Ervaringen (lichte) peesblessures gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Ervaringen (lichte) peesblessures gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 11:22

N.a.v. mijn topic van +- 3 wk terug ( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=528655&hilit= ) zou ik graag wat ervaringen/informatie willen hebben over het verloop/revalidatie van lichte peesblessures.

Zo'n 3 wk terug is er bij mijn paard een lichte overbelasting/irritatie aan de pezen geconstateerd aan beide voorbenen. (wellicht door een verkeerde sprong oid?!) Mijn paard liep ''slechts'' licht onregelmatig, voornamelijk op de harde volte. Het advies luidde, 4 weken rust (2 wk. stappen aan de hand daarna 2 wk onder het zadel), wel weidegang, speciaal beslag (break-over) en na 4 weken het rijden weer langzaam opbouwen. Met 6 weken telefonische evaluatie.

Inmiddels zijn we nu 3 weken verder en het resultaat is niet om over een huis te schrijven. Mijn paard loopt nog steeds licht onregelmatig en ik heb niet het idee dat de situatie verbeterd. Mijn va zag het allemaal heel rooskleurig en verwachtte dat mijn paard met 4 weken weer rad liep. Gezien de situatie nu denk ik dus niet dat we dat gaan halen. Mensen in mijn omgeving vinden de revalidatie periode erg kort en hebben het al over enkele maanden rust ipv enkele weken, ikzelf twijfel ook wel enigszins of de rustperiode niet wat voorbarig is.

Hoe ging dit bij jullie paard(en)? Hoe lang was de gestelde rustperiode en kreeg jullie paard ook boxrust? Stapten jullie voornamelijk op het harde of op het zachte en hoelang bleef het paard zichtbaar onregelmatig? Ik wil met een week sowieso contact op gaan nemen met haar behandelend va, het zou echter fijn zijn als ik zelf wat meer info/kennis over haar blessure zou hebben. Alvast bedankt voor de hulp!

Mickelodeon

Re: Ervaringen (lichte) peesblessures gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:10

Mijn vorige paard had regelmatig lichte peesblessures, waar hij nauwelijks onregelmatig op liep. Toch gingen we iedere dag minimaal één keer met hem stappen onder het zadel op de weg ( harde ) en niet aan de hand want dan heb je hem minder onder controle. En daarna afspuiten met koud stromend water en dan was het na twee of drie weken weer weg.
We hebben ook geprobeerd in de bak met hem te stappen, aan de hand en onder het zadel. Maar dan duurde de blessure langer dan 6 weken. En meestal verergerd het dan halverwege, dat is pas schrikken!

Ik weet niet wat jou VA heeft aangeraden, maar ik kies ( na overleg met fysio en VA ) altijd voor rechtuit stappen op harde ondergrond, het werkt ook bij het paard dat ik nu heb ( is ook nog atactisch ). Hij wordt er zelfs sterker van!

veel succes!

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:34

Mijn paard heeft ook een lichte peesblessure gehad, en ik ben er 4 maanden mee zoet geweest (ook vanwege een eerdere verkeerde diagnose). Inderdaad veel stappen op het harde en dan rechtuit. Ik heb na 3 maanden ook het advies gekregen 2 weken volledige boxrust en daarna 2 weken stappen. Daarna liep ze weer rad. Geduld hebben is heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:04

Mijn revelaidatie is nu net een beetje aan het afronden na 8 maanden....

[paard] had een "normale" peesblessure iets ernsiger als jouw paard en liep duidelijk onzuiver op het harde!
Ik moest beginnen met iedere dag 2 maal 15 min. stappen op het harde 4 weken lang.
Opbouwen hierna met iedere week er 5 min. bij tot 30 min.

Hierna mocht ik erop, ook weer op het harde en weer terug naar 15 min. 2 weken lang.
Dit ook weer met 5 min. per week opbouwen tot 30 min.

Daarna de draf gaan inbouwen nog steeds alleen op het harde!
Ik begon met 1 min. per week opbouwen tot ik 5 min. draafde.
Daarna 10 min. naar 20 min uiteindelijk naar 30 min. draven.

Toen kwam pas de bak weer in zicht! En ook dit werd heel rustig opgebouwd!
Ik begon met 5 min en bouwde het iedere week weer met 5 min. op tot de 30 min.
Nu ben ik dus al 2 weken klaar met de 30 min. en heb weer 2 rustige lessen gehad!
Ik rij eigenlijk nog niet langer dan 30 a 40 min. om het niet te gek te maken, wel rij ik minimaal 1 keer per week buiten op het harde voor de pezen!

Mijn paard heeft overigens nooit geen volledige boxrust gehad maar mocht op een klein stukje alleen naar buiten mits zij zich rustig hield. Nu moet ik eerlijk bekennen dat dat niet altijd het geval was maar liever in haar eentje in dan wanneer ik erop zit of er naast liep!

