kramptrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bren

kramptrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:28

hoi

ik wilde graag weten wat kramptrekken
is en wat de gevolgen met rijden enz daar van zijn.
ik zat zelf al op internet te zoeken maar kan er niks over vinden.
jullie een idee?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:35

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:49

Er zijn de laatste weken heel wat topics hierover geweest, kijk daar eens op!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:32

Vaak doet een paard het alleen wanneer hij net uit de box komt of in zware grond loopt. Je kunt gerust wedstrijden rijden, ik was L dressuur met mijn paard en hij kon nog veel meer! Als je niet zeker weet of je paard het heeft, dan moet je hem even (om de beurt) een peesbeschermer om zijn achterbeen doen. Een paard met hanetred valt dan bijna om en laat het je heel duidelijk zien.
Als je paard het heeft, dan moet je hem dus achter geen beschermers, bandages of wat dan ook omdoen...
Hanetred kan veroorzaakt worden door een castratie. Er is dan een zenuw geraakt. Het kan soms ook spontaan ontstaan, zelfs bij oudere paarden. Het is wel een koopvernietigend gebrek, d.w.z. als je een paard met hanetred koopt, dan is de verkoper verplicht het te melden! Zo niet, dan kan je hem terug brengen. Als jij een paard met hanetred verkoopt, ben je dus ook verplicht het te melden. Het wordt in princiepe niet erger, meestal blijft het zoals het is. Het ene paard heeft er wel meer last van dan de andere. Sommige paarden hebben het aan 1 been en andere aan alle bij de achterbenen. Hier in de buurt loopt een fries die het heel erg heeft.
Loopt nu M dressuur, maar laat het bij elke stap pas zien met beide achterbenen, maar wel in het stapritme, dus regelmatig. De jury heeft nog nooit een paard met zo'n appart achterbeen gebruik gezien (ahum)... Bij de hoefsmid kan het heel lastig zijn. Mijn hoefsmid bekapte mijn paard twerwijl hij op hurken zat, omdat mijn paard zijn been niet zo hoog kon houden als de smid het vast had.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:27

Wat een onzin dat je bij een paard met hanetred niets om zijn benen mag doen, als hij strijkt moet je wel!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:25

Heb je zelf wel eens een paard met hanetred iets om de benen gedaan..? Nee dus, anders had je geweten waarom dat niet kan.
Als hij strijkt èn hanentred heeft, dan heb je gewoon een heel groot probleem. Ik ken verschillende paarden met hanentred (heb er zelf jaren één gehad ook) en praat geen onzin.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:38

Mijn paard heb ik al 15 jaar en heeft een behoorlijke hanetred en strijkt dus ook. Nee is geen probleem, altijd strijklappen om.
Dus waarom dat niet kan is mij niet duidelijk.
Met transport heeft hij ook transportbeschermers om en met dressuur altijd bandages.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:14

Daarnaast hoef je niet gelijk onaardig te worden, laten we de discussie leuk houden alsjeblieft.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:29

Wat vind je er onaardig aan dan..? Jij doet mijn verhaal (gedeeltelijk) af als onzin, dus... over onaardig gesproken ! Dit is ook geen discussie maar een topic waarin informatie wordt gevraagd door TS. Als mijn info onvolledig is dan mag je het best aanvullen zonder het af te doen als 'onzin'.

Misschien heb jij toevallig geluk, mijn paard kon niet eens op de normale wijze bekapt worden en ook niks aan de achterbenen verdragen, net als die anderen die ik ken dus... Misschien heb jij dan de uitzondering op de regel. Het is misschien ook maar net welke zenuw niet goed werkt en op wat voor plaats het probleem zit in de zenuw.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:45

Hallo,

Graag wil ik ook reageren maar voor ik dat doe eerst een vraag.

Uit de antwoorden begrijp ik dat er eigenlijk geen verschil tussen krampstap en hanetred is maar ik heb juist begrepen dat er wel verschil is nl. krampstap is alleen in stap en hanetred kan zich ook in de draf laten zien.
Dus de vraag is hoe zit het nu precies?

Mijn paard van 11 verkrampt dus met 1 achterbeen in de stap maar alleen als hij ontspannen is op het moment dat hij moet werken is het over.
Daarnaast gebruik ik ook strijklappen omdat hij strijkt en dit geeft nooit een probleem en bij hoefsmid tilt hij ook netjes hoog misschien wel hoger dan normaal, alleen mag het niet langer dan normaal duren anders verkrampt hij iets (zeg maar ong. 10 minuten en niet 20 minuten voordat het been losgelaten wordt).

Dit is mijn ervaring met dit euvel, dus ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het antwoord of er verschil is.

