werking wormenkuur op een grote stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

werking wormenkuur op een grote stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:11

Wist even geen betere titel...

Bij ons op stal staan rond de 20 paarden en pony's misschien iets meer. Mijn paard (en de meeste paarden) krijgt om de 8 weken een wormenkuur. Sommige eigenaren geven hun paard/pony echter maar 2x per jaar een wormenkuur.

Ik heb eens gehoord dat het paard met de minste kuren bepaald of de andere kuren nuttig zijn. Dus dat het paard met 2 kuren ervoor zorgt dat onze overige 6 minder goed werken, gezien ze in aanraking komen met paarden die niet zo goed op tijd hun kuur krijgen.

Mijn vraag is dus, of dat zo is...

Onze paarden staan in het natte winterseizoen niet op de wei, maar wel los in de paddock of in de rijbakken.

kamatz

Re: werking wormenkuur op een grote stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:42

Het heeft inderdaad geen nut als de één om de 2 en de ander pas om de 6 maanden ontwormd.

Op mijn vorige stal stonden er ook in de twintig paarden maar dit werd allemaal netjes verzorgd door de eigenaresse van de stal.
Alle paarden werden tegelijkertijd ontwormd. Zij hing een briefje op en iedereen betaalde aan haar en zo kregen alle paarden op dezelfde dag hun wormenkuur.
Misschien zou je dat ook eens kunnen voorstellen bij jouw eigenaar van de pensionstalling

Groetjes

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 18:43

Daar was ik al bang voor ja... Dan toch maar eens praten met de staleigenaar.

arielh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:25

bij ons op stal 23 paarden wordt alles in een keer gedaan eigenaar van de stal koopt de wormenkuren in.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:26

Helaas is het maar al te waar dat als er paarden bij jouw paard in de paddock lopen die slecht ontwormd zijn, jouw schema ook niet meer zo betrouwbaar is.
Je bent nog altijd beter beschermd dan zij, maar jouw voorzorg wordt behoorlijk teniet gedaan door hen.
Praten lijkt me een goed idee, succes!

simodi

Re: werking wormenkuur op een grote stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:56

Bij onze stal schrijft de eigenaar ook het ontwormschema voor, inclusief aanbevoelen soorten. Dus alle paarden moeten tegelijkertijd ontwormd worden voor het beste effect. Hetzelfde geldt bij ons overigens ook voor inenten, dat gebeurt ook met de hele stal tegelijk.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:45

Bij ons wordt dat niet gedaan,voorlopig is dat ook geen probleem omdat het paard wegens een peesblessure volledige boxrust heeft
Maar wij zijn met rond de 80,dus het is sowieso dan moeilijker om zoiets te regelen lijkt me?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:22

maar misschien wel nog belangrijker...