Insulineresistentie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summer

Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:15

Wie kent er een paard met insuline resistentie????
gr Yvette

Iejoortje

Re: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:27

Ik steek net mijn neus om de hoek op dit forum. Maar mijn paard is insuline resistent. Wil je iets bijzonders weten?

Gr. Pien

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:54

Insulineresistentie
Insuline

Koolhydraten worden door het spijsverteringssysteem omgezet in glucose, oftewel "bloedsuiker". Glucose is de belangrijkste brandstof van het lichaam. De glucosewaarde in het lichaam wordt gereguleerd door het hormoon insuline, dat de opname van glucose door de cellen bevordert. Wanneer de bloedsuikerwaarde te hoog wordt spreken we van "diabetes". Dit kan komen doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt, maar ook doordat de cellen niet goed meer reageren op insuline.
Een tekort aan magnesium maakt de lichaamscellen ongevoeliger voor insuline.
Uit verschillende recente onderzoeken (Pollit, Field and Jeffcott, Johnson) is gebleken dat veel paarden een verstoorde koolhydraatstofwisseling hebben: De cellen in het lichaam reageren niet meer goed genoeg op insuline. Er is dan steeds meer insuline nodig om de glucose te laten opnemen.

Wanneer paarden die lijden aan insulineresistentie een koolhydraatrijke maaltijd verorberen (graanproducten, melasse, gras dat rijk is aan fructaan) dan loopt zowel het insuline- als glucosegehalte op tot abnormale hoogten. Dit is hetzelfde als wat er in het beginstadium gebeurt bij volwassen mensen die diabetes ontwikkelen. Het probleem is niet te weinig insuline (zoals bij het type diabetes waarbij je insuline moet spuiten) maar een ongevoeligheid voor insuline. Insulineresistentie wordt ook wel "Impaired Glucose Tolerance", ofwel "IGT" genoemd.

Hoefbevangenheid
Insulineresistentie is iets dat nog maar kort geleden is ontdekt bij paarden, maar de link met hoefbevangenheid valt sterk op. Field and Jeffcott ontdekten dat paarden die hoefbevangen zijn geweest minder goed glucose (suiker) kunnen verwerken en lijden aan insuline-waarden die 4 keer hoger zijn dan normaal, wat duidt op een insulineresistentie.
Ondanks het feit dat insulineresistentie en hoefbevangenheid een duidelijk verband vertonen is nog niet precies duidelijk waarom dit verband er is. Er zijn twee theorie�: Professor C. Pollit denkt dat glucose-intolerantie tot gevolg heeft dat de witte lijn afsterft door gebrek aan glucose. Johnson denkt dat de glucose-intolerantie veranderingen van de bloedvaten veroorzaakt op een manier die vergelijkbaar is met de invloed van diabetes op de menselijke bloedvaten. De aderen worden bovendien gevoeliger voor thromboxane en zullen daardoor gemakkelijker samentrekken. Dit laatste lijkt een belangrijke factor te zijn bij het ontstaan van hoefbevangenheid: De beginfase van hoefbevangenheid, waarbij de bloedvaten samentrekken en de bloedsomloop wordt verhinderd was al door andere onderzoekers beschreven.
Hoe dan ook, voor jezelf als paardeneigenaar is dit slechts een academische kwestie. Feit blijft dat er een sterke link bestaat tussen insulineresistentie, magnesiumtekort, en hoefbevangenheid. Vele onderzoekers rapporteren inmiddels buitengewone successen wanneer toediening van magnesium deel uitmaakt van de behandeling van hoefbevangen paarden.
Zie voor meer informatie ook onze artikelen over Hoefbevangenheid en Fructaan.
Vetopslag
De hoge insulinewaarde zorgt voor een vetopslag op "vreemde" plaatsen, zoals in de manenkam ("harde nek") en bij de staartaanzet. De hoge insuline-waarde verhindert de afbraak van dit vet, zelfs als het paard op een zwaar dieet wordt gezet.
Luiheid
Paarden die lijden aan insulineresistentie zijn vaak moeilijk in beweging te krijgen.
Huidproblemen
Huidproblemen worden ook veelvuldig gerapporteerd bij paarden die lijden aan insulineresistentie. Verwondingen genezen langzamer, en schimmels krijgen meer kans.
Als je meer wilt weten over insulineresistentie, bezoek dan onze pagina over insulineresistentie.
zie ook www.hoefnatuurlijk.nl

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:05

wij verdenken mijn paard er zwaar van dat hij insulineresistent is.