Vergeet te melden dat het paard altijd in de sport heeft gelopen en M2 dressuur is en de Z oefeningen feilloos beheerst en hij hier nooit een aanmerking over gehad heeft.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:53

Ik heb een krampentrekker op stal. Met rijden niets van te merken. Enkel bij de voeten optillen om uit te krabben of bij de smid is een groot probleem.

Mede hierdoor heeft hij nu flinke rotstraal omdat ik niet altijd zijn achtervoeten heb kunnen behandelen door rugklachten bij mijzelf

Nu moet ik helaas zijn voeten elke dag met betadine wassen en insmeren ter voorkoming van straalkanker. En leuk is het zeker niet. Voor beiden niet

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:15

Ik heb altijd geleerd dat kramptrekken en hanetred hetzelfde zijn... Ik heb persoonlijk nog nooit een paard gezien die het in draf deed, maar ook niet één die bandages (of iets dergelijks) om de achterbenen kan verdragen, ik heb natuurlijk ook niet alle wijsheid in pacht.
Ik weet alleen wel dat ik niet weer een paard zou kopen met een hanetred/krampstap of wat voor gebrek dan ook. Het is toch vaak lastig en het is ook moeilijk om je paard te verkopen. Hoe mooi en goed hij verder ook is en hoe weinig last hij er dan ook van mag hebben, je krijgt er nooit veel voor en iedereen valt erover...

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:37

kramptrekken en hanetred is het zelfde

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:21

oke bedankt in elk geval, alhoewel als ik het topic lees van het DAP Bodegraven is er dus wel degelijk verschil, kramptrekken schijnt toch wat belastender te zijn dan hanetred.
Als ik beter gelezen had had ik het dus niet hoeven vragen.

Maakt voor mij verder niet uit er moet toch wel iets ernstigs aan de hand zijn wil ik hem verkopen want hij is een super schat en ook ik heb mijn gebreken dus we passen dan wel goed bij elkaar.

Maar ik denk ook zeker dat als hij verkocht zou moeten worden dat het wel een probleem zal geven of dat hij weinig op zal brengen ondanks zijn prestaties in de sport of je moet net iemand treffen die voor hem valt en het paard persé wil hebben.

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:31

mistral schreef:
kramptrekken en hanetred is het zelfde

dit is niet waar, zie site van bodegraven

Ik heb zelf een kramptrekker en heeft er soms last van, Maar nooit in het werk. hij trek zijn been op en zijwaards, en is een nerveus paard.

zoals ik al zei ik heb er in het werk geen last van alleen de hoefsmid is een drama en kalkoenen draaien.

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:34

sume schreef:
oke bedankt in elk geval, alhoewel als ik het topic lees van het DAP Bodegraven is er dus wel degelijk verschil, kramptrekken schijnt toch wat belastender te zijn dan hanetred.
Als ik beter gelezen had had ik het dus niet hoeven vragen.

Maakt voor mij verder niet uit er moet toch wel iets ernstigs aan de hand zijn wil ik hem verkopen want hij is een super schat en ook ik heb mijn gebreken dus we passen dan wel goed bij elkaar.

Maar ik denk ook zeker dat als hij verkocht zou moeten worden dat het wel een probleem zal geven of dat hij weinig op zal brengen ondanks zijn prestaties in de sport of je moet net iemand treffen die voor hem valt en het paard persé wil hebben.

Hij wordt inprincipe niet afgekeurd op kramptrekken en door dat het in het werk geen problemen opleverd waarschijnlijk ook echt niet minder waard. Ik heb toen ik het paard kocht het er uitgebreid over gehad met twee veeartsen en die zagen toen geen probleem

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:37

Wat een verhelderend stuk op de site van Bodegraven. Ik heb een paard met krampigheid in extreme mate en kon eigenlijk nooit goede info vinden. Iedereen zegt iets anders en de werkelijke oorzaak is niet bekend.
Het klopt wel dan krampentrekkers zegt 'iets' om hun achterbenen kan verdragen. Mijn paard krijgt kramp om alle stress die er bestaat. Dit varieert van bijvoorbeeld corrigeren met stem bijvoorbeeld als ze staat te schrapen, maar ook achterbeenbeschermers omdoen, benen afspuiten of als ze schrikt van een geluid of iets wat ze eng vindt.
Met veel geduld heb ik het voor elkaar dat ze niet krampt tot ik de beschermers om heb, maar als ik klaar ben 'moet' ze gewoon krampen.
De smid is een waar drama en hoeven uitkrabben door vreemden gaat ook niet.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:47

Ik heb mijn paard met hanetred/krampstap niet goed kunnen verkopen, ook al werd het paard 100% goedgekeurd op de foto en was het krampen alleen een bemerking en geen reden van afkeuring. Het is dus wel degelijk een feit dat je paard gewoon (soms echt veel) minder waard is dan een vergelijkbaar paard met dezelfde prestaties; helaas...