De pees is tot op heden nog steeds geslonken en heb heel eerlijk nooit meer gekeken naar de onregelmatigheid toen ik ben gaan revalideren, je kan het toch niet verbeteren en alleen door rust en tijd geneest het. Nu loopt [paard] overigens loep zuiver!

Er gaat dus behoorlijk wat tijd in zitten voordat je weer op je oude niveua zit.
Ik hoop een jaar na mijn laatst gestarte wedstrijd weer te kunnen beginnen met de wedstrijden.

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring, neem in ieder geval de tijd en ga zeker niet te snel!
Een pees heeft ruim de tijd nodig om te herstellen!

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:56

Stel je vraag ook hier eens -->Peesblessuretopic, hier zitten allemaal mensen met een paard die een peesblessure heeft of heeft gehad

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:11

Hier valt geen zinnig woord over te zeggen, elke peesblessure is zo anders!

Mijn paard had een ernstige peesblessure, maar heeft geen moment kreupel gelopen. Ik mocht meteen onder het zadel stappen omdat hij dan veel braver is. De opbouw zag er ongeveer zo uit:

- 8 weken 2 keer oer dag 10 minuten
- 8 weken 1 keer 10 mimuten, 1 keer 30 minuten
- 6 weken 45 minuten incl alle oefeningen in stap
daarna heel langzaam een rondje draf erbij en dat in 2 maanden opgebouwd naar B niveau. Begin december voor het laatst op controle geweest en toen mocht Tjal haast alles weer. Alleen op de wei was nog uit den boze.

Alles leek goed te gaan tot afgelopen donderdag, Tjal ontplofte aan de longe en toen ik hem weer tot bedaren had, was zijn been weer dik en warm. Aankomde donderdag heb ik dus weer een date met Pieter Jacobs...

HocusTivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:22

Met Hocuspocus heb ik bij elkaar bijna 2 jaar gelopen met een peesblessure. In het begin had hij ook boxrust. Maar het stappen was steeds in blokken van drie maanden en dan werd er weer gescand.
Met Tivoli loop ik nu 9 maanden (Ook in het begin boxrust gehad). Ik heb met hem ook vanaf afgelopen december shockwave therapie gedaan. Het lijkt erop dat dat veel goeds heeft gedaan. Ik mag nu weer stukjes gaan draven met hem.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:55

Heb er ook eentje met een lichte peesblessure gehad..maar neem de tijd, dat is het belangrijkste...veel buiten stappen, rechte stukken..afspuiten(10 minuten per been anders 'schijnt'het geen nut te hebben)...pezen duren ontzettend lang en je kan beter te lang wachten als te kort

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:58

Marijn, wat jou is overkomen, daar ben ik ook zo bang voor! Mijn pony bleek 8 maanden geleden een ernstige peesblessure te hebben, terwijl hij (bijna) niet kreupel heeft gelopen, en het nooit dik is geweest.
Nu ben ik nog steeds bang dat hij het zelf forceert met een misstap ofzo.
Laat je nog even weten hoe je afspraak afloopt? Succes!

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:24

Mijn Fjord had ook een lichte peesblessure.
Op de kliniek hadden ze wel erger gezien zeiden ze, en ik zou met een maand of drie intensieve therapie (afspuiten, masseren met coolgel, stappen op het harde en medicijnen) haar wel weer beter krijgen.

Helaas werkte dat niet zo, de pees bleef dik en ik ben gestopt met de therapie en heb haar lekker in de wei gedaan.
Na 1 jaar werd haar pees dunner, maar werd de andere kant dikker.
Nu ben ik bijna twee jaar verder en met speciale bekapping (goed afgerond aan de voorkant) loopt ze eindelijk weer lekker !

Ik had haar al opgegeven voor de sport en gunde haar haar oude dag (ze is bijna 18 nu), maar ze staat nu weer in training door een verzorgster die met haar gaat starten.

Geduld moet je dus zeker hebben bij een peesblessure, maar gelukkig kan het weer helemaal goed komen.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:45

[list]Hoe is het nu, marcha?

Ik ben afgelopen vrijdag weer terug geweest naar Pieter Jacobs omdat Tjalko zijn rechtervoorbeen een heel klein beetje opgelopen bleef. Ik weet zeker dat de meeste mensen het niet eens zouden hebben gezien, maar ik heb echt een tweede natuur ontwikkeld als het gaat om het scannen van zijn benen.
Gelukkig waren de pezen opich allemaal heel ,maar ze hebben wel een flinke opdonder gehad. Het is te vergelijken met een verstuikte enkel (en een gat in de pees dan dus met een gescheurde enkelband). Maar goed, ik moet wel 2 weken stappen (en ik ben al een week aan het stappen) en daarna in 6 weken weer terug opbouwen naar M-niveau. Hij mag die tijd zeker niet op de wei. Als ik door was gereden met dat been was het zeker een ernstige blessure geworden...

