Wat is een binnenbal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaan_Zayn

Wat is een binnenbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 10:49

Hoi,

Kan iemand me vertellen wat een binnenbal is en wat het voor risico's heeft?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:27

Je bedoelt net als een klophengst? Dat betekend dat één van de teelballen niet is ingedaald. Volgens mij geeft het normaal geen risico's, behalve dat hij nog wel vruchtbaar kan zijn --> veulens verwekken.
Sommige mensen laten het gewoon zitten, andere ivm hengsten gedrag laten deze alsnog verwijderen. Moet wel via een operatie, het beste is om de DA om advies te vragen. Elke operatie geeft natuurlijk risico's, bijv. ivm narcose.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:30

Een teelbal die niet is ingedaald kan op latere leeftijd voor een tumor zorgen. Aangeraden wordt dan ook een klophengst te laten castreren. Kan staand, m.b.v. kijkoperatie via de flank. Dan hoeft je paard niet onder algehele narcose (castratie kan ook worden gedaan via de lies, maar dan moet het paard onder volledige narcose en op zijn rug). Castratie via de flank wordt in Utrecht gedaan.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:47

ik heb nog nooit meegemaakt dat een klophengst staand werd gecastreerd! Maar in utrecht zou het best kunnen, daar ben ik nog nooit geweest.

Maar een binnenbal is een bal die in de buik of het lies kanaal zit. Als je bij je hengst achter zijn koker kijkt en voelt zul je dus maar 1 bal zien / voelen.
Een klophengst ruin blijft over het algemeen wat meer hengsten kuren houden als een normale hengst, en het is dan ook wel zo netjes om als je een klophengst ruin zou verkopen, je er even bij vermeld dat hij klophengst is geweest.
Verde ris een klophengst idd vruchtbaar, maar het is wel erfelijk. Geboren hengstveulens hebben dus ee grotere kans om klophengst te worden.

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:59

In urtrecht worden klophengsten staand gecasteerd. Wil je meer weten ? Foto's ? In april heeft mijn pony er 12 dagen gestaan namelijk.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:53

amigootje. Daar wil ik wel fotos van zien idd.
Wil je ze hierneerzetten of me een pb sturen?