Ik heb het overlegd met een reguliere DA die had er nog nooit van gehoord en vond het grote onzin, ik werd er echter over getipt door de holisitsch DA, dus met haar ga ik verder in deze....

summer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:15

Nou ik wil er meer van weten omdat mijn vriendin haar paard ernstig ziek is en omdat meerdere DA's het niet meer weten. Toen heb ik op bokt het verhaal gezet van wat haar paard mankeerd en iemand reageerde erop en verwees me naar paardnatuurlijk en dan met name insulineresistentie. Heel veel symtonen heeft haar paard hiervan. Haar magnesium is heel laag. Nu heeft ze als het goed is vrijdag bij haar DA gevraagd om insuline te laten bepalen en als het goed is heeft ze ook het verhaal voorgelegd. We hopen eigenlijk ookal is het niet leuk dat het dit is. Ze wordt namelijk helemaal gek van dat haar paard nu ernstig ziek is en niemand het meer weet. Mijn verhaal staat onder wie herkent dit? (240206).
Stel dat het dus dit is, wat is er aan te doen. Ik weet dat je magnesium moet geven, maar wat kan je nog meer en wat heeft het paard voor een kans? Moet ze worden afgemaakt of kan ze hier normaal mee leven???
gr Yvette

summer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:20

[quote="Kyona"]Insulineresistentie
Insuline

Wanneer paarden die lijden aan insulineresistentie een koolhydraatrijke maaltijd verorberen (graanproducten, melasse, gras dat rijk is aan fructaan) dan loopt zowel het insuline- als glucosegehalte op tot abnormale hoogten.

Klopt het dan ook dat een paard met insuline resistentie niet meer in de wei kan? I.v.m. het fructaangehalte in het gras?

gr Yvette

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:55

Hoi,

Ik herken het verhaal van het paard niet als zijnde insuline resistent (op de cushing yahoo group en the metabolichorse yahoo group kun je veel lezen over insuline resistentie). De kenmerken, die bij mijn paard zichtbaar zijn;

- overgevoelig voor hoefbevangenheid

- overtollig vet in de manenkam en onregelmatige vetverdeling over de rest van het lijf. Dit ziet er een beetje uit als cellulitus in het groot. Bij haar staartaanzet en op haar schouders zit meer vet en op haar billen zitten harde vetbulten model ei

- immuunsysteem werkt minder goed waardoor wondjes end. minder snel genezen

- sloom, omdat de suikers niet goed verbrand worden

- wat last van haar blaas, maar dat is w.s door cushing

- ontstekingen in en rond de hoeven anders dan bevangenheid

- in ernstige situatie trillende ledematen (slechts één keer meegemaakt)

- weinig tot geen spieropbouw

Volgens mij was het dit wel.

Op je vraag of ze dan nog in de wei kunnen. Dat is afhankelijk van het paard en de mate waarin het insuline resistent is. Daarnaast is het type gras en tijdstip van de dag ook van invloed.

Overigens moet ik bij mijn paard ook heel alert zijn op het hooi, dat ik voer. In veel hooi zit voor haar ook teveel fructaan. In de zomer kun je dat ondervangen door het hooi minimaal een uur te weken. In de winter is dat vaak wat lastiger voor de meeste mensen. Ik voer het hooi onbeperkt. Heel bewust, zodat ze de suikers, die er in zitten niet in één keer binnen krijgt, zodat er een piek wordt veroorzaakt. Daarnaast gaan dit type paarden bij het beperken van de ruwvoergift juist vet opslaan, omdat het lijf 'denkt' dat er een hongerperiode aan gaat komen.

Magnesium heb ik wel gevoerd met periodes. Eenmaal te lang (drie maanden ongeveer) met als gevolg een sterk vermagerend paard, sloom enz. Haar magnesium in haar bloed was niet te laag volgens de norm. Op de bovengenoemde yahoo groupen hoor je overigens erg vaak, dat de waarde o.k is en dat een paard toch magnesium nodig heeft. Het lastige is, dat je zelf goed in de gaten moet houden wat de magnesium doet.

Daarnaast wordt er ook vaak extra chroom gegeven om de suikerstofwisseling te verbeteren.

Als je meer wilt weten hoor ik het graag.

Groet Pien

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:08

Een van mijn paarden is ook insulineresistent. Ik voer vanaf de kerstdagen magnesium als supplement, verder krijgt ze helemaal geen biks of muesli meer. Ter vervanging daarvan krijgt ze voer van Dodson and Horrel, Safe and Sound, dit is speciaal voor o.a. hoefbevangen paarden. Hier zit weinig fructaan in en ook zijn geen suikers toegevoegd. Ik voer ca. 7,5 kilo hooi op een dag en dat verdeel ik over 4 porties (om het schommelen van de suikerspiegel een beetje tegen te gaan).
Mijn paard gaat momenteel erg goed. Na een week of 4 magnesium had ik de indruk dat haar manenkam iets soepeler werd maar dat is nu eigenlijk weer over.
Als je meer vragen hebt kun je me altijd pb-en.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:54

Ik had er nog nooit eerder van gehoord?!

