weet iemand of dit gehecht moet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kari

weet iemand of dit gehecht moet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:02

mijn paard heeft een gat in zijn been aan de binnen bovenkant van zijn been . je kan er zo in kijken . het is ongeveer1 tot 1,5 cm groot . het is niet dik of warm en er komt geen bloed uit . er komt wel helder vocht uit want de haren eromheen plakken aan elkaar . hij is ook niet kreupel . kan ik dit beter open laten zodat het vuil eruit kan of moet ik het laten hechten ? kari

shaolanneke

Re: weet iemand of dit gehecht moet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:07

als je het had willen laten hechten had je het beter gelijk kunnen laten doen!

nu is het belangrijk om schoon te houden, dus wassen met betadine en daarna goed insprayen met betadinespray. ALs je besluit om het niet te hechten is het echt zo belangrijk om er voor te zorgen dat het niet gaat ontsteken en dat het schoon blijft!

Ik zelf haal bij twijfel altijd iemand erbij, als het gaat ontsteken ben je alleen maar verder van huis! Is er geen stalgenoot die met je mee kan kijken en advies kan geven? zo van achter de computer is het wel érg lastig om te bepalen!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:20

Inderdaad, hechten moet je niet te lang mee wachten, anders is de wond al geïnfecteerd, en mag je het niet meer hechten, want dan sluit je de bacteriën in.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:38

Hechten is inderdaad te laat, als er geen bloed uit komt moet je heel goed spoelen met schoon water.. Daarna wassen met betadineshampoo, daarna ontsmetten met betadineoplossing, daarna elke dag insmeren met wondzalf of sprayen met Acederm, zodat het wondje zacht blijft. Als het wondje dicht is, insmeren met uierzalf tegen wildvleesgroei en littekenvorming of kaalblijven van de huid.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:40

Ik zou het niet insmeren met wondzalf, dan smeer je het ook dicht.
Liefst open laten en aan de lucht laten genezen, evt schoon spoelen is wel ok.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:43

Niet sprayen of smeren! Betadine oplossing verdunnen met water en 2x per dag spoelen. Je kunt het in een spuitje doen dat werkt het handigst! Net zo lang spoelen totdat het vanzelf dicht trekt!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:35

Zo'n wond hecht de dierenarts ook niet. Het belangrijkste bij zo'n wond is dat het open gehouden wordt, met betadine shampoo wassen en proberen de wond open te houden, zodat al het vuil eruit kan.

Mijn paard had precies hetzelfde wondje. Een halve centimeter lang, maar wel erg diep. Ik heb de dag erna wel de dierenarts erbij gehaald, want erom heen was het dik omdat hij getrapt was. Maar de dierenarts zei dat ze er niks aan doen, want als je het hecht, gaat het juist ontsteken. Ik had overigens wel genoeg medicijnen gekregen voor zijn dikke been, hij was goed te pakken genomen.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:48

bedankt voor de reactie ,s . er komt nog steeds vocht uit maar het is dun en schoon en het paard loopt goed . kari

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:22

hechten is idd te laat, iets erop smeren of zelfs verbandje eromheen wat mensen soms zelf doen is neit goed
gewoon openlaten en afspuiten, eventueel met betadineshampoo wassen
vocht wat eruit komt geeft niet, bacterien en restjes vuil etc wat er in zit komt er met dat vocht weer uit
blijven afspuiten/spoelen met betadine en dan komt het vast weer goed
wordt het onverwacht toch nog dik of erg warm, dan ff de DA erbij, kan zijn dat het dan alsnog is gaan onsteken, dan zal hij een antibioticaspuit krijgen maar dat gebeurd meestal niet

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:22

Hechten moet meteen, dus dat zal nu te laat zijn.
Bij een stalgenoot moest van de DA de wond 2 x daags uitgewassen worden met Biotex. Het houdt de wond open en het zuivert.

Als je vermoedt dat het geinfecteerd is, bijv. zwelling, pus oid, de DA bellen (het hangt ook af van de plaats. Is het op spierweefsel of op de pezen? In het laatste geval zou ik meteen de DA bellen, zelfs op zondag. Bij een gewone vleeswond kan je het best even aankijken.)

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:00

Ja, en even zijn temperatuur goed checken, bij lichte verhoging gelijk dierenarts bellen, dan is het aan het ontsteken.

vivian001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:26

Lotagen zalf. Is echt wonderzalf, helaas niet bij ieder dierenarts te krijgen. Deze kan ook op open wonden gebruikt worden. Zorgt ervoor dat er geen ontstekingen ontstaan en dan dat wildvlees wordt voorkomen.

littleroosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:22

Ik zou toch een DA laten komen, Het paard moet met z'n been in het verband. Zo voorkom je zwellingen en wildvlees. Hechten gebeurt sowieso bijna nooit op benen. Dit omdat de huid hier niet elastisch genoeg voor is, en als er straks zwellingen komen springen de hechtingen er toch weer uit.

