Dierenarts bellen of toch maar even aankijken? Hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Dierenarts bellen of toch maar even aankijken? Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 11:41

Hoi iedereen

Mijn paardje en ik zitten met een probleem. Vorige week is ze hengstig geweest en nu lijkt het er haast op of ze erin blijft hangen.

Afgelopen maandag ging ik haar losgooien, maar toen ik haar halster afdeed, draaide ze haar achterhand naar me toe en probeerde mij te trappen! Ook kwam ze niet naar me toe toen ze in stal stond en toen ik haar aanhaalde gingen haar oren plat. Ze had een erg nerveus karakter en snoof bij alles wat ze zag. Ze kwam ook in de binnenbak niet uit zichzelf naar me toe en deed haar oren plat als ik te dicht in de buurt kwam.

Gister was het de verzorgster haar dag en bij haar vertoonde ze ook het zelfde gedrag, alleen bij haar nog een graadje erger, want ze wilde zich losrukken toen ze naar de binnenbak liep met haar, ook haar achterhand toedraaien en proberen te trappen.

Gister ben ik zelf nog een keer gegaan, om te kijken of er al verbetering was. Toen ik bij haar stal kwam, stonden haar oren al plat en ze wilde niet komen. Toen pakte ik het halster en die liet ze wel gewillig om doen, liep netjes mee naar de binnenbak. Daar heb ik eerst halsterwerk met haar gedaan. Ze was weer enorm druk aan het doen, maar na een tijdje luisterde ze wel heel goed, ze liep me niet meer voorbij en ging ook keurig netjes achteruit. Daarna ben ik haar gaan kroelen, maar ze deed toen ook haar oren weer achteruit, ze bleef wel staan. Pas na een kwartier gaf ze zich gewonnen en ging met haar hoofd omlaag en staan knabbelen.

Ik durf nu eerlijk gezegd door haar afwijkende gedrag niet te rijden, omdat ik geen pijl op haar kan trekken op dit moment. Ik heb al eerder een ongeluk met haar gehad en zal dit niet nog eens mee willen maken, maar wil haar wel voldoende aandacht kunnen geven. Ook met haar drukke, nerveuze gedrag durf ik niet goed met haar langs de weg te gaan wandelen, omdat ze duidelijk het vertrouwen in me is verloren.

Ik weet wel dat er medicijnen zijn voor hengstige merries, zoals Moody Mare enzo, maar moet ik daar nu direct mee beginnen zonder het eerst zelf proberen op te lossen, door middel van haar mijn vertrouwen schenken? Of zou ik haar direct door een dierenarts moeten laten onderzoeken?

Ik heb van de een opde andere dag een comleet andere Bonita en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet Mijn lieve troetelkind is veranderd in een heel boos paardje...

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen!

Groetjes Dianne

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:27

Heeft ze zich niet toevallig vast gerold in de stal of is ze onderuit gegaan waar jij niet bent bijgeweest? In dat geval zou ik een osteopaat laten komen. Die kan je wellicht helpen. De dierenarts bellen is naar mijn weten kostenloos dat kan je dus doen.

DianneM

Re: Dierenarts bellen of toch maar even aankijken? Hengstigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:05

Nee, ze heeft geen pijn en is ook niet stijf.. Het is echt alsof ze me totaal niet vertrouwt.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:42

Weet je zeker dat het hengstigheid is?Probeer eens met haar langs een ruin te lopen en kijk dan eens of ze reageerd.Als je dit voor het eerst meemaakt kan ik me niet voorstellen dat het met de hengstigheid te maken heeft,aangezien ze elke maand hengstig worden.Nou zijn ze het zomers wel meer als s'winters,maar dan nog.Misschien is er wel wat gebeurt op stal toen jij er niet bij was en durven ze het jou niet te zeggen??Nou moet ik er bij vertellen dat hier op stal ooit een merrie heeft gestaan die ook zomaar uit het niets heel raar kon doen.Ook oren in de nek,niet komen,tot zelfs aanvallen aan toe.Kwam je de volgende dag was ze het toonbeeld van liefde en gehoorzaamheid.Achteraf bleek jammer genoeg dat ze een tumor in haar hoofd had.Raak niet meteen in paniek,dat komt gelukkig heel zelden voor,dus jou paard hoeft dat zeker niet te hebben!!!Ik zou toch even voor de zekerheid navragen of er iets is gebeurt in jou afwezigheid.Laat het ons nog weten.Sterkte.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:53

