Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
aerdenhout schreef:Hay bonny.Ik denk dat je zelf al het antwoord hebt gegeven.Als hij er niet kreupel aan is,en het been is niet erg dik gewoon doorgaan zoals je al deed.Bij een heel klein beetje dik eventueel even afspuiten.Beweging is in dit geval niet verkeerd,maar ook dat deed je al.Als er een pees of spier geraakt zou zijn dan zou ze behoorlijk kreupel lopen.Een schaafwondje lopen ze altijd wel eens op,dat is ook niet erg.Wil je het eventueel toch koelen na het afspuiten dan gewoon in een natte bandage met onderdoek(doek ook nat)zetten.Veel succes,en laat even weten hoe het is afgelopen.
amazingstar schreef:volgens mij kun je gewoon rijden.
vanity had gister 1 stomend been en de ander was koel.
dus ik voel echt stikheet been maar ze was niet kreupel.
afspuiten lijkt me goed om het dikke te slinken.
xxx amee
capsie schreef:ik denk als die niet kreupel is gewoon verder rijden maar ik weet niet of je het kent maar anders kan je er klei op smeren dat help ook erg goed kan je gewoon bij een paarden winkel halen als goed is!!? verder veel sterkte er mee!
Sifra_ schreef:Ik zou toch maar even iemand laten komen die er verstand van heeft...
aerdenhout schreef:Als je hem niet meer afspuit en er niets meer op smeert kun je verder niet veel meer doen als het in de gaten houden.Ik zou persoonlijk het been zolang het nog dik is blijven afspoelen.Baat het niet dan schaad, het niet,en het been even insmeren erna is ook niet zoveel moeite lijkt me.Succes verder.
Bonny4life schreef:hoihoi
gister zijn de paarden van de buurman ontsnapt en heel hard aan komen rennen via de weg naar de paddock van mn pony, die is zo geschrokken dat ze utibrak door het draad heen, die was doormidden en het lijkt of mijn pony haar been eraan heeft bezeerd, er zit geen diepe wond ofzo maar je kan zien dat het erlangs is geschuurd en er zit een verdikking, aan het buitenbeen, binnenkant net onder het spronggewricht op het pijpbeen zeg maar, ik zag het dus vanochtend heb hem meteen even schoongespoten en haar laten draven..
was niks te zien en ze liep wel goed. heb haar toen gewoon in de paddock gezet want naar mijn idee is beweging beter dan niks doen,
ben er smiddags ook op gestapt en heb lichte arbeid in de bak gedaan maximaal een half uurtje stap, draf en galop. ik dacht als ze verder niet kreupel of stijf loopt kan ik er wel op, heb ik ook gedaan, na het rijden afgespoten en weer ff buiten gezet, er zit dus een schaafplekje en het is wat opgezet in de omgeving, ik vraag me af wat ik er verder aan moet doen?? vind het wat eng omdat het natuurlijk wel bij een pees in de buurt zit.
moet ik haar gewoon blijven rijden en het in de gaten houden, en verder nog extra koelen of is dat niet nodig? cooling gel kan niet want er zit een schaafplekje, en verder ze komt elke dag buiten.. als het heeft gevroren op de wei, kan dat gewoon? op stal word ze namelijk helemaal gek.. graag tips...
groetjes
ravel schreef:Bonny4life schreef:hoihoi
gister zijn de paarden van de buurman ontsnapt en heel hard aan komen rennen via de weg naar de paddock van mn pony, die is zo geschrokken dat ze utibrak door het draad heen, die was doormidden en het lijkt of mijn pony haar been eraan heeft bezeerd, er zit geen diepe wond ofzo maar je kan zien dat het erlangs is geschuurd en er zit een verdikking, aan het buitenbeen, binnenkant net onder het spronggewricht op het pijpbeen zeg maar, ik zag het dus vanochtend heb hem meteen even schoongespoten en haar laten draven..
was niks te zien en ze liep wel goed. heb haar toen gewoon in de paddock gezet want naar mijn idee is beweging beter dan niks doen,
ben er smiddags ook op gestapt en heb lichte arbeid in de bak gedaan maximaal een half uurtje stap, draf en galop. ik dacht als ze verder niet kreupel of stijf loopt kan ik er wel op, heb ik ook gedaan, na het rijden afgespoten en weer ff buiten gezet, er zit dus een schaafplekje en het is wat opgezet in de omgeving, ik vraag me af wat ik er verder aan moet doen?? vind het wat eng omdat het natuurlijk wel bij een pees in de buurt zit.
moet ik haar gewoon blijven rijden en het in de gaten houden, en verder nog extra koelen of is dat niet nodig? cooling gel kan niet want er zit een schaafplekje, en verder ze komt elke dag buiten.. als het heeft gevroren op de wei, kan dat gewoon? op stal word ze namelijk helemaal gek.. graag tips...
groetjes
Als je paard niet kreupel is moet je er verder niets meer aan doen dan je nu doet; gewoon in beweging houden, is goed voor doorbloeding en dus snellere wondgenezing, en het schaafplekje schoon houden en eventueel bespuiten met acederm wondspray.
Als het goed is trekt de verdikking met een paar dagen-week weg.
Succes en geen zorgen!
MSQuincyTE schreef:Als een paard door het draad heen gaat zal ik de dierenarts bellen.
En ik weet helaas maar al te goed waar ik over praat
Bonny4life schreef:hoihoi
vanochtend met buiten doen was mn pony's been nog wat dik maar voordat ik ging rijden weer dun (alleen de wondjes nog te voelen) heb toen ook maar gewoon gereden, in onze paddock want de grote bak was bevroren, heb dus wel beetje op de volte gereden en kon wat minder rechtuit. wel veel van kant gewisseld en ze liep best fijn, heb zo'n 3 kwartier ongeveer gereden en ook nog ff op het harde gedraafd en gestapt, daarna nog ff afgespoten. dit kan verder toch geen kwaad wat ik qua rijden heb gedaan dan?
MSQuincyTE schreef:Mijn paard had echt een wond aan het been er moesten toen 13 hechtingen in.
En dat is op 28-02 5 jaar geleden dat het is gebeurt.
Het was gelukkig niet bij mij thuis gebeurt maar op de plek waar ze toen nog stond toen ik haar kocht
beantsje schreef:Bonny4life schreef:hoihoi
vanochtend met buiten doen was mn pony's been nog wat dik maar voordat ik ging rijden weer dun (alleen de wondjes nog te voelen) heb toen ook maar gewoon gereden, in onze paddock want de grote bak was bevroren, heb dus wel beetje op de volte gereden en kon wat minder rechtuit. wel veel van kant gewisseld en ze liep best fijn, heb zo'n 3 kwartier ongeveer gereden en ook nog ff op het harde gedraafd en gestapt, daarna nog ff afgespoten. dit kan verder toch geen kwaad wat ik qua rijden heb gedaan dan?
nee hoor, volgens mij ben je voorzichtig genoeg, dus vertrouw maar op je gezonde verstand.
Alleen als er een verslechtering optreedt, moet je alsnog hulp inroepen.