Drie maanden stil staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

botje

Drie maanden stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:03

Zoals je in de titel zag, mijn merrie moet 3 maanden stil staan.

De dierenarts is net geweesd, omdat mijn paardje al twee weken niet lekker liep. (Ik heb haar die twee weken daarom ook niet gereden, hoor.)
Nu hebben we haar wel gelongeerd, veel stappen en een beetje draven, maar haar linkerachterbeen begon steeds meer op te zetten, daarom hebben we de laatste week alleen maar gestapt, maar ze is wel in de wei geweest.

Nu heeft een dierenarts een echo gemaakt, en hij had slecht nieuws.
De aanhechtingspees in dat been ligt overhoop. Waarschijnlijk is er een scheurtje in gekomen, maar omdat ik in het begin niks aan haar gemerkt heb, is het door inspanning overbelast geraakt, dus de pees is daardoor beschadigd.
Ze heeft twee soorten poeder gekregen, en zalf, maar dit is nog het ergste:
Ze mag de komende drie maanden geeneen gekke beweging maken. We moeten dus een aantal X per dag een half uur stappen, en ze mag niet op de wei, omdat ze daar gek gaat doen.
Maar het probleem is dat het echt een bloedpaardje is (veel volbloeden in de stam), en dat ze na deze twee weken al helemaal gek is. Ze spring alle kanten op, en is ontzettend onrustig, en dat moet zo nog drie maanden.

Verder voel ik me ontzettend schuldig, dat het door mij overbelast is geraakt. Maar mijn paard wil graag werken, en is heel heet, en ik heb in het begin gewoon weinig aan haar gemerkt.
Hoe ze dat scheurtje gekregen heeft weet ik trouwens niet, maar met voeren enzo staat ze altijd te bokken en stijgeren in de stal, en ze kan op de wei erg gek doen.

Zo dit moest ik even kwijt, sorry.

beantsje

Re: Drie maanden stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:09

Och wat sneu voor je!!

Ik ken iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. het heeft heel lang geduurd maar het is uiteindelijk goed gekomen. Wel ging het nog een paar keer mis omdat het paard zo gek deed tijdens het stappen aan de hand...

Als ik je een tip mag geven: zet haar terug in het voer!!! Geef helemaal geen krachtvoer meer. Laat haar maar lekker ruwvoer knabbelen, desnoods in een dubbel hooinet, dat eet wat lastiger dus houdt het haar lekker lang bezig.

Sterkte!

botje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:13

Okee, zal er aan denken, en over voer gesproken, ze wil dat ene poeder absoluut niet eten, als ik het bij het andere voer doe eet ze dat niet op!! Erg vervelend.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:17

Good luck

Ik heb het ook meegemaakt. Paard moest 3 maanden stil staan, het zijn er uiteindelijk 5 geworden. (wegens: niet goed genoeg genezen)
Aan de hand stappen, tuurlijk maak dat je knollie maar eens wijs.
Mijn merrie heeft ook nogal veel bloed. (kruising tussen een anglo-arabier en een quarter)
Als ik ermee stapte was het net een pingpongballetje aan een touwtje. Zonder bitje kon ik haar niet uit haar stal halen, en dan nog had ik de grootste moeite om haar in stap te houden.
Verdoven is geen optie, want 3 maanden met een gedrogeerd paard rondlopen is nou ook niet ideaal.
Eens ze het gewoon is, wordt ze wel rustiger zeiden ze. Nou vergeet het, na 5 maanden nog even opgefokt als in het begin.

Het is niet mijn bedoeling je te ontmoedigen. Maar eerlijk gezegd,
de eerste DA die nog eens zegt dat mijn paard op stal moet, die kan toch de boom in hoor.

kazziamana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:28

Wat erg voor je, hopelijk gaan de 3 maand snel voorbij! verwen haar maar goed!

