Paard hangt zichzelf op: 2 grote wonden op de achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard hangt zichzelf op: 2 grote wonden op de achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:01

Als hij vastgebonden staat, blijft Pallas altijd stilstaan, sinds de 11 jaar dat ik hem ken. Gisteravond echter heeft hij op een of andere manier zijn hoofd onder het touw doorgekregen en bleef hangen, raakte in paniek en hing zichzelf ongeveer op. De knoop die je eigenlijk in 1 keer kan lostrekken was zo vastgetrokken dat dat niet lukte. Ik heb het wel 10 keer geprobeerd, terwijl Pallas bijna zijwaarts op me viel. Gelukkig kon een kennis aan de andere kant de paniekhaak lostrekken. Werkelijk, leve de paniekhaak! Nadat Pallas rustig was, zag ik tot mijn verschrikking dat Pallas 2 hele grote wonden op de sprongen had. De ene is duidelijk een schaafwond, de andere wond was heftig aan het bloeden. Ik heb het eerst laten uitbloeden, daarna goed schoongemaakt met bethadineshampoo en daarna socatyxl zalf erop. Heb Pallas op stal gezet, ben na 2 uur weer komen kijken en alles zag er goed uit. Vanochtend heb ik weer gekeken en niets ziet uit naar een infectie. De socatyl zalf heeft de wond goed afgedicht, daarboven is het vies. Pallas lijkt er geen last van te hebben en staat gewoon buiten op een paddock. Bij bewging gaat ook niets op. Moet ik nog andere maatregelen nemen? Zou ik kunnen rijden als bij beweging de wonden dichtblijven of beter van niet? Moet zeggen dat ik me echt doodgeschrokken ben, een ongeluk zit in een klein hoekje, ook bhij een heel braaf paard. Voortaan bind ik hem toch korter vast.

haan

Re: Paard hangt zichzelf op: 2 grote wonden op de achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:06

Hou het goed in de gaten en als het dikker wordt zou ik als ik jou was het 2 x per dag goed afspuiten onder de koude slang (het weer is er nu niet naar dus ik hoop dat het niet nodig is).
Lekker naar buiten laten overdag, beweging is het allerbeste.

Succes !

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:17

goed uitkijken dat er geen infectie bij komt voor je het weet staat het paard dan met een dik been

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:31

toen mijn paard een hoefzweer had moest hij opnieuw ingeent worden tegen tetanus.
de zweer is toen open gesneden en dan heb je een open wond waar vuil in gaat zitten.

hoelang geleden is jouw paard geent?
het is toch straatvuil wat in de wond zit.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:32

Mijn paard is in juni vorig jaar geent. Ik neem aan dat dit nog OK is. We ebnten altijd 1x per jaar.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:36

even goed opletten dat er toch geen troep in vast komt te zitten.
wel fijn dat de paniekhaak uitkomst bracht

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:03

jwoltmanelp schreef:
Mijn paard is in juni vorig jaar geent. Ik neem aan dat dit nog OK is. We ebnten altijd 1x per jaar.

ik zou dat even navragen ,volgens mijn toenmalige DA is de enting na 8 mnd bijna uitgewerkt.
bij mij zat er ook 8mnd tussen en hij wilde het risico niet nemen.
je kan dan alleen een tetanus prik nemen.

ik ent mijn pony 2x per jaar.
we hebben op onze stal nogal wat verloop met paarden en die gaan wel met elkaar op de wei
ik neem het zekere voor het onzekere en in overleg met mijn DA enten we 2x per jaar.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:22

Elke dag goed schoonmaken en ontsmetten. Been zal waarschijnlijk inmiddels wel dikker zijn geworden neem ik aan?
Oo zal je paard stijf zijn, veel stappen (maakt hem wat losser en zorgt ervoor dat het vocht in zijn been afgevoerd wordt).
Kan best een tijdje duren hoor, reken maar op (ruim) een week voordat alles weer ok is.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:48

Net wat hier boven staat. Heel goed in de gaten houden en als het opeens echt dik wordt de dierenarts er snel bijhalen. Dan kan het nl. naar binnengeslagen zijn.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:51

Gelukkig is er geen ontsteking in het been van Pallas ontstaan. De wond is mooi gedicht door de Socatyl zalf en was alleen de eerste dag een beetje dik. Na 3 dagen ben ik weer met longeren en rijden begonnen en de wond blijft heel netjes dicht. Been is normaal. Weet dat ik veel geluk heb gehad.