Gevolgen van te veel poetsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Gevolgen van te veel poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:06

hoi hoi,

De vraag is hierboven al gesteld. Ik vroeg mij dit af gezien een DA mij zei dat ik moest opassen met poetsen.

Mijn Pepper is 30 jaar en we hebben eigenlijk niet veel anders om te doen dan lekker lang poetsen , wandelen en VD. Ze vindt poetsen heerlijk en doe hier haar ook een groot plezier mee.

Haar vacht is erg zacht, zoals je dat vaak ziet bij pony's die indd iets te veel worden gepoetst, het vet is eruit.
Maar wat gebeurd er nou als je dan alsnog doorgaat met poetsen? (kunnen ze kaal worden? vatbaarder voor ziektes ofzo?)

ps: Pepper krijgt s winters gewoon een deken op, regen en kou hebben dus niet echt een kans!

groetjes, muis.

Bieketjuh

Re: Gevolgen van te veel poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:36

Ik denk als je paard lekker warm blijft en zeker geen koud vat dat er geen probleem is hoor.

Mvg

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:39

Als je gewoon lekker rost, en je laat de zachte borstel achterwege, valt het wel mee met het vet wegpoetsen hoor, de glansborstel is wat dat betreft het "slechtst"

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 12:29

Niemand meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:32

Als je paard vet in zijn vacht heeft en het regent dan loopt het water mooi af, zo denk ik dan. Wellicht maak je de huid gevoelig, het is ook een oud paardje en dan is alles wat gevoeliger.

Sybelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:33

Was het niet gewoon een grapje van je veearts?

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:36

Als hij maar beschut kan staan. Doordat je het vet eraf poetst heeft hij minder bescherming tegen de regen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:38

nee, teveel poetsen is inderdaad slecht, de vetlaa beschermt je paard ook tegen kleine pluisjes die kunnen gaan irriteren en water en stof en kleine beestjes he, en een deken houd dat allemaal niet tegen, tenminste niet op de hals, waardoor dat als er een keer iets van afweer nodig is, dit veel sterkere afweer moet zijn omdat de eerste tegenhoudlaag weg is...
wat je wel kan doen is gewoon alleen de modder en vieze plekken borstelen met een harde zachte borstel en daarna niet, en de hoeven uitkrabben natuurlijk he!
en knuffelen is toch ook leuk?
op de poetsplaats? en daarbij ook beter voor der vacht!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:02

gewoon alleen het zand eruit poetsen in de winter en verder niet te lang op doorpoetsen, dan haal je idd het vetlaagje weg

t is natuurlijk wel zo dat dat vetlaagje de huid beschermt, poets je die er af tja..dan kan dat nadelig zijn.
maar zolang je dier een deken op heeft dacht ik dat het wel wat meeviel.....

maar klopt wel hoor, ik heb ook geleerd dat je niet te veel en te lang mag poetsen.