Ga in ieder geval geen blauwspray gebruiken dat middel is het aller slechtste wat je erop kan doen, het beste kunnen ze dat middel beter uit de handel halen, maarja.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:44

hoi . ik heb al een dierenarts laten komen want zijn been werd toch dik ondanks spoelen met betadine oplossing . de arts dacht dat er misschien nog een wondje onderzat wat ik niet gezien had . hij krijgt nu antibiotica en pijnstillers .kari

littleroosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:56

Voor zwellingen maakt het niet uit of je wel of niet spoelt. De benen zijn het laagste punt van het paard en hier zit dan ook de hoogste bloedruk, hierdoor krijg je altijd zwellingen bij wonden aan de benen.

Heeft je DA je paard wel in het verband gezet?

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 23:05

aan de wond wilde hij niets doen vond hij niet nodig . de eerst 4 dagen bleef zijn been dun waarom werd hij dan de 5de dag dik hij liep de eerste 4 dagen ook niet kreupel . de 5de dag wel . hij heeft nu 1 dag antibiotica en metacam maar zijn been is nog dik .kari

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:14

nou, sterkte!
Ik vind het goed dat je nav de zwelling toch de DA hebt laten komen.
Waar ik nou zo benieuwd naar ben; heeft de DA er nog iets van gezegd dat je het eerst even aangezien hebt?

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:28

wij hebben iemand op stal die dierenarts is . die dacht dat het niet nodig was en ik heb ook nog met de kliniek gebeld die dag en die dacht ook dat het wel kon met wassen met bedadine . maar ja de kliniek heeft meer artsen degene die langs kwam zei dat ik eerder iemand langs had moeten laten komen . maar je laat toch niet voor ieder wondje een arts langs komen ? want dan kan ik wel iedere week een arts langs laten komen . ruinen spelen nu eenmaal met elkaar . kari

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:15

Je hoeft echt niet voor elk wissewasje een DA te laten komen. Maar als je maar enigzins twijfeld of t gehecht moet worden, zou ik toch echt wel bellen. Schaafwonden ok, maar grotere wonden kunnen heel vervelend zijn.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:38

kari schreef:
aan de wond wilde hij niets doen vond hij niet nodig . de eerst 4 dagen bleef zijn been dun waarom werd hij dan de 5de dag dik hij liep de eerste 4 dagen ook niet kreupel . de 5de dag wel . hij heeft nu 1 dag antibiotica en metacam maar zijn been is nog dik .kari

Open wonden moet je dagelijks goed schoon houden of onder verband behandelen (indien mogelijk) wil je wildvlees en ontstekingen voorkomen.
Dat het been nu dik wordt kan wijzen op een ontsteking die niet naar buiten kan (door bijv. een korst ) Dan is anti biotica nodig om einschuss te voorkomen.
10 min. stappen op het harde enkele keren per dag kan er ook voor zorgen dat de zwelling afneemt.
Dus goed schoon houden en evt. zoals in al eerder zei lotagen (onstekingsremmende zalf) erop.
Succes.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:42

Hechten moet binnen 7 uur en het liefst zo snel mogelijk, dus je had beter de DA kunnen bellen, niet zo handig om het eerst op bokt te zetten. Goed schoonhouden en ontsmetten iig.

littleroosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 00:18

Ik zou dr heel snel een andere DA bij laten komen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 01:06

kari schreef:
wij hebben iemand op stal die dierenarts is . die dacht dat het niet nodig was en ik heb ook nog met de kliniek gebeld die dag en die dacht ook dat het wel kon met wassen met bedadine .

Nou, lekkere DA. Die zou ik nooit meer om advies vragen!!

Halloween

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:46

als ik jou was zou ik gewoon even de veearts erbij halen, die weet precies wat hij moet doen en die heeft er verstand van. een paard zonder benen heb je niks aan. dus dat lijkt me wel logisch dat je dat doet en niet zelf aan de gang gaat.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:44

hoi . hij staat nu 6 dagen op de antibiotica en metacam en er blijft vocht komen uit de wond . ik denk dat er ergens iets zit een gat of een hout splinter van de paddock . ga morgen naar de linge hoeve in liende . ik vind het wel raar dat de dierenarts die ik heb laten komen niet in de wond wilde kijken of er iets aan de hand was . kari