Dekkende ruin, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Dekkende ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 08:21

Hoi,

ik heb twee paarden en nu mijn merrie hengstig is, probeert mijn jonge ruin (2.5) haar steeds te dekken. Ik weet niet of hij ook echt penetreert maar hij springt er wel steeds op met een stijve en bijt haar ook nog behoorlijk in de hals. Nu kan je stellen, zet ze dan samen buiten, maar dan staan ze wel heel veel op stal.

Weet iemand of er mogelijkheden zijn (zonder hormonen of dekken) om de hengstigheid af te laten nemen? Of om de ruin niet meer te laten dekken?

Dat gebonk op de rug en dat bijten lijkt me niet echt een succes voor de merrie.

bedankt voor de SERIEUZE reacties

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:34

Bij ons dekken een aantal ruinen ook de merries waarmee ze in de paddock staan. Zelfs de grotere ruinen dekken de welsh pony's.
Ze penetreren wel degelijk maar het kan geen kwaad.

Het enige wat we wel gedaan hebben is een oude kleine merrie van 23 weghalen bij een grote kwpn ruin, dat vonden we qua gewicht wel een beetje sneu maar de merrie had er geen moeite mee hihihi

Volgens mij zijn ze gewoon goede maatjes en die hengstigheid duurt niet zo lang. Denk dat je het gewoon kunt laten gaan...

Eventueel kun je met homeopatische druppels de hengstigheid verminderen maar daar heb ik zelf geen verstand van.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:03

Mijn ruin dekte mijn merrie ook (op haar verzoek ), heb hier nooit nadelige gevolgen van ondervonden. Volgens de da was het ook niet schadelijk. Zorg er alleen voor dat je de boel een beetje schoonhoudt bij de ruin.

LTBLDS

Re: Dekkende ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:33

bij mij op stal is ook een dekkende ruin omdat hij nog niet zolang ruin is, hij is ook ongeveer 2.5 jaar oud.
en hij staat nu dus niet meer bij de merries in de wei.
ik kon merken aan de merries dat ze er heel vervelend van werden. en ik weet ook niet of het slim is om het zo door te laten gaan.. kun je dan op een gegeven moment nog wel samen met een merrie in de bak rijden..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:43

Tuurlijk wel! Je kunt gewoon met merries samen blijven rijden. Mijn ruin dekte nooit, totdat ie mijn merrie tegenkwam.

Het is anders als een merrie niet wil en de ruin blijft aandringen. Alhoewel de meeste merries mans genoeg zijn om die ruin aan z'n verstand te brengen dat ze niet in de stemming is. Zeker zo'n jonkie, die hebben ze zo weer in het gareel

Mijn ruin hinnikte daarna wel eens naar een merrie maar werd echt niet lastig ofzo.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:15

Vaak blijven ruinen die dekken hun hele leven dekken. Voor je merrie kun je denk ik niet veel doen als je ze samen hebt staan. Misschien een deken met hals ofzo?? maar daar heb ik verder geen ervaring mee... dan bescherm je haar tenminste een beetje...

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:53

je kan evt. van de groene Os (paardendrogist) provarium breeding gebruiken voor zowel je merrie als je ruin, dit middel houdt de hormoonhuishouding een beetje in toom! Ik heb het aan mijn merrie een tijd gegeven en werkte super, je kan het ook aan een ruin/hengst geven!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:46

Denk dat een deken niet nodig is hoor. Het is niet zo dat een merrie na een dekking aan alle kanten open ligt. Als de merrie normaal hengstig is zou ik daar ook niets voor geven. Ik zou me gewoon niet zo druk maken en laat ze gewoon lekker hun gang gaan. Nogmaals, een merrie laat zich echt niet zomaar dekken. Het ziet er heftig uit maar ze zijn er tenslotte op gebouwd.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:52

Mijn merrie was op ponykamp ook hengstig, en er was een 24 jarige (!!) ruin, die liep constant met een ... eehm ja ... stijve achter haar aan . We hadden ze dus even samer gelaten en ja, hij werd weer helemaal jong en sprong er een paar keer boven op.

Volgens de leiders kon het geen kwaad, als het merrie maar wel rust kan hebben.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:04

Het verschil met een hengst is dat als de merrie bevrucht is, ze niet meer gedekt wil worden en de hengst afslaat. Zo;n ruin blijft er maar op raggen. En hoeze niet beschadigt? Door de deken heen lijkt het nu wel of ze schimmel heeft, overal zijn schrammen en is het haar weg. Ik ga die Pro dinges van de paardendrogist maar eens proberen

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:25

ik ben benieuwd of de provarium breeding aanslaat !! hou je me op de hoogte !

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:27

Heeft de ruin ijzers? Mss moet je daarmee een beetje uitkijken.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:31

Mijn DA vermoed dat mijn pony een bloeding (in een van de organen) heeft gekregen door het dekken.
Mijn pony is door de bloeding dood gegaan.

Dekken kan er erg ruig aan toe gaan.

Kijk het gaat waarsschijnlijk 99,99% goed, maar ik de ervaring dat het fout af kan lopen dus ik ben er behoorlijk sceptish over.

bienvenida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:32

heb je hem zelf laten castereren of heb je hem als ruin gekocht? als je hem als ruin gekocht heb moet je uitkijken dat het geen klophengst is die ze eenzijdig hebben gecastereerd.

en ik zou ook niet willen dat mijn merrie elke keer zo toe getakeld wordt.