Mijn paardje heeft ook 3.5 maand stilgestaan. Ze had een malabsorptie syndroom (zoals de dierenarts het noemde)= een spijsverteringsprobleem en zat door haar reserves, dus moest ze op rust. We weten niet wat de oorzaak is, maar ik heb wel een vermoeden dat ze dit heeft gekregen door stress, omdat ze 3 keer van manege en 4 keer van voeding op 6 maand tijd is veranderd. (z'is nogal gevoelig voor verandering van omgeving, mijn kleine zenuwpees)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:35

tip voor poeder (ik heb ook een zeer kieskeurig paard gehad)
roer het poeder door een lepel appelstroop en smeer dit op een boterham. Wedden dat ie het eet?

botje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:38

Haha, goed idee. De staleigenaar had trouwens al rekening gehouden met het terugbrengen in krachtvoer.
Ik hoop inderdaad dat het zo snel mogelijk goed komt.

Mar_Nimbus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:38

die van mij heeft ook net 4 maanden stilgestaan
alleen 3x daags op hooi verder niks
zijn medicijnen moest ik hem telkens weer mee foppen
dan op een boterham met stroop
door slobber met appelmoes of honing

en na een paar keer had hij dat ook weer door

veel succes ik leef met je mee

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:15

Poeder mengen met appelmoes en in een spuit doen. Beetje water erbij dan gaat het makkelijker in de spuit. Die grote spuiten kun je van bij je DA halen. Dan spuit je het in zijn mond net als een wormenspuit.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:20

Knappe staleigenaar heb jij,was de mijn dat maar ook,die vertikt het om het voer terug te brengen Maar terzake
Ik heb nu ook een paardje die al 5(!!)maanden binnenstaat en ZONDER Pshytocalme forte is het geen pretje Dus als het écht niet gaat zou ik toch op kalmeringsmiddelen overgaan

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:30

Mijn 2jarige staat ondertussen ook al bijna 4 weken op stal. Waarvan ze de eerste 2 weken haar stal niet uitmocht. Ik had ook echt niet verwacht dat ze dat aan zou kunnen, maar ze blijft nog vrij rustig. Als ze maar wat te knabbelen heeft, gaat het wel en ze is ook gemindert in haar voer. Alleen als de andere paarden naar buiten gaat, raakt ze wat overstuur, maar dit is na een minuut of 5 weer over.
Ik kan gelukkig nu met haar stappen, maar ik durf er nog niet mee naar buiten, omdat ik zeker weet dat dit fout gaat, misschien over een week ofzo. Ik heb dus het geluk dat ik binnen met haar kan stappen.

Je zou de medicijnen ook door wat slobber kunnen mengen!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:52

Ben even een tijdje niet online geweest, sorry.

Bedankt voor de reacties.

Ik heb nu een bitje in met het wandelen, en tot nu toe gaat alles gelukkig goed. Maar ik moet haar ook foppen met het poeder, maar het lukt gelukkig.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:16

Sneu voor het paard... Die van mij heeft de voorgeschreven boxrust maar 2 weken volgehouden. Niets mee te beginnen. Al dat gedraai en gespring in de box maakte de blessure alleen maar erger. Uiteindelijk is ze wel de wei in gegaan, met een aantal rustige soortgenoten. Na eventjes gekke sprongen maken is ze gaan eten en daarna niet meer gek gedaan in het land. Ze had een zeer been, ze ging zichzelf echt geen pijn doen hoor! Er was geen stress, het been is prachtig genezen. Ze had geen peesblessure zoals jou paard.
Persoonlijk denk ik dat het voor het paard beter is in de weide te revalideren.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:19

Mijn merrie heeft 5 maanden op stal gestaan wegens een verbrijzeld kootbeen. En inderdaad hoe vertel je een paard dat hij rustig moet blijven. Na een aantal maanden mocht ze kleine stukjes stappen. Hoofstel in, evt een ketting eraan. Deze merrie heeft soms wel sedalin gehad. 1 of 2 streepjes was voor haar voldoende. Ze heeft een behoorlijke tijd op de kliniek gestaan. Maar ook de keren dat ze weer naar huis mocht werd ze eerst even licht suf gemaakt door de DA.
Later kon ze het land in, maar op een stukje van 4 x 4 meter.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:59