ijzers bij peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

ijzers bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:57

Stappen stappen stappen en nog eens stappen.....op het harde natuurlijk. Dus z'n voeten slijten best hard, helemaal als we dadelijk
(hopelijk) mogen gaan draven. Ik denk er dus aan om er achter nog ijzers onder te laten leggen. (voor heeft-ie ze al). Wie heeft hier ervaring mee? Goede hoop ik, maar slechte wil ik ook graag horen.
Waar het mij dus om gaat is dat ik denk dat de stand van de voeten toch iets verandert, wat de pees niet ten goede komt.....denk ik dus...

Alvast bedankt!

Eirikur

Re: ijzers bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:07

Ik ben ondertussen al bijna 9 maanden zoet met een peesblessure. In het begin stond ze nog op ijzers, omdat ik haar normaal gesproken altijd rondom op beslag heb; maar toen duidelijk werd dat het een langdurige geschiedenis zou worden heb ik ze niet meer laten vervangen toen ze er af moesten.

Dat heb ik welgeteld 2 beslagperiodes vol kunnen houden. In het begin was het 2x daags 5 minuten stappen en vervolgens iedere week 2 x 5 erbij. Op een gegeven moment liepen we dus 2x per dag een half uur met haar en ik zag haar hoeven bij wijze van spreken afslijten.

Sinds begin januari staat ze dus weer lekker rondom op ijzers en dat gaat prima. Toen ze op blote voeten liep sleet de hoef van het geblesseerde been heel raar af, omdat door de blessure de bewegingsafwikkeling anders was. Nu wordt dat door het ijzer ondervangen. Mijn advies is dus: doen!

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 19:12

Kijk, dat is nog eens een advies waar ik wat aan heb!
Dank je wel!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:14

mijn paard had de problemen in zijn achterbenen- Desmitis- en hij had achter Eg-bars en voor normale ijzers

ik moest elke dag 2x 1 uur stappen op het harde,na 6 weken waren de ijzers echt door gegesleten.

nu moest hij op ijzers, maar anders gewoon doen je paard houd echt geen hoef meer over.

sterkte met je paard!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:42

Ik stap met een paard die een peesblessure heeft al 5maanden(!!) op het harde.Voor heeft hij ijzers,achter niet.Ik heb geen last van afgesleten ijzers of hoeven dat afslijten,hij doet het best goed.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:52

Allemaal bedankt! Morgen komt de smid, en hij kijkt of het nodig is of niet....
Weten jullie wat het ook een beetje is: hij loopt op het harde op twee ijzers soms al te glibberen (asfalt), hoe moet dat dan met vier als ik weer mag gaan draven (althans dat hoop ik)!

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:01

Draven op het harde zou ik niet doen, dat is juist weer slecht voor de pezen omdat je paard dan vrij harde klappen maakt op het asfalt. Gewoon stappen op de weg kan geen kwaad, draven zou ik in een niet te zware bak doen.
Succes met het herstel, helaas weet ik er alles van.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 11:11

@Nandoman:
Maar dat wordt toch altijd aangeraden door de DA? Draven op het harde om de pezen te verstevigen. Ik mocht met stappen overigens zowel op het harde als op het - niet te - zachte.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:12

Nandoman schreef:
Draven op het harde zou ik niet doen, dat is juist weer slecht voor de pezen omdat je paard dan vrij harde klappen maakt op het asfalt.

Draven op het harde is juist goed voor een paard zijn benen. Juist omdat het goed doortrilt. Je moet het natuurlijk niet iedere dag een uur doen. Maar dit kan absoluut geen kwaad.

Mijn merrie heeft ook erg lang stil gestaan met een peesblessure. Ik had voor ijzers waar ze ook wel eens op weg slibbert. Later heeft ze ook achter ijzers gekregen ivm het slijten van de hoeven. Ze ging daardoor niet harder slibberen. Ik draaf nu ook gewoon op de harde bodem en dat gaat allemaal goed. Toen ik net met haar mocht beginnen hebben ik dat de eerste 2 maanden ook op harde bodem gedaan. Peesjes werden daardoor goed stevig.

Mijn advies is: ijzers eronder als je smid zegt dat het nodig is. Dat slibberen zal echt reuze mee vallen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:22

Draven op het harde is idd erg goed.Een bak is erg slecht voor de pezen
Eigenlijk heb je als eigenaar gewoon 2keuzen:
Draven in de bak is slecht voor de pezen maar niet voor de gewrichten
Draven op asfalt is slecht voor de gewrichten maar niet voor de pezen

Dus welke optie neem je?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:18

Waarom gebruik je geen hoefschoenen?
Daarmee glijden ze niet op het asfalt en naast het voordeel van het hoefmechanisme dat gewoon zijn werk kan doen zijn ze uiteindelijk ook veel goedkoper dan steeds ijzers eronder te laten slaan.

Ik hoop dat je paard snel weer opknapt.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:26

Korte stukjes draven op het harde kan idd geen kwaad, maar als je weer een kwartier mag draven dreunt het telkens neerkomen op een niet verende bodem te hard door. Mijn DA heeft dit laatste afgeraden, maar wat ik zei: korte stukjes is prima.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:30

Mijn pony heeft toen van die hele lichte ijzers onder gekregen (die ze ook voor renpaarden gebruiken(?) Het waren iig lichtere ijzers dan 'normale' ijzers)

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:16

Ik heb juist ijzers voor mijn paard zijn peesblessure.
Hij staat op speciaal beslag met wigzolen.
Dit om zijn pezen te ontlasten.
Door een peesscheuring heeft hij bindweefse ontwikkelt, dat is niet elastisch dus de pees is eigenlijk "korter" geworden. Door de wigzolen staat hij rechter op en staat er minder spanning op de pees.

