mijn pony eet zijn eigen mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

mijn pony eet zijn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:04

Hallo ik heb een vraagje.
Mijn pony eet zijn eigen mest, en dat is volgens de dierenarts niet erg, maar wat wél erg is, dat hij dan ook zand mee-eet, en hij heeft al eens een keertje heel ernstige zandkoliek gehad, de dierenarts heeft hem gelukkig kunnen redden.

We hebben hem aan de slobber, lijnzaad, muesli noem het maar op, ook heeft hij beschikking tot een liksteen.

heeft iemand misschien tips om dit te kunnen voorkomen? want uit tests met mest in een pot met water blijkt dat hij nog steeds zand in zijn darmen heeft.

en doen meer pony's/paarden dit? of heb ik een gekke uitzondering

alvast bedankt

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:06

Ik heb er geen ervaringen mee, maar heb je de DA al gecontacteerd?
Miss. dat hij ietts weet!

Wodile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:09

mijn paard eet ook dr eigen mest op.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:10

Cassia schreef:
Ik heb er geen ervaringen mee, maar heb je de DA al gecontacteerd?
Miss. dat hij ietts weet!

ja die zei dat het eten van de eigen mest niet schadelijk is,
maar ja maak me wat zorgen met dat zand enzo
muilkorf helpt niet, want wij hebben een shetlander en die trekt dat ding voor hem van zn hoofd af

ellepel

Re: mijn pony eet zijn eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 07:58

wat voor hooi geef je?

sommige paarden doen het ook omdat ze te fijn hooi of kuil krijgen..
probeer eens een tijdje wat groffer hooi te voeren, wat ouder hooi en geef daarvan ook meer verspreid over de dag.

er zijn enkele paarden die mest gaan eten omdat ze te weinig krijgen, vaak worden deze dieren 2x per dag gevoerd en gaan uit gebrek dus tussendoor mest eten omdat er niks anders is...( verveling)

probeer dus een tijdje wat vaker hooi te geven, als je wat ouder hooi geeft kun je daarvan ook makkelijker meer geven zonder dat ze er druk of dik van worden...

als t dan nog niet veranderd is het een gewoonte geworden en kun je er weinig aan doen denk ik

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:01

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het eten van mest niet erg is. Immers, mest is afval uit je paard, dus het is niet echt wenselijk dat hij dat weer opnieuw opeet. Het kan gebeuren als je paard ergens tekort aan heeft, bepaalde bouwstoffen, vitaminen of mineralen. Krijgt hij die voldoende binnen? Anders zou je eens een liksteen kunnen proberen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:02

geef haar eens een mineralen kuur, als ze een tekort heeft van het één of ander haalt ze het uit het supplement, daarnaast poept en piest ze de rest uit.

het schijnt zo te wezen dat door de mineralen die ze weer uitpoept de mest niet lekker meer smaakt en ruikt en daardoor zal ze er vanaf blijven.

dus 2x raak, een eventueel tekort vul je aan én ze blijft van de mest af.

succes !

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:51

@ simodi hij zit al aan een liksteen
@lolclub bedankt voor de tip, zal het eens proberen
@ ellepel hij krijgt 4 x per dag hooi, dus dat is wel genoeg neem ik aan.. denk ook dat het ondertussen een gewoonte is geworden. onze andere paarden krijgen het zelfde voedsel en die doen het niet..

lolclub

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:50

het helpt echt, je kunt gewoon een pot mineralenpoeder van bijvoorbeeld Pavo nemen.
ieder ander merk is ook goed, zoek maar eens even.

ps het gaat hier dus niet over vitaminepoeder, maar juist wel over mineralenpoeder

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:30

idd zouten/mineralen tekort!!! en mest eten is niet zo slecht, omdat de darmen niet alle voedingsstoffer uit voedsel kunnen halen, zitten er nog voedingstoffen in de uitwerpselen..

* enig idee waarom paardenmest goed is voor rozen en champigons: de voedingstoffen *

R0cky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:27

Een mineraal dat belangrijk is voor de water- en electrolytenbalans, de zenuwfunctie, de opname van suikers en eiwitten. Met het zweten verliest het lichaam niet alleen veel vocht maar ook belangrijke voedingsstoffen, zoals calcium, natrium, kalium en chloride. elektrolyten-mixen zijn erop gericht om deze stoffen weer aan te vullen en zorgen er tevens voor dat water wordt opgenomen. Als het natriumgehalte van het bloed namelijk te laag is, heeft het geven van alleen water geen zin; de nieren scheiden dit water weer uit. elektrolyten-mixen bevatten zouten in een natuurlijke verhouding en zijn qua samenstelling gelijk aan de bloedvloeistof, waardoor ze direct door het lichaam worden opgenomen. zouten in een zoutblok, die overigens ook belangrijk zijn, zijn geen elektrolyten.
Een langdurig of regelmatig tekort aan elektrolyten verstoort de water- en elektrolytenbalans in het lichaam. De effecten hiervan zijn vaak pas op de lange termijn zichtbaar en uiten zich in algemene symptomen zoals minder werklust,eigen mest eten en vermindering van de prestaties en weinig huidelasticiteit. De huidelasticiteit kunt u controleren door tussen uw duim en wijsvinger een huidplooi op de hals te pakken; zodra u uw vingers loslaat, moet deze direct verdwijnen.

