hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:01

hej hej
bij mij op de manege hebben se een nieuwe pony.
dese is bij de vorige eigenaar heel erg verwaarloost
en is hoefbevangen
nu heeft de hoefsmid het paardjj een ``orthopedische schoen`` gegeven
sodat het niet verder kan gaan (geloof ik)
maar nu moet de pony heel erg afvallen
dus niet TE veel eten en veel bewegen
want als hij niet genoeg afvalt komt het met sijn hoeven nooit meer goed.. en moet hij naar de slacht
maar moet hij dan naar de slacht omdat hij niet kan rijden
of omdat hij last van sijn hoeven krijgt
als je antwoord of meer informatie hebt seg dan ff
kus mij

Utrolig

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:08

Doordat hij hoefbevagnge is, is de doorbloeding in zijn hoeven slecht. Mede hierdiir kantelt het hoefbeen wat erg pijnlijk is. Een teveel aan suikers (in gras/brok ed) is hier de oorzaak van. Dat hij dan naar de slacht moet is omdat hij dan ontzettend veel pijn heeft. Eigenlijk zou het ook voor de pony beter zijn om zoveel mogelijk te lopen(niet rijden!) dmv bv weidegang.

Door de pony met speciaal beslag een 'hakje'te geven, ga je de verkanteling tegen.

Hopelijk voldoende informatie!!

Oja, graag geen msn taal. Leest heel erg rot!!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:13

Geen weidegang !!! alleen op een kort schraal land zetten zo'n bevangen pony!! Anders krijgt hij het zo weer terug. Verder is een paddock prima en als hij nu eenmaal op stal staat is het voer aanpassen erg belangrijk

Bij speciaal beslag wordt voorkomen dat het hoefbeen verder kantelt. Als hij zo geen pijn heeft kan het dier gewoon weer wat gaan doen.

Het eten moet worden aangepast zodat de bevangenheid niet meer terugkomt wat beter voor de pony is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:21

Er is een DA langsgeweest dus op de manege weten ze wel hoe ze ermee om moeten gaan verder.
In ieder geval sterkte!

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:21

hij heeft geloof ik niet veel pijn.. en dan heb ik nog een vraagje.. hoelang duurt het eigeluk voordat het genesen is...??

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:23

oke ik sal proberen in geen msn taal te typen.. maar de Z die doet het hier niet goed

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:52

darkmoona schreef:
hij heeft geloof ik niet veel pijn.. en dan heb ik nog een vraagje.. hoelang duurt het eigeluk voordat het genesen is...??

Niet veel pijn?? Dat denk jij.. Waarschijnlijk heeft de pony nu wat pijnstillers gehad, waardoor het lijkt alsof de pony weinig pijn heeft. Hoefbevangen is voor een paard ontzettend pijnlijk.

Ik heb het helaas afgelopen zomer met mijn merrie meegemaakt en het is echt pure ellende.

Wat je iig NIET moet doen is met de pony gaan wandelen oid, omdat de beweging goed is. Het is wel goed om de pony op een stuk gras te zetten, mits de ondergrond zacht is, zodat de pony zelf kan bepalen of hij (of zij) wil lopen of niet.

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:06

oke.. maar is in de rijbak loslaten -zodat hij kan doen wat hij wil- ook goed?
bedankt voor de tip trouwens.. want ik longeerde hem de hele tijd..dat ga ik nu niet meer doen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:40

Mijn paardje is in het verleden ook zeer ernstig hoefbevangen geweest. Het duurt ongeveer een jaar voordat het weer een volledig gezonde hoef is teruggegroeid.. In de rijbak zetten is wel goed, maar niet opjagen enzo..

Mijn paard is afgelopen zomer wel op de weide geweest, maar ik zorgde er altijd voor dat ze op kaal land stond met een paar sprietjes groen.. Nu krijgt ze per dag in totaal 2 handjes biks, veel hooi en 2 scheppen lucerne en 2 wortelen.

Als je het paardje naar behoren voert, zie je snel genoeg of je het goed doet of niet, je ziet echt een knak in de hoef groeien, die steeds verder naar beneden gaat.

