paard dat omvalt: wat kan het zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dunksgirl

paard dat omvalt: wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:15

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste keer hier en heb gelijk al een vraag dat begint goed vind je niet??

Een vriendin van mij staat nu bijna een jaar op de staal waar ik nu sta en heeft denk ik nu ongeveer al 6 jaar een dravertje. Zoals bij de meeste dravertjes hoef ik waarschijnlijk niet over de geschiedenis van dat beestje uitwijden; laten we het er op houden dat ze voor dat mijn vriendin haar krijg er niet al te netjes met het beestje is omgegaan.

Ze heeft hard moeten werken aan de abnd die ze nu met het paardje heeft en was er vanaf het begin eigenlijk al vanuit gegaan dat ze nooit echte wedstrijden met het beestje zou kunnen rijden.
Ze heeft de afgelopen 6 jaar zoveel meegemkaat met het beestje, vaak naar verschillende DA geweest en vanaf het begin was er eigenlijk maar een DA die er een beetje hoop in zag. Bij de rest was ze bijvoorbaard al niet interessant genoeg.

In die 6 jaar blijkt dus dat haar knieen versleten zijn en ze is er ook pas nog anchter gekomen dat ze hoefkatrolonsteking had aan twee benen.

Ze heeft dus ook al een tijdje niet kunnen rijden. Maar nu heeft ze al een paar keer last gehad van zomaar ineens wegzakken met als gevolg dat ze op haar zij valt. Dit is gebeurd tijdens het rijden en tijdens het longeren.

Ook vertoont ze gedrag dat volgens mijn vriendin abnormaal voor het paardje is. Zo was ze gister weer gevallen, komt ze naast haar staan en staat ze alleen maar te schrapen. Overigens dit heeft ze nooit gedaan hooguit als je alleen met iets lekkers bij haar zou komen en dan weer met het lekkers weg zou gaan zou ze het hooguit 1 of 2 keer doen maar nu stond ze de hele tijd door te schrapen.
Ze schrikt van andere paarden en schrikt van dingen die achter haar gebeuren wat nooit zo is geweest.

Ik weet dat het paardje niet al te jong meer is (de precieze leeftijd zal ik even vragen) zou het misschien iets te maken kunnen hebben met ouderdom??

Heeft een iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn??
of misschien wat tips voor mijn vriendin??

Alvast bedankt voor jullie reacties

groetjes Kimberley

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:18

ik vrees dat na het horen van dit verhaal, dat er weinig hoop is voor het diertje

het dier is echt versleten, dat omvallen kan duiden op een versleten rug (wervels) waardoor de zenuwen bekneld zijn in de rug en het pony'tje geen controle meer heeft over de achterhand
bel meteen de dierenarts en ga uit van het ergste, wens je vriendin heel erg veel sterkte!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:20

ik vind het erg rot om te zeggen maar ik denk dat crossmonster gelijk heeft! Veel sterkte!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:26

De meeste dravers die verkocht worden voor de handel gaan niet voor niets weg.
Als ze op de baan gelopen hebben is dat slijtage probleem natuurlijk bekend. Evengoed zou ze hiermee gewoon kunnen lopen als ze geen pijn heeft. Er zijn genoeg dravers waarbij ales wel goed gaat.

Het omvallen moet achterhaald worden, het is levensgevaarlijk voor het paard en de ruiter. In combinatie met het schrikken (misschien is haar zicht niet goed meer) zou het ook kunnen zijn dat ze een infarct of hersenbloeding gehad heeft.
Dat zou het ineens vallen en niet goed zicht hebben verklaren.

Misschien zijn er mensen hier die dat uit eigen ervaring kunnen vertellen ?

Wees in elk geval voorzichtig met het dier. Als het gevaarlijk wordt is het beste om haar af te laten maken.
Waarschijnlijk voor het diertje ook beter, doet even zeer voor de mensen eromheen maar ze is waarschijnlijk beter af...

Mama_Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:51

Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn eerste eigen paardje, die viel ook, stond hij lekker in de wei, viel hij ineens om.. Bij hem was het een hartklep die niet goed kon sluiten waardoor zijn benen te weinig bloed kregen en hij dus omviel, de DA heeft toen inderdaad in eerste instantie de complete rug onderzocht, dat was bij hem niet de oorzaak, maar had het wel kunnen zijn.

