kreupelheidonderzoek, wat houdt dit in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

kreupelheidonderzoek, wat houdt dit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:47

Vandaag de fysiotherapeut bij mijn paard gehad en die heeft mij geadviseerd om bij de DA een kreupelheidtest te doen.
mijn vraag is:
hoe lang duurt dit?
wat gaan ze allemaal doen?

haf_jessie

Re: kreupelheidonderzoek, wat houdt dit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:10

Ze gaan eerst kijken hoe die op het harde loop,en draaft.
Ze laten hem ook op de korte volte draven op het harde.
Ook doen ze buigproeven,ze buigen 1 min het been,en daarna moet je wegdraven,en dan kijken ze of ie kreupel loopt door die buiging.

neem ongeveer 15 min denk,voor dat onderzoek,succces

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:28

Ik heb zo'n 3 weken terug een kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren en wij waren hier toch wel een middagje zoet mee hoor! Een kwartier is wel erg krap!

Wat doen ze allemaal, ik zal het proberen in het kort te omschrijven. In eerste instantie laten ze je paard inderdaad op een rechte lijn en de zachte en harde volte draven. Vervolgens komen er buigproeven en worden de hoeven en pezen gecontroleerd. (gevoeligheid) Vervolgens worden er verdovingen gezet en wordt het afwachten wanneer je paard reageerd en niet meer kreupeld. Als de gevoelige plaats is gevonden kunnen er foto's worden gemaakt. Hierna krijg je de uitslag.

Al met al waren wij er iig echt uren mee kwijt. Ik wens je veel succes en ik hoop dat de uitslag mee zal vallen

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 18:07

Okeej, dank je..
dan weet ik wat me te wachten staat.

Ben je er zelf bijgebleven of mocht-moest je weg gaan?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:09

Ik ben er zelf gewoon bij gebleven Tijdens het verdoven moest er continu met mijn paard gestapt worden. (het duurt even eer de verdoving is ingewerkt) De va's gingen toen gewoon weg dus heb ik zelf met mijn paard rond gestapt. Ik denk dat er wel van je verwacht wordt dat je er bij blijft.

mijntjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:16

vandaag toevallig ook de dierenarts laten komen voor mijn paardje, loopt ook niet helemaal lekker, maar wat jij orlanda8 omschrijft is niet het kreupelheidsonderzoek, dat zijn gewone onderzoeken, die jij beschrijft (en nog meer) hebben ze vandaag ook bij mijn paard gedaan, maar het kreupelheidsonderzoek is veel meer, marchal beschrijft het volgens mij wel goed.
weet je ook een beetje de kosten die eraan verbonden zijn marchal?

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:27

morgen vroeg om 8.15 moet ik bij de DA zijn... ik ben benieuwd...

krijg je ook direct uitslag??

Ivonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:02

Heb laatst een kreupelonderzoek laten doen en hij moest op speciale ijzers. Dus verdoving op de zenuwen en de gewrichten, Grapje koste me 1001,= euro.

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:09

Dat was erg duur!! Ik heb het vorige maand laten doen, buigproeven, volte , foto's (4 foto's),verdoving en rug laten behandelen dmv acupunctuur en ik moest € 200,- betalen!!

Het duurde anderhalf uur.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:11

mijntjuh schreef:
weet je ook een beetje de kosten die eraan verbonden zijn marchal?

Ehm, ik was voor het onderzoek, 2 verdovingen en 8 rontgenfoto's zo'n 300 a 350 euro kwijt als ik me niet vergis. Het viel mij iig eigenlijk nog wel mee.

Dela, waarschijnlijk ben je er nu al maar je krijgt inderdaad direct de uitslag. (mits er iets op de foto's valt te zien natuurlijk) Ik wens je veel succes en ik duim voor je dat het mee zal vallen

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:08

bij mijn paard was de 1e verdovingspuit direct raak, 4 foto's gemaakt.
de hoefkartol was beschadigd en er zat een grote ontsteking direct boven de hoef.
ze moet nu 3 dagen in een hoefzak staan, daarna met speciale ijzers worden beslaan en dan pas kijken of het werkt...
zijn we minstens een maand zoet mee..
wij moesten in totaal €154 betalen..