bang dat hij hoefbevangen wordt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

bang dat hij hoefbevangen wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:49

Wat zijn de symtomen??..en hoe kan je het beste voorkomen met een paardje wat niet aan het werk gezet kan worden, loopt de gehele dag buiten in paddock met vriendjes maar hij is wat lui , krijgt smorgens 1/3 bix, 3 maal plak hooi en s'avond een plak stro...(staat in loopstal op zaagsel, zodoende een plakje voor de vezels)

Misschien iemand een idee, hij wordt van het kijken naar eten al dik!!!...dus ben best benauwd!..of kunnen we wat anders voeren wat niet zo aanzet???

alvast bedankt!
(en sorry als hier al menig topic over is geweest)

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:52

Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl hier staat heel veel informatie over hoefbevangenheid en de symptonen. Het speelt mn bij paarden die teveel (suikers/zetmeel) eten: krachtvoer, kuilgras, gras enz). Dus denk dat het in jouw geval wel meevalt. Er zijn overigens de laatste weken al veel topics over geweest.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:51

Is je pony al eerder bevangen geweest ? Is hij er gevoelig voor (vaak ook erfelijk bepaald) ?

Ik zou in ieder geval geen biks meer geven als je pony dit risico loopt.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:40

oke, dank je wel....ik ben ook nu ook gestopt met bix en hij heeft het ook nog nooit gehad....maar hoe kan ik hem nu slanker laten worden terwijl die eigenlijk heel minimaal eet!...maar nu kreegt hij ook Biotine en daar schijnen ook veel suikers in te zitten dus daar ben ik ook maar mee gestopt...en zo passen we van alles aan...

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:08

het klinkt misschien raar, maar van weinig eten kunnen ze ook heel erg aankomen. Het lichaam slaat alles op als vet wat het binnen krijgt, omdat het 'bang' is om anders niet voldoende te hebben om een strenge winter bijvoorbeeld door de te komen. Dus kan het zeker helpen om meer ruwvoer te voeren (niet eerste snede en ook geen kuil).

En natuurlijk het belangrijkste is regelmatig bewegen. Je schrijft dat hij niet aan het werk gezet kan worden. Wat is daar de reden voor ?

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:20

hij kan op dit moment alleen stappen...voornaamste reden is HKO..nu gaat dat wel steeds beter maar dat betekend wel dat ik alleen met hem stapt aan de hand buiten...hij loop wel de gehele dag buiten hoor!..en ruwvoer krijgt hij genoeg....hij is de baas van de koppel en ze krijgen buiten eten dus is zijn portie op, dan gaat ie bij de rest langs....hij krijgt geen kuil maar wel nat hooi...(de rest dus ook).....we zijn aan het revalideren en de beweging komt langzaam wel op gang...maar er zijn goede dagen en mindere dagen en dan nog is het gewoon lekker buiten stappen, hopelijk kunnen we eind van de week weer verder er mee ..maar omdat het dan zo'n gezellige eter is ben ik gewoon bang dat ie dit er nog bij krijgt...Het liefste zet ik hem nu op een schrale wei, dat is beter voor zn hoeven, zn lijntje en voor zn beweging maar helaas is dat geen optie en kan dat pas weer als het gras gaat groeien...dus deze maanden moet ik nog even tobben en het liefst wil ik er dan wat vanaf hebben....dus het is alemaal preventief, maar het gekke ding wordt al dik als die er naar kijkt!!!..misschien dat ik sávond het hooi kan vervangen door stro???

Anoniem

Re: bang dat hij hoefbevangen wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:29

Maar wat is dik? Heeft hij niet gewoon een hooibuik? Van 1/3 kilo bix worden ze niet vet hoor. Probeer zijn vetkwabben eens te pakken? Een paard dat niet getraind wordt zakt in elkaar het model gaat eruit en dan hangt alles ook, zoals die buik waar een hele berg darmen los in liggen waar een hele boel liters verterend voedsel in zit, ruwvoer dat een dikke etmaal nodig heeft om verteerd te worden. Staat de buik bol dan lijkt het of hij dik is, maar heeft hij over zijn lichaam een flinke speklaag? Wacht eerst de winter maar af. Als hij overdag niet op het gras komt en zo gevoerd blijft als nu, zal hij niet zomaar bevangen raken, dan moet er echt ook wat anders aan de hand zijn.

Ik heb geen verstand van HKO paarden, maar een rustig wandelingetje van ongeveer een half uur per dag lijkt mij wel zo gezond voor een paard dat eigenlijk een bewegingsdier is.

Pas op dat je hem niet te weinig gaat geven, hij moet zich wel warm kunnen houden en stro is langzamer verteerbaar dan hooi en dat blijft dan natuurlijk langer in de darmen, dus de buik.

Jasmijn76

Re: bang dat hij hoefbevangen wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:39

russel schreef:
Maar wat is dik? Heeft hij niet gewoon een hooibuik? Van 1/3 kilo bix worden ze niet vet hoor. Probeer zijn vetkwabben eens te pakken? Een paard dat niet getraind wordt zakt in elkaar het model gaat eruit en dan hangt alles ook, zoals die buik waar een hele berg darmen los in liggen waar een hele boel liters verterend voedsel in zit, ruwvoer dat een dikke etmaal nodig heeft om verteerd te worden. Staat de buik bol dan lijkt het of hij dik is, maar heeft hij over zijn lichaam een flinke speklaag? Wacht eerst de winter maar af. Als hij overdag niet op het gras komt en zo gevoerd blijft als nu, zal hij niet zomaar bevangen raken, dan moet er echt ook wat anders aan de hand zijn.

dit stelt me gerust...dit paardje staat heel slecht in zn spieren..hoewel hij gelukkig wel een gen heeft wat hem mooi in model houd..is het een paard wat nu na een x aantal jaar pas weer aan het werk gaat..dus idd het kan ook gewoon zo zijn dat hij uit elkaar aan het zakken is geweest..maar dank je wel voor je antwoord, we zijn het lopen steeds meer en meer aan het opbouwen..en we gaan de goede kant op..was alleen bang dat ie bevangen kan raken ..en hij blijft gevoerd worden zoals hij nu wordt gevoerd....hehe, voel me gewoon opgelucht naar je bericht!!..THANKS!..denk dat je het helemaal goed heb.....