Verder is stap en draf op asfalt goed voor de pezen.
Werken in zand is goed voor de spieren.
Regelmatig afwisselen dus.
Ik stap vaak los en uit op de weg en train in de bak. Ook train ik gewoon vaan buiten met hem

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:51

Iedereen hartstikke bedankt voor alle raad! De smid is vandaag geweest en z'n voeten zien er nog prima uit. Ijzers achter nog niet nodig.
@BLue Star: we hebben "gelukkig" een redelijk harde bodem binnen, dus in mijn geval is dat redelijk goed!

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:10

Ook mijn paard heeft helaas een peesblessure en wij zijn daar nu al ruim 6,5 maand zoet mee. Mijn paard staat vierkant op ijzers
met onder haar voorijzers zooltjes, die zooltjes zijn zo gemaakt
dat het de pees iets ontlast, ik heb ze nu al 6 maanden en het gaat prima zo.
Laatst bijgewerkt door Dreeke op 28-02-06 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:14

Nandoman schreef:
Korte stukjes draven op het harde kan idd geen kwaad, maar als je weer een kwartier mag draven dreunt het telkens neerkomen op een niet verende bodem te hard door. Mijn DA heeft dit laatste afgeraden, maar wat ik zei: korte stukjes is prima.

Paarden met een peesblessure moeten juist op het harde draven, zo
springen de gescheurde peesvezels weer op de juiste plaats en voorkomt grotendeels verdikkingen die je vaak overhoud na een peesblessure.

Ik draaf zeker 5 minuten aan een stuk op het harde, ik mag absoluut niet in de bak of zachte berm. We zijn nu 6,5 maand aan het revalideren en ik moet van de DA het draven op de weg zelfs nog meer
op gaan bouwen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:10

ijzers zijn niet bevordelijk bij een blessure en zullen alleen maar averechts werken.

voor slijtage hoef je ook niet bang te zijn, omdat er nog geen enkel paard ooit tot bloedens toe is afgesleten. De hoef zal ook sneller gaan groeien als deze sneller afslijt en zal ook harder worden. Dat duurt eventjes.

Kijk ook eens op www.hoefnatuurlijk.nl

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:27

Laat ik, om pro/contra discussies te vermijden, beginnen met melden dat ik niet per definitie tegen natuurlijk bekappen etc. ben. Mensen die daar tevreden over zijn moeten dat vooral lekker doen. Ik zou ook niet eens voldoende verstand van de materie hebben om te beargumenteren waarom ik er dan tegen zou zijn; doen we dus niet.

Wat ik wel weet is dat er een aanzienlijk aantal randvoorwaarden is, met name met betrekking tot de habitat van je paard, om deze methode succesvol te kunnen toepassen. En dat de kans op mislukken niet bepaald uitgesloten is als je niet aan die randvoorwaarden kunt voldoen.

Een geblesseerd paard, met daardoor wrs. een verstoorde bewegingsafwikkeling en slijtagepatroon en ook nog eens een strikt aan te houden schema mbt. tot de te geven hoeveelheid beweging per dag, lijkt mij bepaald geen goed uitgangspunt om eens even lekker te gaan experimenteren of het bij jouw paard ook werkt. Als je al aan natuurlijk bekappen deed op het moment dat de blessure optrad, ligt dat anders.

Als je nu de switch zou maken denk ik dat je het risico loopt dat ie mss. toch anders op zijn hoeven komt te staan dan nu het geval is en gevoelsmatig denk ik dat het daar niet beter van wordt. Ik zou me dus tot de peesblessure genezen is lekker aan je eigen hoefsmid vasthouden, daarna kan je altijd nog kijken of je iets anders wilt.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 01-03-06 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:31

Je paard op een meer natuurlijke manier houden is inbegrepen in de NB methode. Soms vergeet ik dat te vermelden, omdat het voor ons zo vanzelfsprekend is. Zonder N-levensomstandigheden is NB een onhaalbare zaak.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:13

Het Z2 paard van een vriendin van mij loopt ook al 3 en half jaar met een peesblessure, en is ondertussen afgeschreven als sportpaard. Bij haar zijn de ijzers juist verwijderd, omdat haar pezen zo minder te leiden hadden. (ze tikte haar pees nog wel eens aan, en dat kwam met ijzers extra hard aan). Bijkomend voordeel is dat ze het paard nu zonder ijzers houdt. De hoeven zijn in die periode goed aangesterkt (juist door het stappen op het harde!). Het paard wordt traditioneel bekapt.
Nadat de ijzers eraf zijn gegaan had het paard ook aanzienlijk minder last van opgezwollen benen (waarschijnlijk door het niet meer aantikken van de pees).

Mijn advies: geen ijzers.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:09

Over natuurlijk bekappen heb ik het één en ander gelezen waar je niet vrolijk van wordt! Het komt er op neer dat het zeeeer slecht is voor je paard. Je schijnt het zelf te kunnen doen, na een cursus van een dag.....ik heb daar weinig vertrouwen in.
Aantikken zal niet gebeuren, althans moeilijk, want we hebben het over achter. Nee hoor, ik heb een prima hoefsmid, Cor Verhoeff, met zeer veel verstand van zaken dus dat komt goed. Ik zal eens zoeken naar een stuk van een forum-lid die haar paard bijna weg kon brengen na "natuurlijk bekappen".

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:13

hippotha... dat verhaal kennen we...

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:15

Oja, zo heette ze...