Maar blij dit weer geleerd te hebben

summer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:10

Morgen heeft mijn vriendin weer een afspraak met de DA. Haar paard staat nu een week bij die kliniek maar er gebeurt niet veel. De internist in die kliniek was een paar dagen vrij. Daar wordt je dan gek van als niemand wat doet en je paard gaat maar verder achteruit. Dus morgen kan ze pas met die DA het bespreken of het eventueel insuline resistentie is? Ze willen haar nog niet doorsturen naar Utrecht. Nee ze willen eerst zelf dokteren. Haar paard wordt met de dag magerder en mag niet uit de stal vanwege spierbevangenheid die ze van de week weer heeft gekregen. Verder staat ze vol met pijnstillers. (zie ook mijn verhaal: herkent iemand dit?). Als ik iets meer weet dan horen jullie het wel.
gr en bedankt voor de informatie. Yvette

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:25

Hoe zit het dan met paarden die een veel te laag Glucosegehalte in het bloed hebben?
Ook met vermageren, weinig spieropbouw en weinig kracht.
Is dit dan een omgekeerde diabeet ?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:02

Hoi Yvette,
Ik hoop wel dat je vriending haar paard meteen op rantsoen heeft gezet? Dus geen kuil en biks maar goed hooi met laag fructaan gehalte, veel kleine porties verdeeld over de hele dag?! Je kunt bij 'paardnatuurlijk' ook lezen over hoe het zit met het fructaan gehalte in het gras! Staat er heel uitgebreid verteld hoe dat precies zit.
Beterschap en laat gauw weten wat de uitslag is!
Gr., Marit

summer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 08:47

Ja Narco ze staat sinds ze spierbevangen is al alleen op hooi en peen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:00

Ik ben erg benieuwd wat er uitkomt bij de dierenarts. Mijn (insulineresistente) paard heeft niet de verschijnselen die het paard van je vriendin heeft.

Ik heb laatst op Animal Planet een paard gezien met eiwit tekort, jouw omschrijving leek daar ook wel op.

Succes!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:21

Zijn wortels dan wel goed? Zit veel vocht in en vitamine maar ook suikers. Ik zou dat nog even navragen! En misschien zo'n natuurlijke zoutsteen ophangen voor de mineralen?!
Gr., Marit

summer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:06

Nou die wortels kreeg ze eigenlijk al voor dat we op het idee kwamen. We weten nog niet wat het is, we denken aan insulineresistentie. maar niemand weet het eigenlijk. Haar paard is vandaag door de kliniek naar huis gestuurd omdat ze er niet achterkomen wat het is eerst moet ze nu aansterken omdat de reis naar Utrecht te zwaar is, omdat ze van de week weer spierbevangen is geweest. Maar ze zal zo snelmogelijk naar Utrecht gaan. Morgen spreek ik mijn vriendin weer en dan hoor ik meer.
gr Yvette

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:44

Wat raar van zo'n kliniek! Als een paard er zo slecht aan toe is dan stuur je dat toch niet weer naar huis?? Om vervolgens aan te sterken omdat ze de reis niet aankan naar een andere kliniek? Is die eerste kliniek vlak in de buurt ofzo!
Is dat testen op insulineresistentie zo'n moeilijk test? Of kunnen ze dat bij die eerste kliniek niet? Gaat dat niet via het bloed?
Jemig wat een toestand, ik hoop echt dat er gauw een uitslag is!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:36

Ja ik vind het ook raar. Mijn vriendin had een afspraak dinsdag om haar paard nogmaals te laten nakijken. Ze had namelijk vorige week een rijpe folikel. Er werd toen aangedacht dat deze misschien er al een tijd zit. Dus dinsdag zou er weer gekeken worden. Blijkt ze maandag al onderzocht te zijn zonder dat ze er van wist. Ook zou zij 's ochtends de behandelend DA te spreken krijgen. Die had geen tijd, dus zou ze wel gebeld worden. Nou ze is 's middags maar terug gegaan en toen kreeg ze haar eindelijk na een uur wachten te spreken. Ja ze konden niks vinden en ze vonden dat haar paard er wel goed uitzag. Ja ze staat onder de pijnstillers die intraveneus zijn ingespoten. Werken lekker snel. Nou heeft ze haar paard mee naar huis genomen en ze zou vannavond de DA waar ze eerst contact mee had, (maar die woond twee uur van haar vandaan) bellen om te vragen of deze met Utrecht wil bellen. Kijk als een DA vindt dat je paard best aardig is dan is dit ook niet echt overredend naar Utrecht toe. Die denken dan ook van dat het allemaal wel mee valt. Vanmiddag was haar verzorgster er bij en die zag nadat ze hooi had gegeten dat ze in een hoekje ging staan en erg ineen kromp. Na zo'n tien minuten ging het weer beter. Misschien heeft ze wel last van har slokdarm of maag. We weten het gewoon niet. Dus ze moet gewoon echt naar Utrecht. Dit is echt oliebol.
Je hoort nog wel. gr Yvette

