staartschuren, geen zomereczeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

staartschuren, geen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:34

Mijn tinker schuurt de staart al langere tijd. Ze heeft beslist geen zomereczeem. Het is niet dramatisch, maar haar staart wordt er niet mooier op zo. Eerst dacht ik dat het alleen met verharen was, maar ze doet het al maanden.

Ze is goed ontwormd en heeft geen diarree.Ze heeft ook al zo'n speciale schuurborstel in haar stal hangen.
Ik heb al diverse smeerseltjes geprobeerd, maar tot nu toe helpt niets. Wie weet raad?

gesina

Re: staartschuren, geen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:42

Ik weet niet welke smeerseltjes je hebt geprobeert,maar bij die van mij heeft manenliquid van leovet goed geholpen.
Ook zij hadden onverklaarbare jeuk,na gebruik hiervan niet meer en manen en staart werden weer mooi

native

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:22

Mijn merrie heeft het ook een aantal zomers (eigenlijk van veulen af aan al) gedaan en steeds erger. Op een gegeven moment aan de (hele dure tabletten!) jeukremmende middelen, maar dat hielp ook niet afdoende. Vorig jaar heeft ze 8 maanden vakantie gevierd waardoor ze niet meer iedere dag is gepoetst maar 1x per 3 a 4 weken en ze heeft het niet meer gedaan! Als niets meer helpt raad ik je aan misschien net als ik iets 'minder schoon' op je paard te worden.
SUC6!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:15

tja, zo schoon ben ik niet...
ze staat nl overdag in de wei.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:55

Als een paard/pony veel eiwitten binnen krijgt, dan krijgen je ook jeuk aan de manen en staart. Geef eens wat minder krachtvoer en als ze kuil krijgt, dan hooi geven.

holly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 02:30

Schuren kan ook uit verveling zijn hoor.
Geen vriendje om mee te spelen, vriendje speelt niet met hem/haar, geen gras om aan te knabbelen maar ook niet iets anders enz enz.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:39

het voeren van brokken wil ook nog wel eens van dit soort klachten geven, als overstapt op granen of muesli gaat het vaak over.

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:39

Mijn pony heeft precies hetzelfde.
Ze staat in de winter en najaar 's nachts op stal en overdag buiten. Wanneer ze op stal komt vindt ze het heerlijk om die kont een paar keer langs de muur te schuren...
Ik heb ontzettend veel middeltjes geprobeerd maar eigenlijk hielp niks. Ook heb ik haar hooi ipv kuil gegeven maar dit hielp ook niet.
Ze heeft ook geen schimmel, altijd optijd haar ontwormingen..

Nu heb ik bij de paardendrogist een "schuurborstel-frame" gekocht en het werkt PERFECT!!! Na 2dagen schuurt ze even met haar staart tegen de borstel. De staart is nog steeds een "pluis" maar iniedergeval niet meer kaal en de haren gaan niet tot nauwelijks kapot! Een echte aanrader dus!

Verder gebruik ik ook om de Huidolie van Leovet. Ze heeft wat schilfertjes in haar staart en de olie zorgt ervoor dat de huis soepel blijft en niet zo droog wordt.

Succes ermee!!!

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:39

Oeps, ik zie nu dat je al zo'n borstel hebt...
Sorry...

Timmie2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:31

Als bij ons op stal een paard schuurt dan doen we de staartwortel goed wassen met betadine shampoo om de doel te ontsmetten want meestal na het schuren ontstaan er korstjes en die gaan weer opnieuw jeuken. En als de staart schoon is goed in spuiten met Equi-Shine of een ander soort ontklitter dan zul je zien dat je paard minder gaat schuren en dat de haren niet zo snel afbreken. Bij ons helpt dit bijna altijd.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:51

Ik zou echt eens naar je voerrantsoen gaan kijken. Als je begint om wat minder krachtvoer te geven en je hooi gelijk houden. Als het minder wordt, duurt een paar dagen tot een paar weken voordat je het echt goed merkt, dan kan je als nog naar middeltjes grijpen. Minder voer is altijd veel goedkoper dan allerlei middeltjes!!!!

1 van onze Andalusiers schuurt als ze te veel eiwitten binnen krijgt. Ze krijgt dan jeuk aan haar staart , manen en aan haar achterbenen. Haar achterbenen schuurt ze tot bloedens toe open. Ze staat nu op hooi en wortels. Ze krijgt vit. e met selenium erbij. Ze is heel snel hoefbevangen. Gras ziet ze dus niet. Nu gaat het heel goed!!! Ze heeft nog niet geschuurt en de schuurwonden op haar achterbenen zijn verdwenen.
Als een paard/pony gaat schuren is vaak te weite aan het te eiwitrijke voer.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:36

Ze krijgt al helemaal geen bix meer, alleen wat vitamines. Ze krijgt wel een soort kuil, dat vrij droog en stengelig is. Ook wat dat betreft staat ze op rantsoen omdat ze wat dik is.

Toch zal ik de pensionhouder vragen of hij nog gewoon hooi heeft. En ook zal ik de staartwortel eens wassen met betadine.

Verveling is den ik niet, ze staat van 8 tot 5 in de wei met haar maatje.
Laatst heeft ze haar kont met haar hele gewicht tegen de tussenwand van de box gedrukt, hele wand eruit...vond de pensionhouder niet zo leuk

SuperQuinta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:39

je kan eens proberen om te wassen met tea tree, wast de schilfertjes weg die soms kunnen jeuken..
(gewoon goedkope van kruidvat)

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:35

beantsje schreef:
Ze krijgt al helemaal geen bix meer, alleen wat vitamines. Ze krijgt wel een soort kuil, dat vrij droog en stengelig is. Ook wat dat betreft staat ze op rantsoen omdat ze wat dik is.

Toch zal ik de pensionhouder vragen of hij nog gewoon hooi heeft. En ook zal ik de staartwortel eens wassen met betadine.

Verveling is den ik niet, ze staat van 8 tot 5 in de wei met haar maatje.
Laatst heeft ze haar kont met haar hele gewicht tegen de tussenwand van de box gedrukt, hele wand eruit...vond de pensionhouder niet zo leuk

Zet haar maar op gewoon hooi. Je zult zien dat het na een paar dagen al minder wordt. Ik zou ook een wormenkuur geven, misschien heeft ze toch aarsmaden. In kuil zit veel voedingswaarden en eiwitten dan in hooi.

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:35

Heb het staartschuurprobleem bij mijn vorige paard opgelost door enkele weken overvloedig met baby-olie te smeren. Hij schuurde door de gladheid zijn staart niet meer kapot en de huid eronder kreeg tijd om te herstellen. Ziet er dus wel even vettig uit (kun je tussendoor wel gewoon wassen hoor) maar het was voor mijn paard een goede en goedkope oplossing

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:16

mijn tinker met zeer dikke staart doet het ook af en toe, maar ik smeer haar staartwortel af en toe in met een dikke laag Leovet Bio Huidolie. Werkt verzachtend en ze schuurt gelijk niet meer. Mijn paardje wordt al zeer eiwitarm gevoerd, maar toch schuurt ze af en toe nog wel eens. Ze vind het overigens echt heerlijk als je aan haar staart frunnikt, dan wiegt ze helemaal heel en weer