gekantelde baarmoeder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radoszin

gekantelde baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 08:00

Mijn merrie die drachtig ( 9 a 10 maanden ) is heeft afgelopen zondag een spoed operatie gehad omdat de baarmoeder 360 graden gekanteld was.
Nu heeft Bahdja 70 tot 80 % kans om er door tekomen en het veulen 50 tot 60% kans om te overleven.
Mijn vraag is wie heeft dit ook meegemaakt.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:29

Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt en dat hoop ik ook niet te doen, maar ik wens je wel sterkte en hoop dat het met je merrie en veulen goed afloopt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:05

Ik niet, ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en hoop dat het goed afloopt !!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:55

Heb t meegemaakt.
veulen en moeder hebben het overleefd. Veulen had een gedraaid oor toen ie geboren werd.

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:20

Er is na 2 dagen nog steeds geen verbetering ( de baarmoeder ligt wel goed ) en heeft ze constant valse weeen en koliekerig en ze wil niet eten .
Omdat het veulen zo wild is blokkeert die elke keer de maaguitgang .
Maar ja we blijven maar goede hoop houden en hopen dat het goed gaat aflopen.
Ik hou jullie op de hoogte.
In ieder geval allemaal bedankt.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:13

ik ken iemand die dat pas geleden ook gehad heeft, ook een spoedoperatie enzo..
hun zijn nu2 weken verder en het gaat goed met zowel merrie als veulen..
je moet elke stress situatie voor de merrie zien te vermijden, zet haar niet in een andere stal of doe niets anders wat je normaal doet..
heb je je DA op de hoogte gebracht? mocht er iets gebeuren dat hij/zij zo snel mogelijk bij jou paard is..
verder zou ik je merrie goed in de gaten houden, vooral omdat ze koliekerig en valse weeen heeft dit is volgens mij niet zo goed voorteken, (maar dat weet ik ook niet zeker)

weet je ook dat de kans op verwerpen de eerste 2 weken na de operatie het groots zijn??

*edit* ik zie nu dat je maar 10 min van ons vandaan woont!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:08

Ik neem aan dat je paard nog op een kliniek staat toch?
Daar kunne ze haar altijd ingeven met een slang. Dus voedsel kan ze toch wel binnenkrijgen. Verwen haar als je naar haar toegaat. Het is zo belangrijk dat een paard eet na een operatie.

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 07:39

Ze staat in de kliniek in Someren en daar zal ze voorlopig ook wel blijven.
Alleen als er verbetering in komt mag ze na een week naar huis.
Nu hoop ik niet dat ze binnen 4 weken gaat bevallen want dan heb je grote kans dat de wond weer openscheurt en daar moet ik dus echt niet aan denken.
En nu hebben we er weer een probleem bij gekregen ze hebben gister ontdekt dat het zachte stuk van het gehemelte ontbreekt en dat ze dan als ze eet af en toe wat voedsel in de luchtpijp krijgt , dit kan goed blijven gaan maar ook helemaal fout en dat ze dan longontsteking krijgt en daaraan overlijd.
Dus nu vallen we in het volgende probleem en hieraan is dus niks te doen alleen afwachten en hopen dat het goed blijft gaan .

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:23

Mijn oude verzorgpaard heeft dit ook gehad, al weet ik niet of dat ook 360 graden was. Ze heeft de operatie goed doorstaan en het veulen is gezond geboren. Wel later dan gepland, en ze was al vrij groot.
De merrie werd het jaar daarna niet meer drachtig. Ze is ook al begin 20, dus dat kan er ook mee te maken hebben, er is ook niet meer lang gedokterd ofzo.