Manegepony heeft hoefkatrol...wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Manegepony heeft hoefkatrol...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:35

De pony is nog vrij jong, 6 ofzo, Haflinger en heeft waarschijnlijk hoefkatrol aan 1 van de twee voorbenen. En alleen foto's kunnen laten zien of het chronisch is of wat anders. Er wordt nog op gereden, wel minder dan eerst geloof ik. Er wordt ook gezegd als er alleen gevorderden op rijden die haar goed voorwaarts rijden het ook goed kan gaan. Maar de manege gaat geen foto's maken wat begrijpelijk is natuurlijk maar weet iemand een oplossing? Kan je er wel gewoon op blijven rijden? Er staat ook ergens op internet dat je haar een half jaar op rust moet zetten en er elke dag 5 minuten mee moet lopen...dan zou het overgaan...

Bar

Re: Manegepony heeft hoefkatrol...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:40

Hoefkatrol hoeft niet het einde te zijn. Door de pony tijdens het rijden goed recht te richten kan ze er goed mee leven. Maar voor een manegepony is dat wel lastig. Rechtrichten vraagt wel wat ervaring van een ruitger.
Kijk voor meer info over hoefkatrol op www.paardenbegrijpen.nl

Mijn paard heeft ook hoefkatrolontsteking en is bij de dame van die site in training geweest. Mijn paard loopt niet kreupel of onregelmatig meer sinds ik met rechtrichten bezig ben.

Succes met de pony. Ik hoop dat het beestje nog een kans krijgt.
Stil zetten is in mijn ogen geen goede oplossing.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:45

Heel erg bedankt voor je goede info!! Ik ga die site er eens op naslaan...

littleroosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:16

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 20:40

Bedankt!!

littleroosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:57

En geloof me die man, het werkt echt!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:05

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:25

http://home.planet.nl/~fran1844/

Zie deze link voor de gevaren van natuurlijk bekappen/ strasser!

Ik ben er van overtuigd dat het best kan helpen maar ik heb zelf een paard met hko en hier begin ik dus niet aan, inderdaad rechtrichten en voorwaarts rijden kan goed helpen.
Die van mij staat nu op rust (de wei) tot augustus/september!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:45

Verrox schreef:
http://home.planet.nl/~fran1844/

Zie deze link voor de gevaren van natuurlijk bekappen/ strasser!

Ik ben er van overtuigd dat het best kan helpen maar ik heb zelf een paard met hko en hier begin ik dus niet aan, inderdaad rechtrichten en voorwaarts rijden kan goed helpen.
Die van mij staat nu op rust (de wei) tot augustus/september!

Dit is 1 verhaal. Niet duidelijk is om welke natuurlijk bekapper het hier gaat. Iemand die strassergecertificeerd is, is opgeleid door dr. Strasser zelf. Zij heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan en haar methode is gebaseerd op dit wetenschappelijk onderzoek. In Duitsland wordt de strassermethode een onderdeel van de veterinaire opleiding. Dat zou echt niet gebeuren als er uit het onderzoek niet heel duidelijke bewijzen zijn gekomen dat traditioneel bekappen problemen kan opleveren.
Natuurlijk kan je je vraagtekens plaatsen, maar dat kan je bij sommige traditionele bekappers ook. Ik weet dat mijn paard (die maaide) enorm is verbeterd door het strasseren. (trouwens bij de strassermethode duurt het wel even voor je zelf mag snijden, dat is dan nog alleen het bijhouden. De correcties blijft de strasserhoefverzorger doen) en als het kiezen is tussen slacht of dit proberen................. vul maar in

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:57

Hoefkatrol hoeft geen heel erg probleem te zijn. Het hangt af van de gradatie. Klasse 1 bijvoorbeeld hebben heel veel paarden zonder er ooit last van te krijgen. Klasse 2 kun je goed mee door blijven rijden als je e.e.a wat aanpast. Klasse 3 is redelijk ernstig, speciaal beslag, e.v. inspuitingen bij erge kreupelheid, niet meer springen, liefst geen korte wendingen. Klasse 4 is heel ernstig, paard eigenlijk niet meer gebruiken.
Mijn paard heeft klasse 3. Na de diagnose is ze een klein jaar op rust geweest in het weiland met een aantal andere paarden, daarna ben ik rustig weer begonnen met rijden. We rijden alleen maar buiten. Nu 3 jaar later rijden we rustig ritten van een uur of 6, soms meerdere dagen achter elkaar. Ze is nooit meer kreupel of onregelmatig geweest.
In de winter heeft ze vakantie en staat ze zonder ijzers buiten in de kudde, dit doet wonderen voor haar hoeven die anders vrij slecht zijn.
Foto's maken is belangrijk voor de diagnose en behandeling!

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:25

...of het chronisch is of wat anders.

Kan iemand mij het verschil uitleggen

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:06

Sisim schreef:
Hoefkatrol hoeft geen heel erg probleem te zijn. Het hangt af van de gradatie. Klasse 1 bijvoorbeeld hebben heel veel paarden zonder er ooit last van te krijgen. Klasse 2 kun je goed mee door blijven rijden als je e.e.a wat aanpast. Klasse 3 is redelijk ernstig, speciaal beslag, e.v. inspuitingen bij erge kreupelheid, niet meer springen, liefst geen korte wendingen.
Klasse 4 is heel ernstig, paard eigenlijk niet meer gebruiken.
Mijn paard heeft klasse 3. Na de diagnose is ze een klein jaar op rust geweest in het weiland met een aantal andere paarden, daarna ben ik rustig weer begonnen met rijden. We rijden alleen maar buiten. Nu 3 jaar later rijden we rustig ritten van een uur of 6, soms meerdere dagen achter elkaar. Ze is nooit meer kreupel of onregelmatig geweest.
In de winter heeft ze vakantie en staat ze zonder ijzers buiten in de kudde, dit doet wonderen voor haar hoeven die anders vrij slecht zijn.
Foto's maken is belangrijk voor de diagnose en behandeling!

Mijn paard heeft hko fase 4 aan beide voorbenen. Van het ene been had hij wel last en liep er erg kreupel op. Van het andere been had hij totaal geen last. Hij is ingespoten in het kreupele been en loopt er al bijna anderhalf jaar zuiver op. Dus dat hko fase 4-paarden niet meer te gebruiken zijn is niet waar. Ik rij er fanatiek dressuur op en rij ook buiten en hij blijft super lopen. Springen doe ik niet meer.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:37

Dat van die fases is wat ze mij in de dierenkliniek hebben verteld. Gelukkig dat jou paard zuiver blijft lopen! Paard van mij mocht geen dressuur meer lopen. De kans dat het ernstiger terugkomt is dan groot vertelde de vee arts. Het kan jaren duren, het kan zijn dat het nooit terug komt, het kan ook binnen een paar maanden terug komen. Ach, ik ben toch niet zo'n dressuur ruiter, ik rij nu alleen maar buiten.
Heb je ook speciaal beslag? Racime loopt op egg bar ijzers voor.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:55

Voor 2 jaar terug hebben wij nog een 3 jarige in moeten laten slapen wegens chronische hoefkatrol.
Allemaal heel sneu.

Wat je in ieder geval zeker weet is dat het je handen vol geld gaat kosten en dat je niet zeker weet of het wel echt goed komt.

Ons paardje kon (ook niet met medicijngebruik)niet meer zonder pijn leven.

Hoop dat het jullie wat beter vergaat.
Succes

Geriette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:44

mijn paard heeft inderdaad speciale ijzers. Het is geen eggbar. Er zit ook een lederen zooltje en siliconen tussen.