Ervaringen met tussen de gewrichten inspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Ervaringen met tussen de gewrichten inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 09:00

Wie heeft hier ervaring mee,en hoe reageerde het paard erop? gr eline

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:47

wat waar inspuiten en waarom?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:49

TJolieke schreef:
wat waar inspuiten en waarom?

ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, bedoel je soms om de gewrichten soepeler over elkaar te laten gaan?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 10:11

ja dat bedoel ik

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:02

en hoezo wil je dat laten doen eigenlijk?

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:26

Wat een penny reacties hehe.

Mijn paard is twee weken geleden in de peesschede ingespoten in de kliniek. Hij had vocht in die peesschede door irritatie en dat vocht is er nu uit, en er zijn ontstekingremmers ingegaan.
Ik moest twee weken stappen en daarna weer opbouwen, wat ik nu aan het doen ben.
Het been is een stuk dunner en tot nu toe is hij regelmatig, maar over een tijd kan ik je pas meer vertellen!

Sybelle

Re: Ervaringen met tussen de gewrichten inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:58

Mijn Welsh merrie is een aantal jaar geleden in haar voorknie ingespoten. Door een ontsteking had ze daar geen gewrichtsvloeistof meer. Inspuiten was geen punt maar de verdoving hielp daar vast bij. de praam die ze om had gleed af en is niet meer om gegaan. DA dacht dat het na een/om het half jaar wel weer zou moeten, dat was dus pas na 2 jaar. Nu loopt ze alweer tijden goed. Dus óf gewrichtsvloeistof kan weer terug komen óf het was een verkeerde diagnose óf ik heb een wonderpony. Liet zich de tweede keer ook zo weer inspuiten, geen centje last.

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:44

hoi hoi,
waarmee word het ingespoten?
toch geen cortisonen he want dan krijg je hoogstwaarschijnlijk meer last van dan gemak.
het helpt meestal wel even maar na een aantal weken komt het 10x zo erg terug en het probleem is er niet mee opgelost.
er bestaan echter ook ontstekingsremmers die wel goed zijn en die geen kwaad kunnen en echt helpen.
ik weet zo niet hoe dat heet en of dat ook in nederland gebruikt word.
mijn paard is er wel mee behandeld en dat werkte echt goed.
het is niet zo goedkoop maar het richt geen schade aan en het helpt wel dus.....

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:11

scoobydoo schreef:
hoi hoi,
waarmee word het ingespoten?
toch geen cortisonen he want dan krijg je hoogstwaarschijnlijk meer last van dan gemak.
het helpt meestal wel even maar na een aantal weken komt het 10x zo erg terug en het probleem is er niet mee opgelost.
er bestaan echter ook ontstekingsremmers die wel goed zijn en die geen kwaad kunnen en echt helpen.
ik weet zo niet hoe dat heet en of dat ook in nederland gebruikt word.
mijn paard is er wel mee behandeld en dat werkte echt goed.
het is niet zo goedkoop maar het richt geen schade aan en het helpt wel dus.....

Nou Scooby dat ben ik niet helemaal met je eens.
Mijn paard is 8 jaar geleden in 1 voet ingespoten. Maar dan met een soort van kunstsynovia en 1 maal met lichaamseigen synovia uit rechter achterknie.

2 1/2 jaar geleden had hij dezelfde soort klachten en is toen 1 maal behandeld met oa corticosteroiden( ontstekingsremmers) en antibiotica. Hij is hier heel goed van opgeknapt.
Kijk corticosteroiden moeten ook niet teveel en te lang gebruikt worden. Het blijven Hormonen natuurlijk.
Bij mensen geeft het vaak verhoogde bloedsuikers ed. Ik weet niet of dat bij paarden ook zo is.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat er paarden zullen zijn die soms jaarlijks ingespoten moeten worden om zo klachtenvrij te moeten zijn.
Er zijn paarden die maar eenmalig hoeven. Dat ligt helemaal aan de lichaamsgesteldheid en training van het paard af.
Mijn paard heeft sinds 1 1/2 jaar een andere smit en ook dat is voor mijn paard een verbetering geweest.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 03:27

Uit mijn werkstuk over reuma bij mensen:

Intra-articulaire injectie
- De corticosteroïden (bijvoorbeeld prednison) werken sterk ontstekingsremmend en pijnstillend. Ze mogen echter maar een beperkt aantal keren worden gegeven omdat door frequent gebruik de artrose toeneemt.
- De proteoglycanen mogen wel frequent worden gebruikt, de enige reden om het niet te gebruiken is als iemand er overgevoelig voor is. Kraakbeen is opgebouwd uit bindweefselstrengen (collageen) met daartussen diverse bouwstoffen waaronder de proteoglycanen. Er zijn drie stoffen die tot de proteoglycanen behoren: hyaluronzuur, chondroïtine en glucosamine (de laatste twee zijn ook als voedingsupplement beschikbaar). Er zijn veel studies gedaan naar het effect van inspuiting van al deze middelen in de gewrichten, waaruit naar voren komt dat ze effectief werkzaam zijn bij artrose.

Zoek op www.google.com maar eens op intra-articulaire injectie (dat is dus een injectie in het gewricht). Het gaat wel veelal over mensen. Maar een gewricht van een mens is niet anders dan die van een paard.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:44

Even schoppen hoor. Want ik weet zeker dat er meer mensen ervaringen hebben.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:25

Ik heb hem nu in laten spuiten met hyaluron zuur.Tis nu afwachten of het aanslaat.

pol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:37

Hoe is het met Orlando? Is er al wat verbetering?

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:52

Interessant topic! Mijn paard staat momenteel ook kreupel, waarschijnlijk door haar artrose. (heeft idd artrose maar er wordt volgende week nog een peesscan gemaakt om al het andere uit te kunnen sluiten)

Mijn va heeft evt. ook inspuiten voorgesteld als alternatief. Op de een of andere manier sprak mij dit niet erg aan, het komt een beetje over als symptoombestrijding. (om het half jaar opnieuw inspuiten etc.) Ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen van andere.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:08

wordt dit ook infiltreren genoemd?
Met corsisonen inspuiten heb ik geen goede ervaringen, integedeel zelfs...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:36

Mijn paard had OC en is op 11 jarige leeftijd hieraan geopereerd. De OC is wel voor een groot deel weg gefrased, maar het kraakbeen dat door de OC aan gort was, komt niet meer terug. Om deze redenen kreeg mijn paard ook 1x per jaar zo'n inspuiting en dat werkte! Zijn knie tikte niet meer, hij kon het been weer normaal gebruiken en onder de massa brengen. Ik voer hem altijd cortaflex, elke dag. Dat helpt ook. Inmiddels heeft hij al ruim 2 jaar niet meer zo'n inspuiting gehad, en zijn knie is weer begonnen met tikken. Eigenlijk moet het weer. Maar het is een rottige ingreep, het doet zeer.

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:13

die van mij is nu vier keer ingespoten de eerste keer heeft ie er een jaar op gelopen de tweede keer een jaar en drie maanden en de derde keer 2 jaar en en een maand en hij is afgelopen dec weer ingespoten voor hem werkt het goed ik rij M2 dressuur en train best wel intensief

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:18

ik word zelf regelmatig ingespoten met cortysonen,daar word je niet vrolijk van,de injectie is erg pijnlijk,en moet je niet te vaak laten doen,heb ik begrepen,maar ja,als het nodig is.........

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:22

Met het inspuiten zal de TS het inspuiten met ontstekingremmende medicijn (prednison) bedoelen denk ik. Dat doen ze als een paard een ontstoken gewricht heeft. Omdat ik jeugd-reuma heb worden mijn gewrichten ook wel eens ingespoten. Meestal geeft dit direct een goed resultaat omdat je de ontsteking direct aanpakt. Hoelang de ontsteking weg blijft is heel wisselend. Bij mij is het wel eens jaren weg gebleven maar toevallig is mijn knie twee weken geleden ingespoten en nu alweer dik en ontstoken (balen).

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:14

Orlando8 schreef:
Ik heb hem nu in laten spuiten met hyaluron zuur.Tis nu afwachten of het aanslaat.

Ik had al geschreven dat ie hiermee is ingespoten,een soort kunst gewrichtsvloeistof,dus geen cortisonen groetjes eline

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:12