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:43

R0cky schreef:
Een mineraal dat belangrijk is voor de water- en electrolytenbalans, de zenuwfunctie, de opname van suikers en eiwitten. Met het zweten verliest het lichaam niet alleen veel vocht maar ook belangrijke voedingsstoffen, zoals calcium, natrium, kalium en chloride. elektrolyten-mixen zijn erop gericht om deze stoffen weer aan te vullen en zorgen er tevens voor dat water wordt opgenomen. Als het natriumgehalte van het bloed namelijk te laag is, heeft het geven van alleen water geen zin; de nieren scheiden dit water weer uit. elektrolyten-mixen bevatten zouten in een natuurlijke verhouding en zijn qua samenstelling gelijk aan de bloedvloeistof, waardoor ze direct door het lichaam worden opgenomen. zouten in een zoutblok, die overigens ook belangrijk zijn, zijn geen elektrolyten.
Een langdurig of regelmatig tekort aan elektrolyten verstoort de water- en elektrolytenbalans in het lichaam. De effecten hiervan zijn vaak pas op de lange termijn zichtbaar en uiten zich in algemene symptomen zoals minder werklust,eigen mest eten en vermindering van de prestaties en weinig huidelasticiteit. De huidelasticiteit kunt u controleren door tussen uw duim en wijsvinger een huidplooi op de hals te pakken; zodra u uw vingers loslaat, moet deze direct verdwijnen.

zo....zelf geschreven ?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:39

R0cky schreef:

hij heeft genoeg werklust.. presteert nog prima en zijn huid gaat ook gelijk terug
ik ga het proberen met extra mineralen.. maar ben toch bang dat het een gewoonte is geworden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:41

welke je dan best kunt proberen is zeewier.
kijk even op de site van de paardendrogist voor uitleg en wat er allemaal inzit.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:22

simodi schreef:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het eten van mest niet erg is. Immers, mest is afval uit je paard, dus het is niet echt wenselijk dat hij dat weer opnieuw opeet. Het kan gebeuren als je paard ergens tekort aan heeft, bepaalde bouwstoffen, vitaminen of mineralen. Krijgt hij die voldoende binnen? Anders zou je eens een liksteen kunnen proberen.

Het eten van mest is niet schadelijk, sterker nog, het is vrij natuurlijk. Als je bijvoorbeeld kijkt naar konijnen die eten standaard hun eigen mest om de vezels een tweede keer te bewerken. Mest is geen "afval" in de negatieve zin van het woord. Het is met name een overblijfsel van onverteerde voedselresten, en die resten ontstaan over het algemeen omdat niet alle vezels helemaal verteerd kunnen worden.

Coprofagie wordt vaak gezien bij paarden. Veulens eten zelfs standaard de verse mest van hun moeder om te leren wat ze wel en niet kunnen eten. Ook bouwen ze hiermee hun eigen darmflora op.
Bij volwassen paarden ligt het iets anders. Paarden in het wild zul je het nauwelijks zien doen. De reden om het wel te doen ligt 9 vd 10 keer in verveling. Het is een soort "stalondeugd". Soms ontstaat het vanwege een nutrienten tekort, en dan met name een vezel (hooi/kuil/stro) tekort. En natuurlijk de aanwezigheid van de mest is een factor, als het dier de hele dag in zn eigen mest staat is de neiging tot mest eten groter dan wanneer hij in een schone stal/weide staat (en nu zeg ik niet dat je nioet goed uitmest of wat dan ook hoor )

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:56

carina schreef:
simodi schreef:

(en nu zeg ik niet dat je nioet goed uitmest of wat dan ook hoor )

haha nee, ik ben niet zo'n bitch die gelijk aanvalt;)
Want als we niet goed de stal uitmesten of de mest niet uit de bak hale, krijgen we gelijk onze vader op onze kop!
(en terecht natuurlijk;))
Maar ik ga al deze goede tips eens uitproberen
misschien is een speelbal ook iets, dat ie zich niet verveelt in de bak...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:33

Citaat:
hij heeft genoeg werklust.. presteert nog prima en zijn huid gaat ook gelijk terug
ik ga het proberen met extra mineralen.. maar ben toch bang dat het een gewoonte is geworden!

juist door het toevoegen van de mineralen krijgt de mest een vieze/andere smaak, misschien juist dat je daarmee deze gewoonte kan doorbreken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:47

Een andere liksteen ophangen Dan houd het meestal direct op, omdat ze dan naar behoefte zouten (mineralen, electrolyten is hetzelfde) kunnen aanvullen en het niet meer nodig vinden hun mest op te eten.

Edit: het is echt niet erg dat je paard mest eet, maar het idee is errug ranzig.. En het is meestal heel simpel op te lossen.