jaarling met hoefzweer, iemand hier ervarring mee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah_

jaarling met hoefzweer, iemand hier ervarring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 20:48

Noah is sinds zondag plotsklap kreupel, vandaag is de DA erbij geweest en hij heeft een hoefzweer maar hij was nog niet rijp genoeg om open te snijden, nu vraag ik me af hoe te handelen op het moment dat het wel open gesneden is, want de info die ik op internet gevonden heb zegt dat er een ijzer met een zooltje onder moet als die onder is open gesneden, maar bij een jaarling een ijzer?? De DA had ook gezegd kunnen ze het niet van onder open snijden dat ze dan wachten totdat het via de bovenkant eruit komt, maar voor mijn gevoel is dat geen goede keus??

Heeft iemand van jullie ervarring met een jaarling met een hoefzweer? Zo'ja hoe is het bij jullie verlopen?

Woensdag komt de dierenarts weer hij heeft nu twee keer daags pijnstillers!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:26

Ik heb een jaarling met een hoefzweer gehad. Heeft lang geduurd voor ze erachter kwamen en uitsnijden werkte niet. Zat te hoog. Kwam er uiteindelijk aan de kroonrand uit.

Heb 10 dagen moeten spoelen en in de biotex. Voordeel is dat ze gelijk leren stilstaan. Wel hulp vragen in het begin, ze zijn sterk en zetten liever geen voet in de biotex of soda.

Maar hij heeft geen ijzer onder gehad o.i.d. Wel moest het gat afgedicht worden met in betadine gedrenkt watje.

Mariskatw

Re: jaarling met hoefzweer, iemand hier ervarring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:32

Mijn 2,5-jarige paardje is gelukkig net weer genezen van een hoefzweer. Ze is wel geen jaarling meer, maar op zich had ze wel dezelfde problemen, zoals een gebrek aan evenwicht e.d. waardoor het moeilijk is om een hoefzweer te behandelen. Ik heb voor haar gewoon een hoefzak gekocht, en die (leeg) om haar been geknoopt (het achterbeen). Als ze dan braaf bleef staan vulde ik daarna de zak met soda-water. Daarna moest ik er inderdaad ook watten doordrenkt met betadine indoen en aftapen met leukoplast.
Wat je vertelt over het wachten tot het er aan de bovenkant uitkomt heb ik ook eens meegemaakt met mijn oude(re) paardje. Het is misschien niet ideaal als het gebeurd, maar het had volgens mij DA wel als voordeel dat het daarna helemaal goed gedraineerd/doorgespoeld kan worden.
Veel succes/sterkte!

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:25

zoals hier boven staat beschreven een goede oplossing en goed schoonhouden d.m.v. een paar keer per dag in de biotex laten staan.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:03

Soms wordt ook wel aangeraden om de hoef in een hoefzak te doen en goed nat te houden. Dit bevordert het doorbreken. Mijn paard heeft regelmatig een hoefzweer gehad, maar na het uitsnijden en schoonhoudem met biotex enz hoefde er geen ijzer onder hoor.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:07

En anders gewoon even een hoefverabndje erom of afplakken met duktape.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 12:35

heb gisterenavond nog met mijn hoefsmid overlegd en die adviseerde om zijn hoef 1x per dag in een plastic zak doen met daaronderin een laagje vochtige biotex en over de zak een oude geitenwollen sok om het plastic zakje te beschermen! Daarna gaat hij naar buiten waar die op zachte vochtige grond staat! We gaan dit de komende twee dagen nog doen en dan laten we vrijdag de dierenarts komen!

Ik had zoiets dat word wat met een plastic zak & een sok om zijn been maar hij vond het geen probleem, hij ging zelfs staan rusten vond het geloof ik wel prettig die warme/broeierige biotex

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:40

Ahh jeetje kleine noah ...

Tkomt wel weer goed sterkte hoor..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:14

Paard van de buren had dit vorige zomer, stond geloof ik een week of anderhalf iedere dag even met hoefzak + biotex en ze hebben zowel de DA als de hoefsmid hiervoor langs laten komen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:50

Hier nog een paard met een hoefzweer die is ook uitgebroken via de kroonrand.
Gewoon in de biotex zetten dus

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:01

Hmm. In de loop der jaren hebben wij wel een aantal jonge beesten met een hoefzweer gehad, vooral omdat ze bij ons permanent buiten lopen.
Wij hebben daarvoor nog nooit een dierenarts erbij gehaald.
Het kwam er altijd vanzelf uit en daarna is het klaar.
Je ziet waar hij eruit is gekomen aan een klein gaatje, soms in de kroonrand, soms onder de hoef.
De hoefzweer eruit laten snijden is in onze ogen meestal niet nodig, en zorgt voor grote problemen bij de hoefsmid en de dierenarts op latere leeftijd, dat hebben we wel gezien bij een jong beest dat tijdelijk bij ons stond. Die sloeg de hoefsmid bijna dood en was niet te bekappen, door dat uitsnijden op jongere leeftijd.