Tipje van een oude hoefsmit: controleer altijd de manenkam. Paarden met een dikke vette manenkam hebben grote kans hoefbevangen te raken. Is de manenkam dik en vet tot aan de oren, pas dan op en zet onmiddelijk je paard schraal! Dikke buiken is niet erg, maar dikke manenkammen wel! Ga je schraler voeren, zul je dit kunnen voelen aan de manenkam, die wordt dan weer dunner.

Als het paardje op stal staat, gooi dan zand in de stal, dat staat het prettigst voor een hoefbevangen paard.

Voer alleen droog grofstengelig hooi, liefst 2e of 3e snede, geen 1e. Geen kuil, wortelen, appelen en rijk biks!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:55

Goed is om het op een zachte bodem (bak) zoveel mogelijk te laten lopen. Vooral niet in de wei zetten nu! Er zit nl. heel veel fructaan in het gras met dit weer en dat mogen ze absoluut niet hebben.
Oud hooi voeren is het beste en helemaal geen krachtvoer tot de klachten over zijn. Daarna evt. een handje per keer; bijv. muesli zonder haver van Lavor. Daar kan je ook vitaminebrokjes kopen waar alles inzit, dus als je dat dan geeft hoef je je geen zorgen te maken over de vitamines. Mijn ruin van 1,71 krijgt bijv. 1 schep muesli (800 gr) per dag + vitaminebrokjes + 4 plakken hooi. Hij loopt er prima op. Ook uitkijken met wortels en appelen; dat is ook niet goed.

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:20

dankuu dankuu dankuu voor de tips.. ik stel ut voor op de manege of ze dit willen doen.. want dit paardje mag egt niet dood
hier nog een foto trouwens
Afbeelding
mauro op doolittle
Afbeelding
is het geen schatje!!!!!!!
geef toe.. deze mag niet dood!!!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:43

reactisch???!

hoe meer hoe beter

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:10

Gaat het al wat beter met haar? Wordt er rekening gehouden met de tips in dit topic?

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:58

het gaat beter.
maar ze geven hem gwoon voer.. (wel minder)
hij staat op niet op vochtig zand (gwoon hooi)
hij word gwoon gereden.
en toen ik er een week niet was,, is hij helemaal niet in de bak gweest... laat staan gereden..
dus nu benn ik nogal beetje pissig,

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 19:36

het gaat beter.
maar ze geven hem gwoon voer.. (wel minder)
hij staat op niet op vochtig zand (gwoon hooi)
hij word gwoon gereden.
en toen ik er een week niet was,, is hij helemaal niet in de bak gweest... laat staan gereden..
dus nu benn ik nogal beetje pissig,
Laatst bijgewerkt door Moon op 16-03-06 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 19:37

oeps.. 2x gepost :S

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:11

Hoi,

Hoefbevangenheid komt inderdaad door de suikers in gras. Doordat de suikers niet tijdig afgebroken worden in de dunne darm, komen ze in de dikke darm die daar niet op berekend is. Het veranderd de darmflora en de zuurgraad, wat weer invloed heeft op het bloed, wat er voor zorgt dat de witte lijn verbreed. Door de spanning die dat geeft op de achterkant van het hoefbeen kantelt die uiteindelijk. als het hoefbeen gekanteld is, is het vaak een afgelopen zaak. Zeker als hij door de hoefzool heen komt.

Speciaal beslag kan verlichting geven. Belangrijk is wel met hem te lopen, zodat het hoefmechanisme gestimuleerd wordt en de doorbleoding dus zo goed mogelijk wordt gehouden. Des te sneller groeit de hoef en wordt de aandoening, mits optijd vastgesteld, verholpen.

Uitkijken dus met (te veel)suikers in het voer.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:06

Wat ook goed is bij hoefbevangenheid is zo'n paardje op een totaal afgetrapt stukje land zetten met zoveel mogelijk modder.

Kan hij niet veel eten en de modder schijnt goed te werken tegen hoefbevangenheid..