Paard regelmatig diarree, door overgang op muesli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Paard regelmatig diarree, door overgang op muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 20:36

Ik ben momenteel wat aan het kwakkelen met de spijsvertering bij mijn merrie van 22. Door haar leeftijd eet ze moeilijk biks en kuil. Haar tanden zijn gecheckt (zie eerdere topics hierover), ze is niet ziek en heeft voldoende eetlust. Sinds afgelopen december ben ik geleidelijk (in 3 weken) overgeschakeld van biks naar muesli. Dat krijgt ze goed weg. Toch heeft ze regelmatig een paar dagen last van diarree, waarvoor ik eigenlijk geen oorzaak kan bedenken. Zou dat kunnen komen van de muesli en m.n. dat ze dit weliswaar goed opeet, maar misschien toch niet goed verteert waardoor de darmen van slag raken? In de mest zitten ook altijd wat onverteerde mueslizaadjes. Ik lees echter veel dat juist muesli goed is voor oude en/of slecht etende paarden.
Naast de muesli krijgt ze dagelijks 2 x kuil, wat wortels en een paar keer per week slobber of maismeel.
Herkent iemand dit en heeft iemand tips/adviezen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:40

Het zou kunnen dat haar darmstelsel er nog aan moet wennen. Het kan ook zijn van de kuil als je net aan een nieuw pak bent begonnen, of dat de slobber iets te nat is gevoerd afgelopen tijd.
Als ze echt plat gaat kun je een handje droge zemelen door de muesli voeren. Houdt het langer aan, dan kun je 1x daags een kleintje Yakult geven (als ze dat niet lust met een spuitje geven). Let op dat ze blijft eten en drinken, zodat ze niet uitdroogt.