korstjes en kale plekjes. Schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

korstjes en kale plekjes. Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:24

Mijn paard heeft sinds een paar dagen op zijn achterbeen last van korstjes. Als je ze afkrabt neem je al het haar mee en komen er kale plekken.
Hoe heeft hij het gekregen? mijn eigen schuld. Een paard op stal had er last van, ik voelen, geen handen gewassen en mijn paard verder verzorgd. Het is dus wel degelijk besmettelijk.
Bij dat andere paard is een DA geweest en die kan ook niet goed zeggen wat het is. Of schimmel of 'droge mok?". Ik heb nog nooit van mok hoog aan het been gehoord. Wie wel?
Op advies van de DA dus alles schoongemaakt gister met betadine, wassem met imaverol en mokzalf erop.
Heeft iemand enig idee wat zoiets kan zijn???????
De korstjes begonnen aan de binnenkant van zijn been tussen de kogel en het spronggewricht en zitten nu ook hoog rond het kniegewrich (nog wel op het been hoor).

silby

Re: korstjes en kale plekjes. Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:35

wat het is weet ik niet maar ik weet wel dat mok inderdaad omhoog kan gaan.
als het mok is kan ze er ook een spuitje voor krijgen.
heeft mijn haflinger ook gehad en het was binnen een week weg!!
als het schimmel is zou ik toch de DA er even naar laten kijken dit kan je namelijk op verschilende manieren behandelen!
succes er mee en ik hoop voor je dat het snel weer over is.

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:38

voor het geval dat het schimmel is heb ik gisteren al imaverol (of hoe je het schrijft) gebruikt.
De DA dacht namelijk aan schimmel maar die zat zelf ook te twijfelen. Vandaar dat ik het jullie ook maar eens voorleg. Ik heb het topic over mok ook al gelezen en dat komt wel aardig overeen alleen zie ik daar ook wondjes bij. Dat heeft Sunny niet. Echt korstjes en als je die eraf krabt dan gaat alleen het haar weg en zie je gewoon huid zonder wondjes o.i.d.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:18

denk dat er wel meer van deze vragen gaan komen..

je ziet t heel vaak in het voorjaar, op beide achterbenen, schilfers, en kleine korstjes, haar kun je eraf trekken.

de mijne krijgt het elk jaar weer, goed, heel goed poetsen helpt al een hoop, evenals de benen wassen met een middel tegen schimmel en mijten.

schijnt dat t met de weerstand van de huid te maken heeft en verharen.
de mijne was ik meestal een paar keer met wat imaverol goed poetsen en dan trekt t weg.

ook je borstels e.d even ontsmetten!

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:27

Ik heb hem al 10 jaar en hij heeft dit nog nooit gehad. Ik had het ook nog nooit zo gezien. Het is nog in de beginfase. Dat wassen met imaverol heb ik dus al gedaan.
Komt het bij die van jou altijd in de verharingstijd dan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:39

Klinkt heel duidelijk als schimmel...je hebt er idd wel zalfjes voor...gewoon paar keer per dag insmeren en binnen een paar weken groeit er weer haar overheen. Als die plekjes nou ook op de plek van het zadel hadden gezeten had je niet kunnen rijden zonders steeds die plekjes open te schuren...Maar het komt wel goed hoor!!

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:06

Nee hij heeft er geen last van. Gisteren zater er al geen nieuw korstjes meer en ik heb er even weer zalf op gedaan. Ik blijf wel even wassen met imaverol voor de zekerheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:09

Als die veearts het niet zeker weet wat het is, waarom maakt hij dan niet even gewoon een kweekje???

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:05

Geen idee. Hij is bij dat andere paard geweest en die van mij heeft exact hetzelfde. Ik heb dus dezelfde behandeling gedaan.
Dat andere paard heeft na 3 keer wassen met imaverol nergens meer last van dus ik verwacht toch dat het schimmel is.
ik heb nu 1x gewassen (eergisteren) en gisteren zaten er geen korstjes meer

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:14

Kleine update:
Ik heb hem ondertussen 2x gewassen met Imaverol en het is nog niet weg.
Eerst zijn het korstjes die, als je eraan zit loslaten samen met de haren. Daaronder zit wat schilvervorming. Maar als je er wat zalf op hebt gedaan dan zijn het gewoon kale plekken geworden. De korstjes breiden zich nu na de Imaverol nog steeds uit.
Ik hoorde van iemand dat het misschien rasp kon zijn. Iemand daar weleens mee te maken gehad? of toch schurft???

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:14

oh ja, het jeukt trouwens niet.

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:56

klinkt idd als een schimmel..Iemand bij mij op stal heb ik er ook weleens over gehoord! Zal is vragen wat het precies is!
Je moet ook nog oppassen met borstelen dat je het niet verspreid over de rest van het lichaam!

Succes ermee....

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:00

als het echt schimmel was dan had het toch na 2x wassen met imaverol toch stil moeten staan of zijn verbeterd. Het gaat dus nog steeds door