Vraagje ivm de straal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Vraagje ivm de straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:45

hey Bokkers,

ik zit met een vraagje ivm de straal.
Lizzie haar straal is vrij ''kneedbaar'' zal ik maar zeggen. Toen ik haar kocht was die redelijk hard. Vorige week is de hoefsmid geweest, en ik heb hem gevraagd of ik er iets aan moest doen, en hij heeft mij gezegd dat dit nog redelijk is, en ik er voorlopig niets aan moet doen.
Maar jah, ik en mn alomtegenwoordige bezorgdheid eh
Aan wat kan dit liggen? De vochtigheid van het weer de laatste maanden? Of iets in de voeding?
En wat kan ik volgens jullie hieraan doen?

Groetjes

opala

Re: Vraagje ivm de straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:48

Je hoeft er niets aan te doen. Afhankelijk van invloeden van buitenaf (vochtigheid en grondcontact) is de straal zachter of harder, groter of kleiner, smaller of breder.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:26

Hij hoeft ook niet keihard te zijn, maar te zacht (meestal is er dan ook iets aan de hand) ook niet. De straal is een dempinskussen, een harde straal zal minder goed schokken opvangen als een soepele straal.

ravel

Re: Vraagje ivm de straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:31

Naima schreef:
hey Bokkers,

ik zit met een vraagje ivm de straal.
Lizzie haar straal is vrij ''kneedbaar'' zal ik maar zeggen. Toen ik haar kocht was die redelijk hard. Vorige week is de hoefsmid geweest, en ik heb hem gevraagd of ik er iets aan moest doen, en hij heeft mij gezegd dat dit nog redelijk is, en ik er voorlopig niets aan moet doen.
Maar jah, ik en mn alomtegenwoordige bezorgdheid eh
Aan wat kan dit liggen? De vochtigheid van het weer de laatste maanden? Of iets in de voeding?
En wat kan ik volgens jullie hieraan doen?

Groetjes

Lekker ouderwets met hoefteer behandelen. Goed met de teerkwast in de hoekjes en gaten drukken. Houd dit vol 2-3x per week en als de straal weer mooi hard is gewoon goed bijhouden met name bij nat weer/natte bodem.
Succes!!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:04

Met teren sluit je de lucht af en dat is niet goed voor levend weefsel.

@Naima: zolang je paard met lopen niet aangeeft dat het last heeft van een zachte straal zou ik me niet druk maken.

Afhankelijk van de grond waarop je paard loopt zal de straal zich aanpassen; dus op zachte natte grond een zachte straal, op harde stenige/droge grond een harde straal.

Hier in NL kan het dus per week verschillen

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:08

Niet teren !! Dat sluit alles af en als er viezigheid / bacterien inzitten ( wat altijd zo is) gaat dat smetten.
Teren is idd hopeloos ouderwets en daarom niet meer doen !!

Zo min mogelijk aanzitten, af en toe laten uitsnijden indien nodig.
Natuur regelt het meestal zelf.

En als je dan toch iets wilt helpt hoofhardener wel eens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:39

Teren is wel goed als preventief middel, voor de bovengenoemde reden.
Alleen bij rotstraal (=aandoeningen aan de straal) werkt teren averechts, doordat het afsluit en de bacterien zo nog meer schade aanrichten.
Als je toch twijfelt, is bijv. Hoofhardener een optie? Alleen heb ik daar verder geen vervaring mee.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:20

Bedankt voor de tips!
Ik ga nog even afwachten tot het weer betert en het droger wordt (alhoewel de zomer geen garantie is voor droog weer) :s
Rotstraal heeft ze niet, dat is bevestigd door de hoefsmid, gewoon een hele zachte straal. Ze ondervindt ook geen last met het lopen.

Bedankt voor de tips en de geruststelling iedereen!