Kreupel, duidelijker op een hand als op de ander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Kreupel, duidelijker op een hand als op de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:27

Ik zag vandaag iets erg typisch aan mijn paard. Wellicht is het gewoon normaal en is het mij gewoon nooit eerder op gevallen.

Mijn paard is momenteel herstellend van een blessure. Ik stap haar nu al weer 5 weken aan de hand. Vandaag wilde ik toch eens zien hoe ze in draf liep en ik deed haar even aan de longeerlijn. Linksom was veel belovend, ze liep praktisch goed! Helaas zag ik rechtsom iets heel anders, hier was ze dus echt nog duidelijk kreupel

Ik wist niet dat er zo'n enorm verschil kon zitten tussen link- of rechtsom als het om kreupelheden gaat. Is dit normaal?

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:16

Ik heb dat ook wel eens mee gemaakt met mijn verzorg-pony! Zeker met longeren zie je dat dan heeeeeeel erg!
Want bij longeren zetten ze het meeste kracht af met het buitenbeen om in een rondje te blijven lopen. Dus als ze rechtsom nog kreupel loopt dan is het linker voor/achter been nog niet helemaal goed genezen.
Zo is het mij uit gelegt.. en ik hoop dat het een beetje te snappen is wat ik heb getypt!

kenneth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:20

ja daar zit sker verschil in

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:04

Ja, dat is vaak zo. Meestal is het zo dat ze met het zere been aan de binnenkant op de volte veel kreupeler lopen, omdat ze het dan zwaarder belasten.

MarchaL

Re: Kreupel, duidelijker op een hand als op de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:32

Bedankt voor de antwoorden Ik wist wel dat er verschil in zat maar ik wist niet dat dit echt zo'n extreem verschil kon zijn! (op een hand echt praktisch rad op het andere duidelijk kreupel!)

Citaat:
Meestal is het zo dat ze met het zere been aan de binnenkant op de volte veel kreupeler lopen, omdat ze het dan zwaarder belasten.

Hmm, ok. Iedereen zegt dit trouwens weer anders. De een zegt dat het binnenbeen zwaarder belast wordt en de andere zegt weer het buitenbeen

Ik vind het toch typisch aangezien mijn paard een blessure heeft aan beide voorbenen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:27

Het ligt eraan of het een bewegingskreupelheid is of een belastingskreupelheid.
Bij de een loopt het paard als het links kreupel is op de linkerhand wel goed en rechtsom niet, bij de andere kreupelheid is het andersom. Vraag het eens aan je DA als je twijfelt..