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:45

Bij mijn paard is meerdere malen bloed geprikt (voor en na het eten) en is op ijs naar New Market in Engeland gestuurd en daar onderzocht. In de kliniek in Utrecht kunnen ze dat ook, maar de persoon die afgelopen zomer dat zou moeten doen, was een paar maanden afwezig. Ook heb ik geprobeert het bloed te laten onderzoeken in een laboratorium van verschillende ziekenhuizen. Het probeem dan is echter dat ze van een paard geen normaal waarde hebben.
Dit bloedonderzoek geeft geen 100% zekerheid. Wil je het 100% zeker weten dan moet je paard (als ik het goed heb begrepen) elk uur worden geprikt en elk uur moet er iets worden ingespoten. Dit schijnt een kostbaar grapje te zijn volgens de dierenarts.
Bij mijn paard was het insuline gehalte 1,5 en 2 maal te hoog.

Mijn paard heeft verder voor zo ver ik dat kan/kon bekijken geen pijn gehad. Behalve dan haar voeten (hoefbevangen).

summer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:40

Ze heeft ook insuline bij ons op het lab bepaald en twee andere paarden als referentie meegenomen. Maar daar kwam niks uit. We waren gewoon nieuwschierig. We hopen dat als ze in Utrecht staat dat ze dan echt gaan testen. Waarschijnlijk wordt het in Utrecht op een ander methode bepaald. Dat is eigenlijk het nadeel dat je op een lab werkt. Je gaat zelf dokteren. aan de andere kant. Nu kan ze goed kijken of de bepaalde bloedwaarden die te hoog waren toen ze bevangen was weer om laag gaan. Zodat ze vervoerd kan gaan worden.
gr yvette

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:01

Tsjonge wat een gedoe zeg! Kun je die man/vrouw die het verhaal op paardnatuurlijk heeft gezet niet mailen en vragen hoe zij dat toen hebben gedaan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:31

Weet je al wat meer?

summer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:18

Nee nog niks, ze staat nog thuis, wel gaat het volgens haar wat beter. Waarschijnlijk is het geen insulineresistentie, anders neem ik aan dat het nog slecht zou gaan. Maar het blijft vreemd wat er allemaal met het paard aan de hand is. Ze gaatnaar utrecht wanneer haar bloed waarden gedaalt zijn tot een normaal niveau. Maandag zou ze nog bloed gaan afnemen. Ik heb haar nog niet gesproken.
gr Yvette

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:05

Een paard dat insulineresistent is, is lastig te behandelen. Daar waar er voor mensen wel geneesmiddelen zijn tegen insulineresistentie, zijn die er niet voor paarden.
Je zou eigenlijk moeten laten onderzoeken wat de oorzaak van de insulineresistentie is. Bij mensen kan het vele oorzaken hebben. Het feit of je paard een te hoog of te laag magnesiumgehalte heeft is niet alleen bepalend en door je paard extra magnesium te geven, verhelp je het probleem niet.
Bij mensen helpt het al ze gezond eten en meer bewegen. Uit onderzoek is gebleken dat de insulineresistentie daardoor al behoorlijk kan afnemen. Belangrijk voor dit paard is dus eerst van die spierbevangenheid afkomen. Beweging is superbelangrijk, hoe gek het ook nu klinkt, omdat spierbevangen paarden helemaal niet mogen bewegen. Er vanuit gaande dat het paard straks niet meer spierbevangen is, bouw de training langzaam op. De spieren leren op deze manier weer te reageren op insuline en zal het paard geen gebruik meer hoeven te maken van zijn/haar vetreserves om aan brandstof te komen. Laat ook de leverfunctie testen. Kenmerkend voor insulineresistentie is namelijk ook een hoge glucoseproductie vanuit de lever die veroorzaakt kan worden door diverse oorzaken.
Heel veel succes.

FransVeldman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:50

Spierbevangenheid kan worden veroorzaakt door een tekort aan magnesium. De magnesiumwaarden in het bloed zeggen niet veel over een al dan niet aanwezig magnesiumtekort maar over het gehalte aan magnesium in de laatst genuttigde maaltijd, maw je hebt daar niets aan.
Ik zou zeker magnesium proberen, want de symptomen komen me niet onbekend voor.
Vet-Med-Lab kan een insulinebepaling voor je doen. Dit is iets anders dan een GTT (wat inderdaad meerdere bloedafnames zijn) en kan gewoon in 1 keer worden gemeten.
Voor meer informatie moet je me maar even mailen naar info@paardnatuurlijk (ik zit bijna nooit op bokt) of op ons forum.

Groeten en sterkte,
Frans