hengsten tanden weg laten halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kari

hengsten tanden weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:25

hoi weet iemand of het beter is om hengsten tanden weg te halen of af te vijlen ? mijn paard neemt het bit wel aan maar kruipt er ook vaak achter . kari

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:27

ik vat het hele berichtje niet...

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:44

je kunt ze niet zomaar trekken, ze hebben een hele lange kromme wortel. en het is ook niet nodig. afvijlen voldoet prima.

ellepel

Re: hengsten tanden weg laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:11

gewoon laten zitten, en eventueel de punt laten vijlen zodat die minder scherp is.
die tanden kunnen totaal geen kwaad, en als je dier achter het bit kruipt is er misschien juist rijtechnisch iets aan de hand.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:29

Wolfstanden worden vaak verwijderd, daar kan een paard last van hebben.
Hengstentanden worden idd soms weggevijld zodat ze iets korter zijn.

Het ligt denk ik niet aan de hengstentanden dat het dier erachter kruipt. Zou iets aan de rijstijl gaan veranderen.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:09

Replay, een paard waar ik vaak op rij, heeft ook zijn hengstentandjes, maar hij heeft er gelukkig verder geen last van

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:40

bedankt voor de reactie . ik denk ook niet dat het door de tanden komt maar ik zal ze toch maar af laten vijlen want ze zijn echt heel erg lang en scherp . kari

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:09

Weet je zeker dat je hengstentanden bedoelt? Die liggen over het algemeen vrij genoeg naar voren en daar komt het bit niet bij. De tandjes vlak bij het bit zijn wolfstanden en die worden vaak wel verwijderd als ze in de weg zitten en het paard er last van heeft.

Update: zie net staan hierboven dat ze lang en scherp zijn. Zijn ze zo lang gegroeid dan? Zou dan even overleggen met de tandarts idd.
Heb er zelf geen ervaring mee; mijn oudste ruin is 23 geworden en die tanden waren niet langer ofzo.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:52

hoi . het zijn echt hengsten tanden . geen wolfs tanden . mijn paard is 6.5 .ze zijn echt heel erg scherp . ik heb in zijn mond gekeken en het bit hangt er bijna tegen aan ik rij met een dubbel gebroken bit en hij heeft een vrij kleine mond [ korte mond opening ] . kari

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:40

haal een tandarts erbij en laat de dingen afvijlen. zo gebeurd. als ze erg scherp en lang zijn is het lastig voor het paard.

Julia_unitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:46

Niet laten trekken laten fijlen hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:48

kari schreef:
hoi . het zijn echt hengsten tanden . geen wolfs tanden . mijn paard is 6.5 .ze zijn echt heel erg scherp . ik heb in zijn mond gekeken en het bit hangt er bijna tegen aan ik rij met een dubbel gebroken bit en hij heeft een vrij kleine mond [ korte mond opening ] . kari

Toch je bit een gaatje hoger hangen en eventueel een recht mondstuk kiezen.