einschuss=> bewegen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

einschuss=> bewegen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:28

Hoi allemaal,
Nadat mijn paard vorige week in het weiland ernstig gewond is geraakt met veel schaafwonden heeft de DA vandaag einschuss geconstateerd. Volgens de dierenarts zou stappen het beste voor hem zijn, maar omdat hij ook zijn bot heeft gescheurd in linkervoorbeen mag dat niet. Wel moet ik het been masseren.
Nu is mijn vraag is bewegen wel zo goed voor een paard met einschuss en zorgt dat er niet voor dat de ontsteking zich over de lymfevatenstelsel uitbreidt?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, morgen komt de DA weer dan kan ik het hem ook vragen, maar misschien weet één van jullie het ook wel!
Groetjes

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:59

Normaal gesproken is bewegen juist goed, omdat dat helpt bij het afvoeren van de afvalstoffen. Neem aan dat je paard ook behandeld is met antibiotica tegen de ontsteking.
Maar in jouw geval schrijf je dat je ivm een botscheur? niet mag stappen, dus dan zou ik het niet doen in ieder geval. Morgen even met je dierenarts overleggen is idd het handigste.

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 19:18

Kyona schreef:
Normaal gesproken is bewegen juist goed, omdat dat helpt bij het afvoeren van de afvalstoffen. Neem aan dat je paard ook behandeld is met antibiotica tegen de ontsteking.
Maar in jouw geval schrijf je dat je ivm een botscheur? niet mag stappen, dus dan zou ik het niet doen in ieder geval. Morgen even met je dierenarts overleggen is idd het handigste.

Stappen doe ik zoiezo niet ivm botscheur. Maar ik vroeg me het dus meer in het algemeen af of bewegen wel zo goed is. Want als het helpt bij het afvoeren van afvalstoffen dan zou het toch ook helpen bij het verspreiden van de ontsteking door het lymfestelsel??

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:16

Die ontsteking wordt nu toch aangepast (is hij voor ingespoten) dus dat zal wel meevallen. Door een goede behandeling geneest dat prima als je er op tijd bij bent.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:18

Juist bij Einschuss is stappen niet goed ivm met versprijding door het lichaam.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:37

ik heb 3 paarden gehad die einschluss hadden en op advies van verschillende va heb ik altijd gestapt. als er antibiotica is gespoten, mag je stappen. bloed zorgt ook voor transport van goede en slechte stoffen, dan zou je allerlei soorte vaatje in het lichaam stil moeten leggen. lijkt me moeilijk.

misschien heeft het ook te maken met de ernstigheid van de einschluss. mijn paarden hadden het in zeer geringe mate.

vertrouw je het niet, bel dan je va.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:39

De lymfvaten voeren normaal het vocht uit been af, als deze vaten ontstoken zijn, dan kunnen ze dat niet meer goed doen met als gevolg dat het been opzwelt.

Het beste kun je masseren om iig de doorstroming op gang te brengen. Masseer naar het hart toe, dus naar boven.

Xox schreef:

Hoe moet het lichaam het dan oplossen? Het kan er niet in blijven zitten...

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:45

mijn paard heeft het heel erg gehad. Liep op drie benen, en kregen het been maar niet dun. Verkeerde bhandeling da, met als gevolg 4-6 weken lang twee maal daags in zijn bil spuiten.
uiteindelijk is het goed gekomen.
Toen hety been maar niet dun werd, heb ik d-tox gekocht bij de paardendrogist. Dit zou afvalstoffen afvoeren. Inderdaad een dag later was het been al veel dunner. Absolute aanrader dus!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:10

Tyrza schreef:
De lymfvaten voeren normaal het vocht uit been af, als deze vaten ontstoken zijn, dan kunnen ze dat niet meer goed doen met als gevolg dat het been opzwelt.

Het beste kun je masseren om iig de doorstroming op gang te brengen. Masseer naar het hart toe, dus naar boven.

Xox schreef:

Hoe moet het lichaam het dan oplossen? Het kan er niet in blijven zitten...

Door het eerst te behandelen door de DA zodat de ontsteking wordt gestabiliseerd en dan kun je met het paard gaan stappen

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:36

Dat begrijp ik, maar ik ging ervan uit dat dit al was gedaan, aangezien de DA van de TS aangaf dat ze mocht stappen

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:03

Uit de humane geneeskunde blijkt steeds meer dat belasting op het botstelsel, botbreuken en scheurtjes eerder heelt.
Ik zou dus wel stappen, en in een ruime box zetten zodat ze kunnen bewegen en niet te krap hoeven te draaien.

Voor de afvoer van afvalstoffen is beweging ook goed, dus ik zie geen reden om het hier niet te doen.

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:09

De DA heeft hem gister zien lopen. En we mogen (nog) niet met hem stappen, hij liep ook wel heel moeilijk. Zijn achterbeen is inmiddels al dunner en we moeten het inbandageren.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:16

lymfevaten zorgen juist voor de afvoer van afvalstoffen, Als deze vaten verstoord worden, wordt dit proces dus ook verstoord. Als je een paard rust geeft zullen de aderen ook niet gestimuleerd worden om te gaan werken en het lymfevocht blijft dan zitten, als lymfevocht te lang blijft zitten wordt het bindweefsel (wat i.p. niet te verwijderen is). Dus dan los je het probleem ook niet op. Het lijkt mij, dat de lymfevaten weer open moeten gaan staan doordat de ontsteking is behandelt en het lymfevatenstelsel weer zijn werk kan doen. En uit eindelijk komen de lymfevaten weer in de bloedbaan maar voordit gebeurt komen de vaten langs de klieren waar het de virussen/bacteriën onschadelijk worden gemaakt. Dus de virussen en bacteriën komen dan niet schadelijk in het bloed terecht.

in dit geval is beweging dan niet mogelijk, maar masseren is ook stimulerend als je maar zorgt dat het been daarna gebandageert wordt (direct!)Het bandageren zorgt ervoor dat de aderkleppen weer sluiten en voor het terugdringen van het vocht, zwachtelen bevordert tevens de spierpomp werking.....

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:32

Veronnoz misschien kan je eens aan de DA vragen of je het betreffende been zelf mag doorbewegen? Ik weet niet of dit paard dat makkelijk toelaat, maar als dat mag van de DA en het paard laat het toe, kan je misschien zijn been oppakken en het been voorzichtig buigen/strekken/naar voor/naar achter bewegen (binnen het normale bewegingsbereik) (zolang hij nog niet mag stappen). Dan beweeg je hem onbelast en bevorder je toch een beetje de circulatie.

Een goede circulatie is uiteindelijk altijd nodig om rommel uit het lichaam op ter ruimen (naast het AB in dit geval)!