HELP, mijn paard at zonet een sponsje op!! Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyDB

HELP, mijn paard at zonet een sponsje op!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 04:03

Jeetje, het zal mij maar weer overkomen.

Ik zet mijn paard zonet vast in de poetsstal, hij komt met een touw los en kan daardoor gaan snuffelen op de grond.
Eerder had ik wat kopstukken & leer gepoetst met van die kleine ronde leersponsjes.
En ik betrapte hem er nog net op eentje van die op te eten!!!
Ik heb nog snel geprobeerd het uit zijn mond te krijgen, maar helaas te laat, hij had het al door.

Ik voel me zo vreselijk hierbij. Ik had die daar natuurlijk nooit mogen laten liggen.

Ik heb reeds DA gebeld, maar die zei dat er momenteel niets is dat hij kan doen. Ik moet gewoon afwachten en hem om de 3 uur controleren op mogelijke koliek verschijnselen.

Is dit ook reeds iemand overkomen en hoe liep het af? Het was een klein rond schijf sponsje (diameter zo ongeveer 6cm en 2cm dik). Het zat wel helemaal onder de leerzeep

Ik snap het niet meer.
Vorige week na het rijden, kom ik uit de bak op het steentjespad en daar stopt hij plots en wrijft z'n neus aan zijn voorbeen, maar daarna neemt hij een kiezelsteentje op en slikt ook dit door!!??
Ik heb sindsdien dagelijk zijn mest grondig nagezien of dit steentje er al uit is, maar nog steeds nikske. Zou het kunnen dat die er nog ergens in zit? En wat moet ik daar nou mee?
Ik heb dit nog niet aan de DA verteld, maar die komt maandag voor een van mijn andere jongens dus zal ik dit ook maar even vragen.

Waarom eet hij toch van die rare dingen. Hij heeft heus niets te kort. Steeds ad-lib hooi, zoutsteen, dagelijkse weidegang, wordt regelmatig bereden, kan spelen met andere paarden, kortom gelukkig paard, maar toch is hij steeds klaar om ongewenste dingen te eten. Hij krijgt ook een all-round voedingsupplement.Waarom oh waarom?

Ik hoop zo dat hij geen last krijgt van dit sponsje.

Alle ideeen welkom. Dankjewel
Groetjes,
Patsy.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:30

Ik denk dat er niet veel aan de hand is, het komt er vanzelf aan de achterkant weer uit. En zoals je dierenarts al zei eventjes blijven controleren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:33

ik denk niet dat het veel kwaad kan, de spons was al verzadigd van de vetten en olieen dus uitzetten zal deze niet

wat eengek dier dat hij dat op eet zeg

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:33

Ik denk dat wat Charos zegt idd het beste is.
Ikvroeg me eerst trouwens af wat jij zo vroeg al bij je paard deed Toen zag ik dat je in de USA woont hihi

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:44

Heel veel sterkte met hem in de gaten houden !

Misschien is het handig om de DA te vragen hoe lang het duurt voordat het er (ik neem aan) van achteren weer uitkomt ? kan me voorstellen dat dit minimaal een dag duurt ?

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:18

Hoi allemaal,
Dankjewel voor de antwoorden.
'k Heb inderdaad niet veel geslapen vanacht.
Maar tot op heden goed nieuws, vanmorgen zag hij er nog steeds goed & happy uit. Hooi aan het knabbelen, flink gemest dus nog niets aan de hand.
De DA zei dat ik hem 2 dagen goed moest aankijken, dus vermoed ik dat het er binnen de 48 uur moet uitkomen.

Wat ze ons toch allemaal aandoen die schatten.
En je hebt waarschijnlijk wel gelijk Kiwiko, het sponsje zat al vol met vet & olie dus maar hopen dat het goed glijdt.
Ik vroeg de DA nog of ik hem wat maisolie of andere olie moest voeren, maar hij zei gewoon normaal doen zoals altijd niets veranderen. Dus we zien maar.

Ja gek paard. Hij denkt echt dat alles een snoepje is. Ik moet ook steeds oppassen dat hij geen knopjes van mijn jas eraf haalt en zo, want die zou hij ook zo naar binnen happen.

Dankjewel allen, ik laat jullie weten wanneer ik dit sponsje opnieuw te zien krijg. haha.

Patsy.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:53

Mijn pony heeft een keer een plastic zakje(boterhamzakje) opgegeten.

Mijn poetsdoos had ik voor de pony gezet, in die poetsdoos zat een zakje met heerlijke musli. Ineens was de musli weg en het zakje ook.

Ik heb even de DA gebeld en die zei dat het weinig kwaad kon het het er wel weer uit zo komen. We moesten wel opletten dat hij geen koliek verschijnselen kreeg.

