Kreupelheid na beslaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Kreupelheid na beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:23

Vanochtend bij mijn pony geweest die al een tijdje wat onregelmatig loopt. twee weken terug is de fysio geweest ( 2X) . Na alle onderzoeken heeft zij niet echt een oorzaak kunnen vinden. Op haar aanraden zijn er vorige week woensdag voor twee hoefijzertjes onder gedaan door de smid omdat ze het alleen had op een harde ondergrond. Na haar buigproeven etc. vond ik de pony al wat slechter lopen, gisteren was ze zelfs kreupel. Maar vandaag was haar rechterhoefje heel warm en de andere niet....nu zou je kunnen denken aan hoefbevangen maar ze loopt gewoon vrolijk door de wei. Vanmiddag komt hopelijk de dierenarts ( als hij tijd had ) maar wat kan ik verwachten en kan ik er nu al iets aan doen...afspoelen of op stal zetten ofzo ????
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-02-06 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel geconcretiseerd

daniekjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:25

afspuiten is zoiezo altijd goed.
misschien is ze vernageld door de hoefsmid?..
laat je het ff weten hoe het is afgelopen?
=xxx= danique

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:26

ik zal haar niet op stal zetten, koelen kan nooit kwaad..
en het lijkt me gek dat er een nagel in zit, want de pony liep daarvoor al niet goed toch?

xlaurax

Re: Help....lees even !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:28

Weet je zeker dat het geen hoefzweer is??

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:29

indeerdaad kan ook..

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:42

Hoefzweer heeft de smid woensdag nog nagekeken met een tang. Ze heeft nu een week haar ijzertjes eronder en sinds vandaag is haar hoefje pas heet, dus dat lijkt me ook niet logisch.Misschien toch hoefbevangen ? Al loopt/staat ze er niet naar.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:52

Het kan beginnende hoefbevangenheid zijn dan vertoont ze niet alle symptomen. Je kan o.a eens voelen naar de slagader bij de kogel. Als je deze heel duidelijk kunt voelen (vergt even wat oefening) als taktaktak en deze ook dikker is dan zou ik hem op stal zetten en eventueel met de voet in een lauwwarmbad zetten en alleen oud hooi en verder niks en natuurlijk de DA

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:03

De pony met haar voetje in water....dat wordt een wild west avontuur. Afspoelen gaat wel, alleen onder dwang. Ga straks weer naar haar toe en dan ga ik kijken of ik wat kan voelen. Alvast hartstikke bedankt hoor !Ohja weet iemand of hier haast bij geboden is want ik heb het idee dat de DA vandaag niet meer langs gaat komen ?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:50

Als het hoefbevangenheid is dan is er haast mee geboden want hoe langer het duurt voor de ziekte wordt gestabiliseerd hoe dichtre je bij de chronische fase komt en dat betekent hoefbeenknteling. Zou nog maar eens bellen. Succes.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:41

Vanmiddag is de DA toch langsgeweest. Komt ze ineens op ons af gegalopeerd...het zijn ook net kinderen. Haar hoefje was een stuk minder warm, maar nog wel warmer dan de andere drie. Geen klopping te voelen volgens DA, op harde weg liep ze wel gevoelig. Geen hoefzweer volgens DA maar ook niet hoefbevangen. Misschien de aanloop er toe.... nu pijnstillers met ontstekingsremmers gehad voor een week en volgende week dinsdag komt ie weer kijken.....al met al blijft het HEEL vaag. Wanneer komt er nu eindelijk eens duidelijkheid !!

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:26

vergeet niet dat een hoefzweer per dag kan verschillen......... Ligt maar net aan de aard van de onsteking en de lokatie in de hoef. Tot op zekere hoogte en dan speelt zo'n hoefzweer vaak ineens weer dubbel op.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:00

Maar goed...dat zou een dierenarts toch moeten weten.

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:21

we zijn allemaal maar mensen ......... met soms hun fouten.

Voorbeeld: wij hebben een paardje op stal staan die 3 weken geleden naar de smid is geweest. Toen ik hem een paar uur later uit stal haalde liep hij gewoon niet lekker en erg stram. Iets deed hem zeer. Smid er weer bij geweest en nagekeken en kon eigenlijk niks vinden was ook niet vernageld, alleen naarmate de tijd duurde ging dit paardje alleen maar slechter lopen en niet alleen voor maar ook ineens achter, terwijl er achter geen ijzers onder zaten. Vorige week dus toch maar de ijzers verwijderd en toen was het helemaal schrikken toen we hem wilde laten lopen. Iedere pas zei hij AUWW!! Zaterdag de dierenarts erbij gehaald omdat het er ineens uit ging zien als Spierbevangen , Bloedtest laten doen en s'middags de uitslag gekregen. Waardes van zijn bloed waren goed. Dus daar was niks mee aan de hand. Door een gesprek te hebben gehad met een andere smid en toch het advies gekregen te hebben hem weer op een ijzertje te zetten. Zo gezegd en zo gedaan dus Gisteren een ijzer er onder laten zetten en nu constateerde deze smid dat dit paardje een losse wand had zowel links voor als rechts voor. Losse delen verwijderd ijzertje eronder en Whala hij liep weer als een zonnetje. Dan ben je dus ondertussen een smid en een dierenarts verder en dit was dus over het hoofd gezien.

Zo zie je maar. We zijn gewoon mensen.