Kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:47

A.s. dinsdag gaan we met Flanna naar de kliniek.
Ze raakte 4 weken geleden kreupel. Ze had mok aan haar achterbenen. In 1e instantie leek de mok niet zo erg maar als zodra we aan de hand gingen stappen begin ze direct als een gek te stampen van de jeuk.
Dus sokken eraf. Toen zagen we pas hoe erg de wondjes er aan toe waren. Ik heb mokthee besteld en dat geven we dagelijks. Ook hydrocortiderm van een dierenarts gehad.
De laatste dagen stapten we al ohz dat ging goed.
Afgelopen vrijdag gingen we draven en toen liep ze na enkele minuten te manken. Het lijkt ook echt van achteren te komen.
Gisteren nog even aan de hand gedaan en toen liep ze gelijk mank. En vandaag kwam ze al kreupel stappend de stal uit.
Ik vraag me af of dat door de mok kan komen? Het is echt extreem. Hoe dan ook in de kliniek laten we alles checken.
De stalbaas vond dat ze wel erg laag op de verzenen stond en dacht dat ze daar ook last van kon hebben...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:49

Als ze flink mok hebben, dan kunnen ze hier ook echt kreupel van lopen. Het is heel pijnlijk voor ze en daar reageren ze op door veel korter te lopen. Als een been erger is, zie je het aan dat been nog meer. Goed dat je naar de kliniek gaat. Als het heel erg is, kunnen ze ook een injectie geven om het te kalmeren.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:54

Bedankt voor je reactie. Aan de mok moet sowieso echt iets gedaan worden. We gebruiken die hydrocortiderm al meer als 2 weken en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Ik zou blij zijn als we de oorzaak van de mok eindelijk weten.
Ze heeft dat been ook veel meer op rust staan...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:57

Kun je paarden die mok hebben ook in de biotex zetten?

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:00

Dat kan wel dachti ik. Wij hebben het een andere x in de sunil gedaan. Toen werkte dat nog...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:18

dat ze laag op de versenen staat zal te maken hebben met de manier van bekappen (ze wordt toch door Hans Arendse bekapt?) Daar zal ze niet kreupel op hoeven lopen.

Mensen die niet gewend zijn zijn aan natuurlijke bekapping (ook vrijwel alle DA's) zullen dat direct als oorzaak van de kreupelheid zien en er ijzers met wiggen en zolen en andere toeters en bellen onder willen zien.

Mok is een groot probleem, ik heb er jaren mee getobt bij Morrie, en met rotstraal en schurft, maar vorig jaar heb ik er een holistisch DA bij gehad die alles heeft doorgemeten, ook het voer en een heleboel dingen geschrapt heeft van zijn menu en op dit moment heeft hij nergens last van, de huidproblemen zijn blijkbaar van binnenuit opgelost.

De andere kant van de medische molen dus, kan ook nog een optie zijn

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:37

Ik klop het even af maar mijn merrie heeft nog geen mok gehad

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:04

Smurf, we gaan toch maar naar utrecht. Daar zijn we vorig jaar ook super geholpen toen we met de losse wand (toen we ts hadden) en kreupel voorbeen zaten. Gelukkig waren ze daar ook geen voorstander van ijzers.
Vorige week heeft Flan nog een fijne reiki behandeling gehad. Die mevr. zei bij de achterbenen dat ze echt een soort ontstoken gevoel voelde. Ze had flnk last van de mok. Die mevr. mocht er ook niet echt te lang aankomen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:07

succes in Utrecht, bij ons loopt een smid op stal die daar werkt, die is dol op speciaal beslag, hij doet overal silconen, zolen en wiggen onder...... (hij heet Frank, voor het geval je hem treft daar)

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:10

Thanx.

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:17

echt vervelend die mok...
welke thee geef je als ik vragen mag?
Tommie heeft last van rap en ik heb voor hem mokcare thee besteld,ik hoop voor Tom dat het gaat helpen en ik duim voor jullie dat de thee bij Flan ook aanslaat of dat ze je in Utrecht goed kunnen helpen.....

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:20

Bedankt! Ik heb Chevadonyll via internet besteld. Ik heb wel eens een restje van iemand gehad en dat sloeg toen snel aan maar op dit moment niet.
Het is wel fijn spul om te geven en ze worden van binnen uit schoongemaakt.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:52

We zijn vandaag dus naar de kliniek gegaan.. en t was niet leuk....

Gelukkig zijn we er uit waar de mok van kwam. Dat komt door schurft. Dus we kregen iig een smerig goedje mee en hebben haar kunnen wassen.

De kreupelheid kwam toch uit haar voorbeen, t zelfde been als vorig jaar. Toen zijn er foto's gemaakt en er kwam niets uit. Helaas ging dat vandaag anders. Ze blijkt lichte artrose aan haar hoefgewricht (als ik t nog goed onthouden heb) te hebben...

Niet zeker was of ze daar de pijn van kan hebben. Er was namelijk 1 peesje iets dikker maar dat was niet helemaal duidelijk..

Over een paar weken moeten we terug en kunnen we een biopt laten nemen zodat ze zien of ze pijn van de artrose heeft. En dan kunnen we beslissen of we haar eventueel op een verend en rollend ijzer laten zetten van voor. Omdat we graag op de harde weg mennen.

Andere optie is dat ze zo hard heeft lopen knagen aan haar benen van de jeuk dat ze daarmee iets geforceerd heeft.....

