Prednisolon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liezzie

Prednisolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 16:39

Mijn pony krijgt omdat ze op dit moement ziek is Prednisolon.
(ontsteking in de lympfeknoop, en naknijpen met de ademhaling, en antibiotica kuur slaat niet aan)
Maar nu vallen der manen langzaam uit! niet met hele bossen, maar als ik der over der manen aai, komen er al 5 of 6 uit! Ze heeft gelukkig een dikke bos, dus kan vooruit.
maar toch. Heeft iemand ervaring?

ellepel

Re: Prednisolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:47

extra vitamine kuur bijgeven?

lijkt me inderdaad een reactie op de prednison, bij mensen komt het inderdaad voor dat de haren uitvallen...

je kunt eventueel de huid wat insmeren met een olie, en
verder kan vitamine B enorm goed helpen, je kunt een algeheel vitamine kuurtje er bij gaan geven, kan dacht ik helemaal geen kwaad nu.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:31

Mijn paardje heeft een tijdje terug ook prednison gehad en toen begon ze wel heel erg te verharen terwijl het heel koud was.
Nu heeft ze bijna haar zomervacht.
Haar manen vielen overigens niet uit.
Groetjes Debby

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:30

Mijn ponietje krijgt prednisolon, maar die heeft geen haaruitval. hoort het wel bij de symptomen, of raad je dat alleen maar?

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 17:22

dat raad ik, kan me niet een andere oorzaak bedenken. Misschien reageerd de mijne er zo op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:35

het hoort ook wel bij de symptomen, typ maar es bij google in: symptomen prednison, dan krijg je zo allemaal pagina's over haar uitval.
enige wat nog helpen kan is tijdelijk extra vitamines te geven, verder is t puur afwachten...

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:02

Mijn paard staat ook op prednisolon. Stond een tijdje geleden met 40* koorts op stal, hoestend en proestend. Eerst antibiotica en ventipulmin en nu prednisolon en ventipulmin. Ik merk wel dat mijn paard meer aan het verharen is, maar rond deze tijd begint hij er ook altijd mee. Plukken uit manen valt me niet zo op. Wel drinkt hij meer en eet hij soms zand in de paddock...
Wil hem een vitamine spuit erbij geven, maar weet niet of dit mag in combi met ventipulmin en prednisolon... Enig idee iemand?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:41

geen idee, maar volgens mij kan je een vitamine preparaat altijd wel geven toch?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:52

Vitamines geven kan volgens mij geen kwaad hoor.

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 17:05

Ik ga morgen overleggen met de dierenarts, over oe en wat. Je zal het horen!

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:26

Vitamines kunnen ook schaden, dus ik zou er maar niet mee overdrijven. Over haaruitval bij prednisolonegebruik heb ik nog niet gehoord. In mijn geneesmiddelenoverzicht zie ik dat het naast een hele resem nevenwerkingen ook huidatrofie kan geven dus misschien wel haaruitval. Alleen, als ik mijn paard zijn manen kam komen er ook wel eens 6, of 10 haren mee. Ik heb ook altijd geleerd niet te vaak manen te kamen en zelf ook niet te vaak in mijn haar te prutsen,daarvan zouden haren ook meer uitvallen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:10

Faram heeft ook een prednisolon kuur gehad ooit, ivm een vermoede ontsteking in de rug of halsspieren. hij heeft er nooit last van gehad, maar het is wel een bekend verschijnsel (bij mensen) dat optreedt bij het gebruik van PREDNISON! van Prednisolon weet ik het niet zeker...

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:23

Prednison en Prednisolon zijn het zelfde. Dat is de fabrieksnaam en en de gebruiksnaam namelijk. Prednisolon doet meer fout dan goed. Maar de meest voorkomende bijwerkingen zijn toename van de eetlust, nervositeit, vaker plassen, dorst, stemmings-veranderingen. Bij een korte kuur (stootkuur van 5-10 dagen) hoeft je niet bevreesd te zijn voor ernstige bijwerkingen, ook al lijkt de dosering vrij hoog! De klachten blijven meestal beperkt. Na een paar dagen, wanneer je al gestopt of aan het afbouwen bent, verdwijnen deze vanzelf.

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:05

De prednisolon slaat niet aan. Savannah krijgt een bronchoscopie