Je ziet makkelijk of het een hoefzweer is, die hoef is makkelijk op te tillen, warm, en het dier is extreem kreupel.
Die periode duurt niet zo lang, het breekt door en dan is het over.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:21

Venetia schreef:
Hmm. In de loop der jaren hebben wij wel een aantal jonge beesten met een hoefzweer gehad, vooral omdat ze bij ons permanent buiten lopen.
Wij hebben daarvoor nog nooit een dierenarts erbij gehaald.
Het kwam er altijd vanzelf uit en daarna is het klaar.
Je ziet waar hij eruit is gekomen aan een klein gaatje, soms in de kroonrand, soms onder de hoef.
De hoefzweer eruit laten snijden is in onze ogen meestal niet nodig, en zorgt voor grote problemen bij de hoefsmid en de dierenarts op latere leeftijd, dat hebben we wel gezien bij een jong beest dat tijdelijk bij ons stond. Die sloeg de hoefsmid bijna dood en was niet te bekappen, door dat uitsnijden op jongere leeftijd.

Je ziet makkelijk of het een hoefzweer is, die hoef is makkelijk op te tillen, warm, en het dier is extreem kreupel.
Die periode duurt niet zo lang, het breekt door en dan is het over.

Wat een goed systeem. Dat uitsnijden/uithakken van de zweer zie ik ook niet zitten. En zeker bij jonge paarden, die lopen gauw een trauma op door zoiets.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 01:25

Ik ben ook het tegen uitsnijden van zo iets vooral omdat mijn paard haar hoeven al niet zo snel weer aan groeien.
Het heeft een week geduurt voor dat de hoefzweer er bij mijn paard uibrak.

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:47

Vandaag is de DA er bij geweest ook omdat zijn kogel gisteren avond dik was, maar dat was niks, de biotex had goed geholpen in het zachter maken van de hoef en de zweer was toch richting beneden gekomen maar nog niet zo ver dat die rijp is, maar afgelopen maandag had de DA zoiets van die gaat bijna 90% zeker boven uitbreken! Volgende week laat ik de hoefsmid erbij komen en tot die tijd blijf ik het broeiverband met biotex aanleggen

@ venetia; Zijn jullie niet bang dat het dan door slaat de pezen in?

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:20

Mijn merrie had ook een hoefzweer en was ook van onder tot boven. Heb haar ook in de biotex gezet. Heb wel een beetje in de hoef gesneden det het sneller uit breekt anders hebben de paarden onnodig langer pijn. De DA rade mij aan om het door te spuiten met waterstofpirocside (haal je bij het kruidvat) Dat dood alle bakterien die er in zitten. Daarna een watje met teer of betadine. Niet in de bak zetten! Had ik toen gedaan. Er was zand in gekomen en hup weer kreupel.(zand kruipt in wonden en is erg scherp)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:43

Ik heb ook een jaarling met een hoefzweer gehad, de zweer is tot 3 keer toe boven doorgebroken en kwam iedere keer weer terug. De dierenarts heeft hem er uiteindelijk van onder uitgesneden waarbij de jaarling licht verdoofd was (het arme dier had er zo'n pijn aan dat alleen naar de voet wijzen genoeg was om hem door het plafond te laten gaan), daarna heb ik de voet nog 2 weken lang 2x daags met biotex uitgespoeld en halverwege de hoefsmid gevraagd om het gat nog eens goed open te leggen zodat al het vuil eruit kon. De jaarling heeft er geen trauma van opgelopen.
Om de hoefzweer naar onderen te trekken wordt ook wel laurierzalf gebruikt of een lijnzaadpapje.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:01

Afbeelding
Die van mijn paard is er ook vanboven uit gekomen

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:16

Joyja schreef:
Vandaag is de DA er bij geweest ook omdat zijn kogel gisteren avond dik was, maar dat was niks, de biotex had goed geholpen in het zachter maken van de hoef en de zweer was toch richting beneden gekomen maar nog niet zo ver dat die rijp is, maar afgelopen maandag had de DA zoiets van die gaat bijna 90% zeker boven uitbreken! Volgende week laat ik de hoefsmid erbij komen en tot die tijd blijf ik het broeiverband met biotex aanleggen

@ venetia; Zijn jullie niet bang dat het dan door slaat de pezen in?

Om heel eerlijk te zijn, nee, daar zijn we niet echt bang voor. Omdat ze in vrij natte omgevingen staan krijg je bovendien hetzelfde idee als een natte zak e.d.

In vijfentwintig jaar paarden opfokken op dit terrein ( en mijn vader ook al jaren daarvoor met pony's op ander terrein) hebben we al heel wat hoefzweren gehad, en nog nooit (afkloppen) met slechte afloop.
Sommigen zijn heel gevoelig en hebben het zelfs vaker. Maar het gaat telkens over. Uitsnijden is overigens ook niet zonder risico, het verkeerde moment kan een grotere onsteking tot gevolg hebben en een iets minder steriele werkwijze eveneens. Besef bovendien dat het vreselijk pijn doet, en dat zo'n dier zich dus ernstig kan beschadigen in zijn strijd weg te komen van die pijn van het uitsnijden. Het is niet te verdoven, omdat het een ontsteking is, dus de pijn is niet te voorkomen.
Die risico's afgewogen kiezen wij er (maar zeg niet dat het een keer anders zal zijn in een uniek geval) voor om het niet uit te snijden. De dierenarts vindt dat overigens helemáál niet erg hehe.