Melanoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irmie

Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:33

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. 7 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht met bultjes op zijn staartwortel. Ik heb een dierenarts hier naar laten kijken en die zei dat het Melanoom is en dat je er niets aan kan doen. Als het eenmaal gaat uitzaaien dan is het gewoon gauw over met je paard. Nu vraag ik me af of iemand mij hier meer over kan vertellen, op internet is er namelijk erg weinig over te vinden. En hoe weet ik nou wanneer het aan het uitzaaien is.. Ik hoop dat iemand er wat meer over kan vertellen

Groetjes Irma

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:35

Er valt genoeg te vinden hoor op internet! Kijk eens op deze site http://www.melanoom.nl/ Ik hoop dat je er genoeg informatie vinden kunt.

Irmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:40

Bedankt voor de informatie, ik had al een beetje op deze site gekeken, maar het gaat allemaal over melanoom bij mensen! En ik zou graag meer willen weten over melanoom bij paarden! (Het is echt verschikkelijk die verhalen van mensen met Melanoom!)

Kazoo

Re: Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:54

Je weet pas of het aan het uitzaaien is, als het ergens problemen geeft. als ze bijvoorbeeld uitzaaien naar de darmen, dan kan daar een verstopping ontstaan.

Mijn paard had een melanoom in zijn oog (oog is dus verwijderd).

Melanomen komen vrij vaak voor bij (oudere) schimmels. De melanomen kunnen jarenlang bestaan zonder uit te zaaien. Helaas is het niet mogelijk om je paard eens in de zoveel tijd volledig door een scanner te halen, zoals ze bij mensen wel kunnen doen.
Kwestie van afwachten dus, en niet te veel zorgen maken.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:01

Melanomen slaan zéér langzaam aan naar binnen toe door. Dus op het buikvlies, de lever en milt. Dit duurt vele jaren en is eigenlijk nooit de oorzaak van sterfte, meer iets wat ze toevalig bij de slacht vinden. Dan hebben we het wel over melanomen bij schimmels, bij andere kleuren kan het veel sneller gaan.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:26

Onze schimmel heeft er 1 bij zijn poepert, een kleintje...
De DA zegt dat ze hier gewoon oud mee kunnen worden. Het is een soort pigmentkanker.

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:32

Ik heb een jong paardje gekent ( 5 jaar) die had over zijn hele lijf melanomen en daar hebben ze zelfs geprobeerd dit te behandelen met stikstof. Dit ziet er dan eventjes erg vervelend uit maar herstelde erg mooi. het vervelende met dit soort kwalen is dat het in de bloedbaan zit en omdat een schimmel kwa pigment toch heel anders is als menig ander paard uit het zich bij deze paarden vaak zo heftig. Bij dit diertje kwam het op plaatsen waar er druk op stond. Daarmee bedoel ik : het hoofd op de plaatsen waar het hoofdstel zit en op de singelplek. en dan rond zijn edele delen.

Ik hoop voor jou dat het bij dit paardje gewoon beperkt blijft tot dat ene plekje Succes ermee