Ijzer erafhalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Ijzer erafhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 14:47

Ik heb een vraagje, hoe haal je de ijzers van je paard er af? Welk materiaal gebruik je en waar kan je wel en niet trekken?

Alvast bedankt sieb

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:51

Als je hier zelf gaan ervaring mee hebt zou ik er een smid bijhalen; kan hij het voordoen en weet je meteen wat je er bij nodig hebt.

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 15:03

De smid komt maandag. Maar m'n paard loopt nu zo onwijs onregelmatig en kan niet het land op. De heledag in de stal staan vind ik ook sneu voor haar. Dus vandaar dat ik het vroeg.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:06

Loopt ze onregelmatig omdat er nog maar 1 ijzer onder zit of zit er een ijzer los ??
Zolang ze een beetje onregelmatig loopt en ze is op het land rustig, dan zou ik haar niet binnen houden.

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 15:12

Ze kan het land niet op.. en ze heeft nog 3 ijzers.. ze is eergister haar voorijzer verloren

Agnes75

Re: Ijzer erafhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:18

Mijn smid zegt altijd dat je beter een los ijzer kunt laten zitten dan dat je zelf gaat proberen het er af te krijgen. Je kunt die hele hoef kapot trekken als je niet weet hoe het moet. Bel anders je smid en vraag hem om advies, of bel een andere smid die wel meteen tijd voor je heeft. En dat je paard onregelmatig loopt met 3 ijzers, is logisch, vooral als ie recent bekapt is. Ik heb een paard wat continu haar voorijzers aftrapt. Ik zet haar wel gewoon in het land, ze kan zelf wel bepalen hoe hard ze daar wil rondhuppen op 3 ijzers (en meestal is dat niet zo hard). Op de zachte bodem lopen is dan het beste en het minst pijnlijke. En omdat ze in het land toch wat rondhobbelen, blijft de doorbloeding in de hoeven ook goed.

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 15:22

Kaepa is niet recent bekapt, is alweer een tijdje terug dus de ijzers moesten er toch af. Ik vind het alleen een beetje irritant voor haar dat ze zo onregelmatig loopt.
Zoals ik al heb gezegt kan mijn paard niet het land op, simpelweg omdat we hier geen land hebben. In de zomer gaat ze altijd een aantal maanden het land op, alleen nu moet ze nog op stal staan.
Ik wacht wel gewoon.. hopen dat me paard niet teveel energie krijgt.. ^^

Iig bedankt, Sieb

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:25

Maar is er geen middenweg tussen op stal laten staan en het land op; je zult toch wel iets van een paddock hebben oid ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:40

Ik zal zoiets gewoon aan de hoefsmid vragen als hij langskomt.
Weet je het meteen zeker hoe of wat.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:01

Gewoon vragen hoe het moet als hij langs komt. Uitleggen is erg lastig. En hoe de smid het doet lijkt het heel makkelijk, maar zelf doen valt nog bar tegen(zegt een smid in opleiding ).

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:25

Dennis schreef:
Gewoon vragen hoe het moet als hij langs komt. Uitleggen is erg lastig. En hoe de smid het doet lijkt het heel makkelijk, maar zelf doen valt nog bar tegen(zegt een smid in opleiding ).

wij [mijn vader vroeger en ik nu]halen altijd de ijzers eraf als dat nodig mocht zijn.
ik heb ook zo`n muppet die vaak een voorijzers eraf trapt.
nou dan haal ik het andere er zelf af, zo moeilijk is dat niet hoor

ik heb een nijptang,schroevendraaier en een vijl en het is me nog altijd gelukt om het ijzers er netjes af te halen

ik doe er wel iets langer over dan de smid maar ach dat mag,ik heb er niet voor geleerd

als je de nagels maar omhoog hebt en de nagels er via de onderkant uithaalt kan er weinig gebeuren.

ik heb veel gekeken bij de smid en mijn vader vroeger,wij hadden toen [1975] een ponyclubje en mijn vader haalde de ijzers er altijd vast af als de smid kwam,dat scheelde een hoop tijd

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:14

het kan inderdaad prima zelf, maar je kunt je paard gerust met 3 ijzers het land in sturen. Het is zieliger voor haar om de hele dag op stal te staan. Ze bepaald zelf wel wat ze kan en wat niet