Uiteindelijk is er niks gebeurt en het zakje is er vast en zeker weer uitgekomen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:18

Ik zie mezelf al staan, de hele dag met een stokje in zijn mest te roeren

Even zonder gekkigheid, dit soort dingen komen er 9 van de 10 keer zonder problemen aan de achterkant gewoon weer uit. Geen zorgen maken dus.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:57

Dat steentje vind je vast niet terug in de mest; sponsje komt er waarschijnlijk gewoon prima uit. Het is maar een kleintje en met dat vet erop glijdt het makkelijker en kan niet uitzetten. Evt. kan je je paard wat extra zemelen (goed nat) met wat zonnebloemolie geven ter ondersteuning.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:30

Mijn paard slikte vorig jaar ineens een injectiespuit van 10 cm door, waarin ik hem een hoestdrankje wilde geven. Gelukkig zonder naald!
Na 3 dagen poepte hij het gelukkig weer uit!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:56

Wat een raar paard heb je meid die sponsen eet.
Dat zie ik mijn paard nog niet zo gauw doen.
Maar fijn dat het nog steeds goed met hem gaat

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:22

Mijn vorige paard heeft opgegeten:
* een Slix borstelblokje (2x)
* een gelpad (driekwart)
* een regenjas (stukken eruit)

En ik heb er verder nooit iets van gemerkt dus het zal wel loslopen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:40

tsja, je hebt er van die knaagdieren bij!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:51

Jemig..

Ik ben blij dat de mijne dit niet doet. Je hoort hier vna die verhalen

Ja het komt er van achteren vanzelf wel weer uit.. (waar zou het anders heenmoeten )

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:00

heleenxx schreef:
Mijn paard slikte vorig jaar ineens een injectiespuit van 10 cm door, waarin ik hem een hoestdrankje wilde geven. Gelukkig zonder naald!
Na 3 dagen poepte hij het gelukkig weer uit!

OMG!

@ts: waarschijnlijk alleen maar goed dat het sponsje verzadigd was met leervet, glijdt het er makkelijk weer uit... Kan me voorstellen dat je ff schrikt als er zoiets gebeurd. suk6 ermee

heleenxx

Re: HELP, mijn paard at zonet een sponsje op!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:15

Help!
Die domme paarden van me hebben net met hun 3-en de balen kuilgras afgeknaagd die te dicht bij het hek van de wei lagen!
Ze hebben daarbij veel plastic binnen gekregen. Na overleg met de dierenarts alledrie maar een emmertje slobber gegeven en nu maar weer duimen...

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:16

Zoiets had ik dus vanmiddag ook weer..

Ik had men paard gewoon los bij een hooibaal staan zodat ze lekker kon eten terwijl ik haar aan 't borstelen was, ik wil men zadel halen, kom ik terug, zie ik dat ze de 2 appels die ik in een boterhamzakje had zitten heeft opgegeten! met boterhamzakje en al !!!
Nja ik merkte verder weinig aan haar en het zal er vanzelf wel weer uitkomen

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:33

Hallo iedereen.
Fantastisch nieuws : het sponsje is eruit gekomen.
Hij heeft het waarschijnlijk deze nacht gelost. Vanmorgen vond ik het dus in een van zijn drollen. Het zag er wel ietsje anders uit. Eerder een bolletje dan een schijfje, met wat onverteerde granen in.

Wat een opluchting. Ik heb toch wat onrustige nachten hierover gehad.
Mijn paard daarentegen weet zich van geen schuld bewust en volgens hem is er nooit iets aan de hand geweest. Dus hij heeft er helemaal geen last van gehad.

Ik zal voortaan maar dubbel oppassen en omzien waar hij met zijn mond zo overal bij kan.

Dankjewel voor alle berichtjes.
Groetjes,
Patsy.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:36

Dat is goed nieuws zeg

Kan me voorstellen dat je flink bezorgd bent geweest . Gelukkig is alles weer ok.

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:06

ik zou wachten tot het sponsje eruit is en dan om de 2 weken lijnzaad geven, maar wel koken hé..
nouw succes!!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:08

Zo dan schrik je wel even.

Gelukkig heb ik een zeer kieskeurige pony, die vind appelmoes al niets...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:05

Super !

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 02:03

Gelukkig is hij er uit gekomen kan je ook weer rustig zijn

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:17

haha wat maf
Gelukkig is het er weer uitgekomen, heb je wel geluk mee gehad ..

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:21

Ik ben blij voor je dat het sponsje weer terrecht is . Vroeger dat ik nog een klein meisje was( .....) Heeft een paard van mijn oom eens een haarlintje uit mijn vlecht gehapt, een paardagen later lag er een versierde paardedrol in de stal haha. Ik heb er nog ergens een foto van, ik zal eens kijken of ik die kan vinden

Groetjes Kim