KellYY1992

Re: paard dat omvalt: wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:54

Misschien is het rot

Maar wat hun zeggen is wel waar

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:54

Ataxie?

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:02

crossmonster schreef:
ik vrees dat na het horen van dit verhaal, dat er weinig hoop is voor het diertje

het dier is echt versleten, dat omvallen kan duiden op een versleten rug (wervels) waardoor de zenuwen bekneld zijn in de rug en het pony'tje geen controle meer heeft over de achterhand
bel meteen de dierenarts en ga uit van het ergste, wens je vriendin heel erg veel sterkte!

ik ga mee met crossmonster,
ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn pony. Die is helaas ook ingeslapen, hij had geen controle meer over zichzelf, en viel om en raakte verlamd.
Iig sterkte voor je vriendin!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:41

De kans dat het uit de rug komt is erg groot. Toch hoeft dit niet het definitieve einde te betekenen. Ik heb zelf veel dravers behandeld aan hun rug, ze hebben daar vaak grote blokkades zitten, gevolg van te zware training op nog jonge leeftijd.
Vaak zijn die blokkades goed op te lossen dmv. osteopathie. Ik zou het zeker proberen als ik jou was. Kans dat het als je niks doet snel achteruit gaat en misschien is er straks verbetering? Na 1 behandeling van een goede osteopaat moet je al verschil gaan merken. Wat heb je te verliezen?

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:21

Sluit me aan bij de rest: Laat het beestje goed onderzoeken, neurologisch en de wervels.
En neem de diervriendelijkste beslissing.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:04

Als ie ook schrikkerig aan 't worden is, denk je haast aan iets meer in de hersenen dan in de rug. Je zou kunnen nagaan of ie alles nog goed kan zien. Een truukje is om een bezemsteel of balkje op de grond te leggen en dan het paard erover te laten stappen, als ie struikelt of erop gaat staan zou ie wel eens blind aan het worden kunnen zijn.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:13

Schrikkerigheid hoeft niet uit de hersenen te komen hoor.
Mijn vorige paard, met een halswervelprobleem, was ook bij vlagen heel erg schrikkerig. Achteraf bleek hij dan altijd ergens last van te hebben.
In dit geval zou het een rugwervelprobleem kunnen zijn, maar ook zeer zeker een halswervelprobleem. Ik zie het evenals vorige posters niet heel positief in, maar een osteopaat valt altijd te proberen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:56

Ik zit toch te denken aan ataxie. Heeft het paard ook een soort "dronkemansloop"? Ik zou het zeer zeker laten nakijken. Je zal het jezelf nooit vergeven als het diertje erge pijn heeft en nog wat zou breken ook vanwege het vallen.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:19

Of een vorm van epilepsie? Schrijf je dat zo? Dat kan ook het dwangmatig schrapen verklaren wat ze erna doet?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:58

Dat schrapen kan van stress en/of pijn zijn.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:00

Ja, kan ook.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:04

Het klink heel rot,maar als dit paard al zoveel problemen heeft,is de humaanste manier ,inslapen.Ik weet hoe verschrikkelijk moeilijk zoiets is,maar om dit paard (zoals ik uit het verhaal begrijp)nog aan allemaal behandelingen bloot te stellen,zou niet helemaal eerlijkzijn tegenover dit dier,en amazone.Laat je niet verleiden tot allemaal dure behandelingen, als het dier al hoefkatrol,versleten knieen enz.heeft.Wil je hem toch nog een goede oude dag bezorgen dan is je enige optie pijnbestrijding.En let wel ,als er iemand is die inslapen moeilijk vind ben ik het wel,ik leef dus heel erg mee met de eigenares.Sterkte met alles.

dunksgirl

Re: paard dat omvalt: wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 12:22

bedankt voor al jullie reacties.

Mijn vriendin heeft de DA erbij laten komen.
Die dacht niet dat het in de hersenen zat en heeft bloed afgenomen.
Het advies was verder rustig te blijven totdat de uitslag van het bloed er was.
Uit die uitslag bleek niets vreemds aan de hand dus met het bloed heeft het iig niets te maken.

Verder moest ze gewoon blijven longeren en voor zover ik weet is ze niet meer gevallen

Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor de vele goed bedoelde reacties

groetjes kimberley