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:00

Imerose schreef:
Met veel geduld heb ik het voor elkaar dat ze niet krampt tot ik de beschermers om heb, maar als ik klaar ben 'moet' ze gewoon krampen.
De smid is een waar drama en hoeven uitkrabben door vreemden gaat ook niet.

Dit typische beeld geeft mijn paard ook alleen is de beschermers om doen bij hem geen probleem. Hij moet af en toe echt even krampen.

Imago01

Re: kramptrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:10

Zoals hierboven al werd aangegeven, hanentred en kramptrekken zijn twee heel verschillende dingen. Ik vind dat je als eigenaar van een paard met één van deze verschijnselen toch eigenlijk wel het verschil hiertussen zou moeten weten....

Mijn ruin is ook kramptrekker. Hij heeft er alleen last van met hoeven uitkrabben en bij de smid. De smid weet gelukkig hoe hij hiermee geduldig moet omgaan dus het gaat altijd prima. Vaak gaat het iets beter als hij daarvoor wat beweging heeft gehad.

Mijn paard loopt inmiddels ZZ-licht en is vanaf dat ik hem heb (vanaf zijn 3e) al kramptrekker.

Ik kan wel dingen om zijn achterbenen doen maar hij strijkt niet en verder vind ik het niet nodig om hem ermee lastig te vallen dus ik doe achter gewoonweg nooit wat om.

Ook als ik direct met koud water op de benen spuit schiet hij in de kramp. Als ik begin bij zijn bovenbenen, afzak naar de sprong en dan naar de benen zelf, is er weer niets aan de hand.

Oh ja, ik heb mijn paard verkocht gehad (als zijnde ZZ-licht geklasseerd dressuurpaard) en heb er (ondanks dat hij geen papieren heeft) toen nog héél leuk voor gevangen
Heb het er toen wel heel netjes en eerlijk bij verteld dat hij kramptrekker is en wat het precies inhoudt. Heb het de kopers laten zien en het was verder okay. Rontgenologisch trouwens prima in orde...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:53

Randy01 schreef:
Zoals hierboven al werd aangegeven, hanentred en kramptrekken zijn twee heel verschillende dingen. Ik vind dat je als eigenaar van een paard met één van deze verschijnselen toch eigenlijk wel het verschil hiertussen zou moeten weten....

Yep das waar, blond.

Maar hanentred of krampetrekkers laat ik staan! ongeacht wat ze lopen, al zijn ze GP

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:02

Randy01 schreef:

...

Oh ja, ik heb mijn paard verkocht gehad (als zijnde ZZ-licht geklasseerd dressuurpaard) en heb er (ondanks dat hij geen papieren heeft) toen nog héél leuk voor gevangen
Heb het er toen wel heel netjes en eerlijk bij verteld dat hij kramptrekker is en wat het precies inhoudt. Heb het de kopers laten zien en het was verder okay. Rontgenologisch trouwens prima in orde...

Toen ik het paard met krampstap had, had nog bijna niemand internet (ik ook niet) en in geen enkel boek stond het verschil en geen enkele veearts of fokker bij wie ik stage liep heeft mij ooit het verschil verteld, dus ik heb inderdaad altijd gedacht dat het hetzelfde was; ben ik nu dom??

Tja en wat de verkoop betreft; je moet nèt de juiste koper tegenkomen die wel veel geld neer wil tellen; dat is een kwestie van geluk hebben. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat hetzelfde paard met krampstap minder opbrengt dan wanneer hetzelfde paard geen krampstap zou hebben...

Ik heb in ieder geval weer wat bij geleerd over het verschil tussen hanetred en krampstap...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:55

Meid, ik wil je niet nóg meer demotiveren maar kramptrekken is bij de meeste paarden alleen tijdens het optillen van de achterbenen.

In de meeste gevallen is het dus absoluut niet zichtbaar in welke gang dan ook. Als het zichtbaar zóu zijn tijdens een gang, zou een kramptrekker écht geen hoger niveau in de dressuur kunnen lopen!

Dus: hanetred is de afwijking die in stap zichtbaar is en is vaak aan één van de achterbenen. 1 been maakt een 'normale' pas en 1 been wordt overdreven hoog opgetild en dan neergezet. Dit is voor een leek al bijna zichtbaar!

Kramptrekken is meestal niet zichtbaar tijdens de beweging, en dus alleen zoals de voorbeelden die hierboven zijn genoemd, plotselinge koude waterstraal op het onderbeen, hoeven krabben, hoefsmid etc.

2 hele grote verschillende dingen dus!

Als ik een goed bewegend paard zou kunnen kopen die alleen kramptrekker is (en vergis je niet, dit komt echt wel in verschillende gradaties voor, dus de een heeft er meer last van dan de ander) tijdens hoeven krabben etc. zou ik het paard écht niet laten staan erop!