Probleem: Paard tilt staart niet op terwijl hij poept.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalll

Probleem: Paard tilt staart niet op terwijl hij poept.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:23

We hebben een dravertje op stal staan die zijn staart niet op tilt tijdens het poepen, staart is niet gebroken geweest. We kunnen de staart verder prima op tillen Niks mee aan de hand.
Weet iemand waar dit eventueel aan kan liggen ?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:23

Vaag! Geeft hij wel druk als je de staart met je hand omhoog doet? Dan horen ze tegendruk te geven. Als je hem omhoog kunt doen en hij gaat niet knijpen dan zou het een vorm van ataxie KUNNEN zijn. Dit had onze Duitse herder ook (ok is wel geen paard; maar precies hetzelfde verschijnsel).

Jadeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:40

oei, misschien moet je naar de vearts gaan maar ik ben er hele maal mee eens wat "Kyona" zei

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:43

Inderdaad wat Kyona zei, of hij wel tegendruk geeft. Geeft 'ie dat niet, dan is het niet goed. Zie je wel eens of het paard zo z'n staart wél beweegt?

barrye

Re: Probleem: Paard tilt staart niet op terwijl hij poept.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:00

Er zijn ook berpaalde rassen die veel minder staarttonus hebben (tegendruk geven met staartwortel bij op tillen)

Deze paarden zijn toch niet ataxties
Andalusiers hebben bijv. vaak veel minder staarttonus dan gewone KWPN 'ers

Wanneer een paard echt ataxties is, dan heeft hij ook een flink aantal andre symptomen. Vraag maar aan je dierenarts.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:01

VMR --> MD

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:42

Meschien poept het voor hem gewoon lekker

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:53

Kyona schreef:
Vaag! Geeft hij wel druk als je de staart met je hand omhoog doet? Dan horen ze tegendruk te geven. Als je hem omhoog kunt doen en hij gaat niet knijpen dan zou het een vorm van ataxie KUNNEN zijn. Dit had onze Duitse herder ook (ok is wel geen paard; maar precies hetzelfde verschijnsel).

Hij geeft dus wel tegendruk, want als hij voor de oefensulky moet krijgt hij een staartriem om.
Til ik de staart op krijg ik gewoon tegen druk zoals bij het *normale* gebeuren.
Ik snap hier werkelijk niets van, maar het is heel vervelend.
Alles zit er constant onder zeg maar, dus het niet zo'n schoon gezicht.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:24

barrye schreef:
Er zijn ook berpaalde rassen die veel minder staarttonus hebben (tegendruk geven met staartwortel bij op tillen)

Deze paarden zijn toch niet ataxties
Andalusiers hebben bijv. vaak veel minder staarttonus dan gewone KWPN 'ers

Wanneer een paard echt ataxties is, dan heeft hij ook een flink aantal andre symptomen. Vraag maar aan je dierenarts.

bij ataxie kan je de linker hoef op de rechter hoef zetten en haalt het paard de hoef niet weg, blijft zo staan. Ook bij de hoef op toon zetten corrigeert het paard dit niet zelf.
Geen staart druk is dus lang niet altijd ataxie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:58

Ik zou dit soort dingen eens aan een veearts vragen

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:29

Ataxie, Wat is dit precies en wat moet ik me hierbij voorstellen ... Wil graag alles uitsluiten ...

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:47

ik zou als ik jou was toch even contact met de veearts opnemen om het een en ander uit te sluiten voordat je zelf aan het dokteren gaat. Als je meer weet laat je het dan weten?

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:15

Ik ga zelf niet dokteren ... ben je gek
Maar ik weet nu wat ataxie is en dat heeft hij dus absoluut niet ...

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:13

We hebben ook een haflinger op stal die zijn staart niet optilt met poepen. nou en !!!!
Het paard is volkomen gezond, niks aan de hand maar is gewoon te beroerd zijn staart op te tillen.
Het hoeft niet altijd meteen een medisch probleem te zijn hoor!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:28

Ook verder geen blokkades in de rug ofzo? (niet dat ik er echt verstand van heb;))
succes luuz

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:41

ElCamino schreef:
We hebben ook een haflinger op stal die zijn staart niet optilt met poepen. nou en !!!!
Het paard is volkomen gezond, niks aan de hand maar is gewoon te beroerd zijn staart op te tillen.
Het hoeft niet altijd meteen een medisch probleem te zijn hoor!

een paard is echt niet te lui of wat dan ook om zn staart op te tillen
staart optillen is een aangeboren gedrag, soort reflex zou je eht zelfs kunnen noemen
als een paard zn staart niet optild tijdens het mesten zit er grote kans een blokkade ergens in zn rug

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:10

Dit paard is 100% gezond verklaard en tilt gewoon zijn staart niet genoeg op, wel iets maar niet veel. Er is niets mis met hem.Er is al naar gekeken.
Hij draagt zijn staart als hij fris is ook niet erg hoog en als hij opgewonden is ook niet.
Het kan dus makkelijk zijn dat er niets aan de hand is, de TS geeft ook niet aan of het dier de staart een weinig lift of totaal niet... da's wel een verschil.

Valt mij alleen altijd op dat iedereen meteen brult dat iets "medisch" moet zijn. Terwijl dat niet altijd hoeft

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:51

tsja ik blijf er bij dat het niet normaal is dat een paard zn staart niet optilt
en dat er naar gekeken is zegt ook niets
3 jaar lang ben ik van Da naar DA gegaan, paard zou 100% gezond zijn...en da was hij niet
dus nee als hem om blokkades in de rug/in het zenuwstelsel gaat geloof ik nog maar erg weinig DA's

net zei je trouwens dta hij zn staart niet optilt, nu zeg je dat hij zn st5aart wel wat optilt, ook daar zit al een groot ereschil in!