Schurft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:29

Mijn paard heeft ineens allemaal kale plekjes op zijn hoofd. Kan dit schurft zijn? En zo ja wat doe je ertegen?

ellepel

Re: Schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:01

nee denk ik niet, echt schurft komt namelijk niet zo vaak voor...

denk een schimmel, maar kan ook van het verharen komen.
dat behandel je met imaverol kun je kopen bij je dierenarts of ruitersportwinkel, op de verpakking staat wel hoe je t moet gebruiken

Rosalie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:04

Toevallig is er net een paardje op m'n stal dat schurft heeft.
Deze kreeg vrij snel een vrij groot wondje op d'r hals, en dat zag er ook bestwel vies uit.
Ik denk eerder dat jouw paard gewoon haar vacht kapot heeft geschuurd, omdat ze jeuk had door het verharen.

Rosalie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:08

Je paard heeft bij schurft trouwens ook veel kleine schilftertjes door de jeuk.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:49

Ik denk ringworm!

Heeft Ara jeuk?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:51

Sluit me aan bij Ellepel, bij twijfel kun je de VA even laten checken

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 00:19

het zijn geen schilfers, het ziet er meer uit alsof hij zich weer eens opengehaald heeft aan de stal ofzo. Regelmatig vind ik zijn halve manenkam terug hangend aan een uitsteeksel in de stal.

Ik heb van Smurf een verboden goedje meegekregen dat heeeel effectief is

florentijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:28

kan ook luis zijn, had die van mij ook en die kreeg ook allemaal rare kale plekjes op zijn hoofd!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:34

Ik zou haar even 2x met een tussenpose van 1 week met Imaverol wassen, kijken of het daarmee weggaat. Helpt het niet, dan even de dierenarts erbij halen..

Edit: dat verboden goedje is denk ik Sebacil? Dat werkt heel goed tegen schurft, maar niet tegen schimmel, wat toch meer voor de hand ligt, omdat schurft liever in lange haren zit, in sokken bijvoorbeeld, manenkam en op de staartwortel.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:12

ben het niet met iedereen eens. Mijn paard had in het eerste jaar dat ik hem had, wat kale plekjes op zijn hoofd en op zijn pijpbeenderen voor. Er zaten wat korstjes en als je krabte , kwamen er kleine plukjes haar los. Het paard had er geen last van verder en het viel niet te veel op(werd ook niet veel groter, of zo). Toen ik hem 1,5 jaar had en de da er toch was, er eens naar laten kijken. Zij twijfelde tussen schimmel en schurft. Een middel tegen schimmel gegeven en meteen het advies gekregen om twee maal achter elkaar te ontwormen(14 dagen ertussen, in ontworm middel schijnt iets tegen schurft te zitten) Helaas hielp dit beide niet en sebasil, tegen schurft gekregen. Toen waren de plekjes over en nu nog.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:12

@Santos

Schurft zit liever in lange haren, dit betekent niet dat het nooit in de kortere haren zit.
Mijn paard had het in haar liezen, wel een lekker warm plekje maar niet super behaard