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:54

Mooi dat ik mijn merrie niet meer buiten laat zetten zolang er een dekkende ruin bij in de bak gezet wordt! Hoezo kan geen kwaad ik heb 2x een merrie binnenstebuiten gezien aan de achterkant door deze geintjes. Kan wel zeker kwaad.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:56

Mijn ruin dekt ook. Ik ben er niet zo blij mee, het is voor beide partijen niet goed.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:08

pantarhei schreef:
Het verschil met een hengst is dat als de merrie bevrucht is, ze niet meer gedekt wil worden en de hengst afslaat. Zo;n ruin blijft er maar op raggen. En hoeze niet beschadigt? Door de deken heen lijkt het nu wel of ze schimmel heeft, overal zijn schrammen en is het haar weg. Ik ga die Pro dinges van de paardendrogist maar eens proberen

Dat is volgens mij niet waar. Een ruin blijft er niet op raggen, want als de merrie niet meer hengstig is, dan ontbreken ook de geuren waarop de ruin reageert. Een ruin zal het alleen proberen als de merrie de juiste geur (fermonen?) produceert, is de merrie niet meer hengstig, dan zal er bij een ruin geen belletje gaan rinkelen.
Deze ervaring heb ik althans bij mijn eigen ruin, die graag op hengstige ponymerrietjes en fjorden springt, als ze maar klein zijn. Op een paardenmerrie durft-ie niet - de held. Overigens is het met de jaren afgenomen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:12

nou dat klopt niet altijd.
Sommige ruinen dekken zelfs ruinen..
Of althans proberen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:25

ik zou het wel in de gaten houden. mijn ruin doet het ook, en het levert verder geen problemen op als ik bijv. tussen de merries rij, maar het kan best gebeuren dat jouw paard dat wel gaat proberen als hij eenmaal de smaak te pakken heeft.
verder zou ik me er niet te druk om maken, het kan geen kwaad.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:24

Nou ik zou me niet zo druk maken.Mijn ruin is altijd hengst geweest en heeft ook een paar jaar gedekt.Nu die ruin is springt hij er nog wel eens op maar alleen als de merrie hengstig is.En ik kan nog gewoon rijden met merries erbij.Er is bij ons een merrie voor duurend hengstig maar als ik erbij sta dan springt hij er ook niet op.Het kan echt geen kwaad hoor.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:27

Voor de mensen die zeggen KAN GEEN KWAAD, wil ik even de ogen openen.
Mijn DA denkt dat mijn pony gedekt is en daardoor een inwendige bloeding heeft gekregen en hij daarom binnen 20 minuten dood was.
Door het dekken.

Dus kwaad kan het soms helaas wel
Het zal waarsschijnlijk maar heel weinig vorkomen.
En of je daarvoor de dekkende ruinen moet weghouden uit de weide waar merrie's instaan?
Dat weet ik niet.
Het is namelijk z'n hele kleine kans dat het echt gevaarlijk kan zijn.

Thuis zou ik het wel degelijk doen.
Maar dat komt door die rot ervaring.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 26-02-06 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:31

Ben ook van mening dat zomaar dekken niet ongevaarlijk is. Mijn paard doet het ook, al is hij nu 9 jaar oud. Enige manier om te voorkomen dat er schade kan optreden, gewoon niet bij merrie neer zetten. Dekkende ruinen en hengsten hebben vaak blessures aan diverse spieren en pezen tgv het dekken. En wat te denken van de merrie, behalve dan inwendig, dat gebeuk van die hoeven op haar rug...
Verder is het gewoon een natuurlijke werking dat hij wil dekken, ondanks hij wel gecastreerd is.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 07:06

Citaat:
Dat is volgens mij niet waar. Een ruin blijft er niet op raggen, want als de merrie niet meer hengstig is, dan ontbreken ook de geuren waarop de ruin reageert. Een ruin zal het alleen proberen als de merrie de juiste geur (fermonen?) produceert, is de merrie niet meer hengstig, dan zal er bij een ruin geen belletje gaan rinkelen.
Deze ervaring heb ik althans bij mijn eigen ruin, die graag op hengstige ponymerrietjes en fjorden springt, als ze maar klein zijn. Op een paardenmerrie durft-ie niet - de held. Overigens is het met de jaren afgenomen.

Nou tijdens de hengstigheid blijven de ruinen er soms wel 15 keer per half uur op raggen, dat doen hengsten niet! Na de hengstigheid zal het wel meevallen, toen sprong hij er ook niet op om te dekken alleen om te spelen maar meer aan de zijkant net als bij zijn speelmaatruinen

wimaju

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:15

mijn ruin blijft ook dekken wij spuiten op de merrie antibijt
zodat ie tijdens het voorspel een vieze smaak krijgt en haakt dan af

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:21

wimaju schreef:
mijn ruin blijft ook dekken wij spuiten op de merrie antibijt
zodat ie tijdens het voorspel een vieze smaak krijgt en haakt dan af

Welk merk gebruik je ervoor, is het proberen zeker waard!