stalbenen hoe onstaat het

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

stalbenen hoe onstaat het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:00

Hoe ontstaan stalbenen?
En wat is er nog meer aan te doen behalve veel beweging.
Ik heb een wat oudere merrie. Die nogal gauw last heeft van stalbenen. In de winter kan ze niet zo vaak naar buiten als ik zou willen maar daat komt snel verandering in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:42

Veel (oudere) paarden hebben last van vocht in de benen; na de nacht zijn de onderbenen gezwollen (vaak alleen achter) en na het werk zijn ze weer dun. Ter voorkoming van stalbenen is dagelijkse beweging het allerbelangrijkste. Daarnaast helpt het als u de benen na het werk goed afspuit en vervolgens insmeert met een koelende klei. Paarden met stalbenen reageren vaak heel goed op extra anti-oxidanten in het voer. Anti-oxidanten helpen bij de afvoer van lichamelijke afvalstoffen en beschermen gezonde cellen en weefsels. Ook zeewier ondersteunt de doorbloeding en helpt bij de afvoer van afvalstoffen.

Want info van de Paardendrogist; misschien kun je meer vinden op Google

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 20:51

Oo dat is heel interesant. Het dus eigenlijk gewoon vocht.
Zij heeft het achter heel erg. En voor een beetje. Ik heb al voer met weinig eiwit hoorde dat dat er ook mee te maken had.
Dus ik kan d'r ook zeewier door het eten doen en na het rijden afspuiten. Dankjewel.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:56

Stalbenen ontstaan bij langere stalrust. Het is oedeemvorming die meer en eerder voorkomt in de achterbenen dan in de voorbenen.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:57

Stalbenen kunnen verschillende oorzaken hebben. Altijd is er echter een te trage cirkulatie, waardoor vocht in de benen achterbljft. Extra tegendruk door een licht elastische bandage (oppassen voor drukkingen!) kan soms goed helpen. Afspuiten heeft alleen zin als de zwelling mede door een ontsteking wordt veroorzaakt. Zijn er geen ontstekingen, maar alleen een trage cirkulatie, dan kan eventueel de maatregel nog averechts werken. Door de verhoogde doorbloeding na het afspuiten zou het probleem n.l. kunnen toenemen. Extra beweging is altijd goed. Het stimuleert de bloed- en lymfeafvoer, waardoor het been dunner wordt. Vocht treedt uit als er te weinig eiwit in het bloed zit en niet als er te veel in zit. De voeding heeft wel invloed op de stofwisseling en dus op de bloeddruk, die bij stalbeenpaarden meestal wat aan de lage kant is. Coffeine door het voer in de vorm van een mash met sterke koffie kan soms helpen.
Naast onschuldige vochtophopingen kunnen stalbenen ook op orgaanafwijking wijzen, b.v. een zwak hart of zwakke nieren, soms een leverstofwisselingsprobleem. Ook beschadiging in het been zelf, zoals een tussenpeesblessure (echo) of een gekneusd griffelbeen (foto) kunnen dikke benen veroorzaken.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:03

Ie dat klint toch best eng. Kan ik dan beter eerst maar de dierenarts laten kijken. Voordat ik zeewier enz ga gebruiken?

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:06

kijk eerst eens of het met beweging minder wordt; dit is namelijk 9 van de 10x het geval. Mocht het dan niet minderen, dan kan je altijd nog een dierenarts laten kijken toch?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:21

ja dat is waar. Het word wel minder als ze beweegt. Maar heb altijd gedacht dat stalbenen niets ernstigs waren.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:27

het HOEFT niets ernstigs te zijn.
ken je van die steunkousen bij oudere mensen? die dragen ze omdat ze ook oedeemvorming in de onderbenen (rond de enkel) hebben; gewoonweg omdat ze minder bewegen en daardoor de circulatie stagneert.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:53

Toen mijn merrie stalrust had vanwege ziekte, kreeg ze ook nauwelijks krachtvoer. Ik had verwacht dat ze binnen een paar dagen met behoorlijke stalbenen zou staan, maar dat viel me reuze mee. Terwijl ze daar normaal gesproken bij minder beweging wel eens last van wil hebben.
Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat je je paard meteen van krachtvoer moet halen, maar er is wel een verband tussen voer en stalbenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:13

Het hoeft allemaal niet zo erg te zijn hoor.
Met deze info weet je in ieder geval de oorzaken, bij ons hadden 2 jonge paarden op stal hetzelfde probleem.