benauwdheid/ astma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquineNature

benauwdheid/ astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 12:10

Twee weken terug is door de v arts benauwdheid/ astma bij mijn pony geconstateerd. Hij krijgt nu een prik kuur ( as vrijdag is de laatste) en heeft tien dagen lang, 2 maal daags ventipulmin gekregen. Hij staat nu al zo'n 3 weken op 'rust'
Nu heeft de v arts gezegd dat mijn pony na de uitwerking van de laatste prik weer terug zal vallen en last zal krijgen van benauwdheid/ astma.
Mijn pony zal volgens de v arts hierdoor dus vroeg tijdig met 'pensioen' moeten.

Ik heb altijd begrepen van astma dat je er in principe geen last van hebt totdat je een astmatische reactie krijgt ergens op, dat de luchtpijp dan versmald/ blokkeert en het uitademen bemoeilijkt wordt waardoor de benauwdheid ontstaat.
Dan zou je toch denken dat mijn pony gewoon aan het werk kan en nergens last van hoeft te hebben? (zolang je zorgt dat hij geen allergische reactie krijgt?) Mensen met astma worden toch ook aangeraden zoveel mogelijk te sporten?

Mijn pony is nu 20 en doet met veel plezier zijn werk (dressuur, springen, buitenritten, wedstrijdjes) Ik zie hem namelijk nu nog echt niet met pensioen gaan, hij is nog zo ontzettend alert en fris en zijn conditie is prima (op die plotselinge benauwdheid na dan)

Heeft iemand ervaring met astma bij z'n paard/pony? En in hoeverre kunnen ze nog gewoon aan het werk? Zijn er medicijnen voor?

Alvast bedankt!
groetjes, zohra

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:17

ja ik heb ook een pony met astma ze heeft er vooral last vna in het voorjaar/zomer ook erg kortademig enz benauwd dan rij ik juist niet op haar,mijnpony zijn longen zijn aangetast kan ook weinig meer volhouden rij af en toe alleen nog buiten ritjes met haar vooral in de winter want dan is ze op zijn best lekker allert en fris...ik geen mijn pony in de zomer ter ondersteuning prednison dat ze het niet zo moeilijk heeft..maar de beste medicijn is dag en nacht buiten heb ik ondervonden!!!en geef dagelijks ook nog te rondersteuning hoestkruiden bij wat goed werkt..maar zou je paard of pony niet zoveel meer aan het werk zetten niet in de dressuur of springsport gewoon lekker recreatief tot wat ze aankan succes....

Adencia

Re: benauwdheid/ astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:10

Ik heb ook een paard met ernstige problemen. Ze is inmiddels met pensioen, maar ze is ook al 24...

Zij heeft ook ventipulmin Bij haar heeft prednison altijd goed gewerkt, en werkt nu nog. En zorgen voor zoveel mogelijk frisse lucht en zo min mogelijk stof in het hooi (maar kuil of hooi natmaken) en niet op stro maar op zaagsel of snippers zetten werkte ook. Maar helemaal overgaan doet het nooit helaas.., het komt zomaar opzetten en is dan ook zo weer even weg, maar ik ben bang dat je dierenarts wel gelijk heeft. Maar je kan wel proberen om de kans op reactie zo klein mogelijk te maken.

Succes ermee!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:53

Astma bij paarden wordt ook wel COPD genoemd. Daar is via google genoeg over te vinden.
Over gaat het idd nooit meer, maar met een goed stalbeheer en aandacht onder het zadel kunnen ze er oud mee worden.
Geef Ventipulmin niet te lang, het is erg slecht voor de maag en paarden kunnen er maag/darm-klachten van krijgen (afname beschermend slijmvlies en dus kans op maagzweren).

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:45

Zoor. Maja maakt het hooi van Nono wel nat, waarom jij niet? denk dat het echt wat beter is, gezien hij toch geen kuil mag vanwege die eiwitten. Ik snap dat je geen vlas meer in je stal wilt en dat daarom ook niet doet. Ik hoorde van maaike dat je dan indd het beste kan opstooien zonder paard erin (wat je overigens al doet!) maar als het toch blijft aanhouden (hoesten op stal) je het best het stro ook nat kan spuiten, zodat het stof in het water gaat zitten en niet in de lucht. gewoon een klein beetje besproeien, en dat ook wel goed zn hoeve in de gaten houden!

Eerlijk gezegd denk ik dat Nono het niet zo heel erg vind om wat lichter werk te doen, buitenritjes vind ie ook superleuk!

HeLeen_Dammi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:06

muis, ik denk dat stro nat spuiten niet zo handig is, sta je voor niks uit te mesten, en ik denk dat je het stof er alleen uitkrijgt als je het helemaal nat maakt, en denk niet dat dat een goed idee is met last van z'n longen, moet ie wel een beetje warm bedje hebben.
Ik denk dat je dan toch beter vlas kan doen (als het niet beter wordt)

En nat hooi schijnt inderdaad ook heel goed te werken!
Ik hoop dat het snel beter gaat

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:17

Stro is voor een paard wat dampig is een crime. Vlas is dan echt het beste. Maar dan moet de rest van de stallen ook niet schoongemaakt worden (met stro) als dit paard in de buurt staat.

Net als hooi natmaken.