Iig duurt t nog even voor we weer aan de gang kunnen..
Wel zijn we weer super geholpen

Spetter

Re: Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:03

Jee Jellie, niet zo'n fijne uitslag. Hopelijk doet het haar goed een tijdje niks te doen zodat jullie evt wel weer kunnen mennen oid. Sterkte.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:43

He Jellie (en Jan natuurlijk), wat balen ! Toch weer haar zelfde voorbeen dus. Lichte artrose dus, hopelijk hoeft dat uiteindelijk geen belemmering te zijn voor het rijden en mennen. De Paardendrogist heeft daar volgens mij ook wel een homeopathisch middeltje voor, zou ook nog een optie zijn. En misschien toch aangepast beslag. Tegenwoordig kunnen ze toch veel wat dat betreft.

Ergens wel "fijn" om te weten dat de hevige jeuk van schurft komt, dat is in ieder geval goed te behandelen. Heb je al 'ns Sebacil geprobeerd ? (met het risico dat je gék wordt van alle opties die iedereen aandraagt, maar vind het zo rot voor jullie en wil toch graag helpen). Of wil je eerst doorgaan met de mokthee en kijken wat dat doet ? Kan ik me ook wel voorstellen ergens, geen honderd dingen door elkaar gaan proberen.

Nu is het dus afwachten of het door rust toch beter wordt, en dan straks nog een keer naar Utrecht voor een biopsie ?

Hoe dan ook : heel veel sterkte meid, vind het echt rot voor jullie. . Hopelijk komen er snel betere tijden voor Flan en jullie.

mryk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:45

heeeeej jel!!

oow dat is geen fijne uitslag zeg. En dat het door schurft komt pff ben benieuwd of het smerig goedje helpt....

Pfff en toch het voorbeen ojee echt niet leuk allemaal. Het zit je allemaal even niet mee he... Ben wel benieuwd dan of ze er pijn aan heeft, balen dat dat nog een paar weken duurt voordat je een biopt kan laten nemen. Wel super dat jullie zo goed zijn geholpen!!

Een dikke knuffel van mij voor jullie!! En ik hoop net als keevagirl dat er voor flan en jullie betere tijden aankomen!

Liefs, mryk!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:36

Heb je al met jullie bekapper (Hans Arendse toch?) overlegd, wat hij er van vind?

Zou wel heel erg naar zijn als het echt artrose is! Maar eerlijk gezegd had ik hier al een voorgevoel over, toen ik nog opmerkte dat ze heel erg snel/vaak kreupel is...

In elk geval sterkte ermee!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:36

Ach Jel wat vreselijk! Gaat het een beetje met je? Wat moet dat vreselijk zijn voor je dat ze al een paar weken zo slecht loopt.

Gelukkig dat ze er nu in ieder geval achter zijn wat er aan de hand is. Mijt en mok is dus goed op te lossen, die lichte artrose in het voorbeen is erger....

Sterkte meid en hou ons op de hoogte!!!!!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:38

He wat naar nou toch! Wel fijn dat je nu in elk geval weet wat het is, en daar je maatregelen voor kunt nemen. Geef haar maar een dikke knuf van mij!

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:39

jeetje wat een naar bericht ......
ik hoop maar dat de artrose niet doorzet (of is dat ijdele hoop?)
ik wens Flan heel veel beterschap toe!!
Lien

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:39

Balen Jel, maar je weet in ieder geval dat schurft(schurftmijt?) te behandelen is. Artrose is minder, hopen dat ze er gauw geen last meer van heeft.
Sterkte! En een knufje voor Flanna van Kootje en Mira.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:00

He Jellie, wat een naar bericht. Ik hoop dat ze snel van haar pijn afgeholpen kan worden.
Sterkte ermee

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:20

Heel erg bedankt voor jullie lieve reactie's

Desillies, het hoeft niet perse door te zetten... dus daar hopen we dan maar op Wat er zit kan niet meer minder worden maar t hoeft niet extreem te verergeren.

Vasthi, zit af en toe flink te snotteren maar t komt wel weer goed. Moet nu ook weer niet bij de pakken neer gaan zitten maar toen ik t hoorde kneep mijn maag echt even samen.. Er zijn natuurlijk nog veel ergere dingen in de wereld maar t is toch een soort 'kindje' van me...

Leon, morgen bel ik met hem. Moet t eerst even voor mezelf 'verwerkt' hebben. Zo vaak is ze gelukkig niet kreupel geweest. Alleen vorig jaar (toen was er op de foto nog geen artrose) en afgelopen jaar aan de achterkant van de mok. Tot een week of 4/5 geleden dit begon. Wel was ze soms wat minder soepel maar als ik dat dan weer vergelijk met andere paarden waar ik op rij is dat ook niet noemenswaardig..

Keeva, voor artrose zijn idd wel wat middeltjes te krijgen. Ik wacht daar nog maar even mee tot we terug in Utrecht geweest zijn.
Volgens mij hebben we ook Sebacil meegekregen uit Utrecht. Die arts stuurde iemand daarvoor naar de apotheek en aan t einde van de dag kregen we 2 flesjes mee. Stinkt heeeel erg en we moesten goede handschoenen aan.. De mokthee helpt iig niet tegen mijt. Dat is echt voor als t van binnenuit komt. Wel is dat ook goed voor de gewrichten dus dat blijf ik nog maar even geven.
De rust is niet voor de artrose maar meer voor t geval dat de kreupelheid niet uit de artrose komt maar uit de pees.. en daarom willen we ook die bioptie. Heel fijn hoor dat je (en ook anderen) meedenkt

Ook namens Flan heel erg bedankt voor de knuffels

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:27

Nou weet je wat het is, maar fijn is het niet.
Beterschap met je paardje

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:22

Jellie hier even een van mij voor jou en je paard. Schurft dus wel te genezen hopelijk is de artrose nog niet zo ver.