Ja, ik weet heel zeker dat het door haar hengstigheid komt (Oa door contact met de vorige eigenaar), ze is nu pas voor het eerst hengstig sinds ze in mijn bezit is en heeft een zeer gestoorde hormoonhuishouding tijdens de hengstigheden. Ze is nu ook pas voor het eerst in lange tijd erg gezond en fit, na een verhuizing naar een nieuwe stal. Op deze stal is ook een dekhengst aanwezig.

Ze is gesteriliseerd, niet in Nederland, maar vóór haar import, in Engeland dus. Het is echter niet helemaal goed gedaan, waardoor er nog een heel klein stukje eierstok is achtergebleven. Ik heb haar ook al laten scannen op drachtigheid vorig jaar, omdat ze steeds maar niet hengstig werd.. De dierenarts die de scan deed, kon zich alleen bedenken dat ze levensgevaarlijk moest zijn geweest, anders wordt er niet snel gesteriliseerd en toch eerder hormoontherapie toegepast.

Bij elk paard gaat de staart omhoog en de oren naar voren, tot ze dichtbij genoeg is om te merken dat het een merrie is, dan wordt ze boos!

Zondag was ze nog volkomen "normaal" en maandag vertoonde ze deze gekke streken. In die tussentijd heeft niemand mijn paard gedaan, dat doe ik altijd zelf, samen met een verzorgster, maar die was er gister pas, nadat dit rare gedrag is begonnen..

Kan het eigenlijk ook komen doordat ze teveel droog hooi heeft gekregen? Dat is eigenlijk het enige wat ik me kan bedenken, had zondag op maandag meer hooi gegeven als anders..

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:29

Er is een middel wat de hoormoon huishouding kan regelen,maar vraag me niet hoe het heet.Ik zou toch even je dierenarts bellen en vragen wat hij(of zij)er van vind.Het helpt zowiezo niet mee als er een hengst op je stal staat,daar worden ze behoorlijk hitsig van.Een gesteriliseerd paard komt eigenlijk heel zelden voor,dus het is heel moeilijk om te zeggen of dit gedrag dan ,,normaal,, is.Door het hooi komt het zeker niet dat kan ik je wel vertellen.Hooguit als je ineens heel veel haver of zo bent gaan voeren.Maar ook dat moet dan al even zijn,het is een fabeltje dat als je haver voert,dat ze dan de volgende dag over het hek springen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:19

Heb goede ervaringen met moody mare. Als mijn merrie de eerste hengstigheid krijgt wordt ze daar ook "anders" van: onrustig, schrikkerig. Ik begin dan direct met moody mare (dat doe ik al een aantal jaren zo) en dat helpt snel en prima. Het zijn natuurlijke kruiden die je gewoon door de biks/muesli kunt doen. Na een week of 4 bouw ik het af en dan is het ook over. Dat zal bij elk paard wel verschillend zijn, maar je merkt gauw genoeg of er verbetering is. Zelf kies ik voor afbouwen omdat ik geen supplementen wil geven als dat niet echt nodig is, maar je kunt er ook voor kiezen om het langer te geven, dat kan geen kwaad. Succes met je merrie! Ik zou zeker iets geven waardoor ze zich fijner gaat voelen, het is niet of-of: je kunt werken aan vertrouwen opbouwen en tegelijk iets geven waardoor ze zich prettiger voelt!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:31

Hoi iedereen

Pfff, pak van mijn hart, ze doet gelukkig weer helemaal normaal, heb mijn lieve knuffelkont weer terug Ik heb haar zeer consequent aangepakt en extra op mijn lichaamstaal gelet.. Niet anders gedaan als anders, ook niet strenger als anders.. Het lijkt nu helemaal over te zijn, ze komt weer lekker kroelen en is weer helemaal tot rust gekomen! Ik denk ook niet dat ik de dierenarts nu bel, maar bel wel een keer tijdens het telefonisch spreekuur, om informatie in te winnen!

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie tips!

Groetjes Dianne