Check ligament dik, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Securitas

Check ligament dik, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:31

Wie van jullie heeft er ervaring met een blessure aan het check ligament aan een voorbeen? Mijn Engels volbloed merrie van 3 heeft een lichte verdikking net onder de knie van haar voorbeen.
Ze is niet kreupel maar als je de pezen vergelijkt is hij wel degelijk iets dikker. Waarschijnlijk is dit het check ligament...we gaan deze week scannen, maar ik ben toch wel erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit meegemaakt hebben en wil graag hun ervaringen horen. Thanks allemaal!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:56

Heb het meegemaakt met een paard. Was ook alleen wat dikker en verder niet veel aan te zien. Viel wel echt onder de peesblessures en moet je echt mee uitkijken. Check ligament zit bij de aanhechting volgens mij. Ik moest in ieder geval een paar maanden stappen en daarna langzaam weer opbouwen (2e scan was alles 'genezen').

broadway

Re: Check ligament dik, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:11

dit is een ernstige peesblessure, rust en dan volgens een revalidatieschema stappen, vaak na 3mnd weer rontgenfoto of scan om te zien of het verbeterd is, maar als dit niet verbeterd is, zijn er andere opties maar wacht eerst de scan maar af dan weet je zeker wat er is en hoe erg!

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:34

Ja, Alfie heeft het ook gehad. Heeft lang geduurd voordat we erachter waren wat het was. Heel ietsje warm, heel ietsje voos, niet kreupel, maar z'n pas net niet helemaal afmaken.

Al met al ben ik er ruim 8 maanden mee bezig geweest. Wekelijkse behandeling door de fysiotherapeut, 3x per dag 30 min. koelen en 's avonds zelf masseren en daarna wandelen. Begonnen met echt hele korte stukjes (afstand tussen 2 lantaarnpalen) en dat heel langzaam aan uitbouwen.

Ik heb er voor gekozen om hem wel naar buiten te doen. Hij heeft z'n eigen wei en daar hebben we een stuk van afgezet zodat hij wel kon lopen maar niet echt kon rennen.
Na ruim 8 maanden mocht ik er eindelijk weer op en ook dat weer begonnen met hele korte stukjes en langzaam aan steeds ietsje verder.

Bij Alfie is het weer helemaal goed gekomen. Je bent alleen wel minder tijd kwijt als je gewoon kunt rijden dan wanneer je ze zo intensief moet behandelen.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:28

mijn paarden hebben het allebei gehad, het was gelukkig bij allebei niet erg en moesten op rust tot het niet meer warm/dik was en dan die periode nog een keer. weet niet meer hoelang het duurde bij de eerste, maar bij de andere (die is in zn hals nog ingespoten met langwerkende corticosteroïden) duurde het in totaal 4 weken. verder geen last meer gehad.

ze hebben allebei gewoon die tijd in de wei gelopen, met de eerste lag er een flinke lading sneeuw, dus die werd de hele dag gekoeld.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:57

Heb ik ook gehad met mijn merrie, vastgesteld door te scannen. Moest 3 maanden 3x per dag 10 minuten stappen op het harde en koud afspuiten, daarna langzaam weer opbouwen.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:00

Mijn merrie heeft het ook gehad. Inderdaad onder haar knie (achterkant) een kleine verdikking en niet veel warmer. Liep ook niet kreupel. Toch maar even laten scannen. Het was niet goed en na ongeveer 6/7 maanden rust was het weer goed. 100% genezen. Daarna mochten we weer langzaam beginnen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:20

Iris is net genezen verklaard na een gat in haar check ligament peesje.
Het structuur is nog niet zo stevig als het moet zijn, maar het gat is dicht en we mogen nu langzaam maar zeker gaan opbouwen.

Dus zeker gaan scannen, als het een peesblessure is dan moet je het zeker zo behandelen.
Dus totaan de scan, stappen en coolen en evt insmeren met traumeel gel.

Securitas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 13:51

Thanks iedereen voor de ervaringen. Gelukkig valt het in dit geval mee, een lichte overvulling van de oppervlakkige buigpees. 3 weekjes stappen en hij moet weer de oude zijn. Gelukkig waren we er op tijd bij, wanneer we door zouden trainen had het wel erger kunnen aflopen.

Ps ben bij de Raaphorst in Wassenaar geweest.