop? Want het is een verborgen gebrek dat door de verkoper gemeld moet worden en eventueel een reden om hem terug te doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 18:18

Ik heb van de week contact met vorige eigenaar gehad, hij heeft het daar ook 2 x gedaan.

de eerste keer toen hij als jaarling bij hun kwam, daarna is het ook over gegaan.
En nog een keer toen zijn vriendje bij hem weg ging (ook over gegaan)

De koop ontbinden is niet van toepassing, dit paardje gaat niet meer weg....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:24

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij het doet in stress situaties, als een soort van oversprong-gedrag.
En een nieuwe omgeving brengt natuurlijk wel wat stress met zich mee.
Dan zou ik het zelf ook niet zo problematisch vinden. Heb je het nog vaker gezien? of alleen die ene keer?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:26

ai sorry niet goed gelezen, hij heeft het al vaker gedaan

Misschien gaat het wel over, als hij wat gewend is bij jou.
Ik denk niet dat je nog veel meer kan doen dan je nu doet, misschien de eerste weken stress situaties proberen vermijden. Zodat hij het niet gewend wordt om het frequent te doen.

Met luchtzuig-riemen enzo zou ik niet beginnen. Het paard zou daar niet echt gelukkig van worden lijkt mij.
Dat paard dat ik ken heeft er wel een aan, maar bij hem is het echt noodzakelijk. Hij krijgt heel snel koliek (van het luchtzuigen)en is niet meer van de jongsten. De vorige keer dat hij koliek had, was hij er bijna aan dood gegaan. En een volgende aanval wordt hem meer dan waarschijnlijk fataal.
Maar die riem is niet echt fantastisch hoor. Zijn vel heeft weken opengelegen. Nu is zijn huid daar nogal ruw en zijn eigenaresse moet er een bontje ronddoen, anders ligt zijn huid weer binnen de kortse keren open.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:39

Je schrijft dat je het paard wil houden; een paard met stalgebrek is minder waard en omdat hij het zo snel doet, zou ik iig wel proberen een deel van je geld terug te krijgen. Zou best eens kunnen lukken.
Mijn vorige paard deed het ook echt uit stress; vaak is er echt een connectie met de maag. Bij hem hielp maagcomposituum van de groene os heel goed; van heel veel zuigen stopte hij zelfs! Je zou dit eens kunnen proberen. Het zijn kruiden (poeder over het voer, iets nat maken) en ken meer gevallen waarin het goed werkt. Via dierdrogist.nl was het het goedkoopste te krijgen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:43

zie centraal topic luchtzuigen.
Hier een slotje.