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:19

heej toen mijn verzorg paardje zijn pees gescheurd had moest ie eigenlijk een half jaar stalrust. alleen waren wij bang dat dat grote invloed zou hebben op zn karakter... dus hebben we m na een paar weken gewoon lekker op t weiland laten lopen.. (wel een beetje opgelet of ie geen gekkke buien kreeg..) en nu is het alweer helemaal over...

3 maanden nadat ie gevallen was weer begonnen met stappen enz.
nu is het een jaar later en doet ie gewoon alles weer gezellig mee!!
behalve dan dat ie nog steeds zn atrose heeft dus niet op topniveau meer kan lopen... (alsof dat zo erg is ben al blij dat ie niet afgemaakt hoefde te worden)

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 08:55

Marijn4045 schreef:
Maar goed, ik moet wel 2 weken stappen (en ik ben al een week aan het stappen) en daarna in 6 weken weer terug opbouwen naar M-niveau. Hij mag die tijd zeker niet op de wei. Als ik door was gereden met dat been was het zeker een ernstige blessure geworden...

Oei, dat klinkt ook niet zo best zeg.. Gelukkig maar dat je het zo snel opgemerkt hebt! Het zou helemaal rot zijn als het nog verergerd was doordat het je niet opgevallen was... Hopelijk gaat het snel weer beter met Tjalko.

Met Ozis gaat alles overigens nog niet zo best... Er komt niet echt schot in de zaak en ik heb inmiddels ook al een beetje mot gekregen met mijn kliniek... Mijn va is een week terug nog eens bij mij langs moeten komen voor koliek (tja het zit deze maand echt niet mee geloof ik ) en hij heeft Ozis toen direct even gecontroleerd. Ze is nog niet voldoende verbeterd en nu heeft hij plotseling allemaal andere diagnoses. Het is echt heel raar, zijn verhaal lijkt nu met de dag te veranderen...

Ozis is rontgenlogisch nooit helemaal goed geweest, 2 jaar terug zijn er al heel wat mankementjes geconstateerd. Mijn va wil nu heel makkelijk alles daar maar op afschuiven aangezien Ozis dus niet verbeterd. Ik heb hem al vriendelijk verzocht om een scan maar dit wil hij (nog?) niet. Hij spreekt nu al wel over inspuiten van de gewrichten ed, iets wat ik wel weer heel voorbarig vind! Ik ben nu dus zelf maar even aan het dokteren geslagen, Ozis staat nu al een weekje op boxrust en ik kijk het even een poosje aan. Als de situatie niet beterd ga ik met haar naar een andere kliniek om een scan te maken.

Het is echt waardeloos zoals het nu allemaal is verlopen met mijn kliniek. Inmiddels ben ik dus honderden euro's lichter en ik heb eigenlijk nog geen idee wat mijn paard nu werkelijk mankeerd. Mijn va overigens ook niet (alhoewel hij wil overkomen alsaf hij het wel weet )

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:33

Marijn4045 schreef:
Hier valt geen zinnig woord over te zeggen, elke peesblessure is zo anders!

Mijn paard had een ernstige peesblessure, maar heeft geen moment kreupel gelopen. Ik mocht meteen onder het zadel stappen omdat hij dan veel braver is. De opbouw zag er ongeveer zo uit:

- 8 weken 2 keer oer dag 10 minuten
- 8 weken 1 keer 10 mimuten, 1 keer 30 minuten
- 6 weken 45 minuten incl alle oefeningen in stap
daarna heel langzaam een rondje draf erbij en dat in 2 maanden opgebouwd naar B niveau. Begin december voor het laatst op controle geweest en toen mocht Tjal haast alles weer. Alleen op de wei was nog uit den boze.

Alles leek goed te gaan tot afgelopen donderdag, Tjal ontplofte aan de longe en toen ik hem weer tot bedaren had, was zijn been weer dik en warm. Aankomde donderdag heb ik dus weer een date met Pieter Jacobs...

Mijn vzpony heeft op dit moment ook een peesblesure, maar met als jouw paard, heeft hij ook nog geen moment kreupel gelopenl, maar er zit wel een warme dikke bobbel op het been!! En omdat hij niet kreupel loopt, vindt de eigenaar het niet nodig om er een DA bij te halen. Maar nu begin ik me toch echt zorgen te maken, zeker nu iik zo jouw verhaal lees!! Jij nog suc6 met je paard!

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:46

Er zijn wel meerdere paarden die niet kreupel gaan lopen met een peesblessure. Mijn pony heeft ook nooit 1 stapje kreupel gelopen, terwijl ze toch een redelijk ernstige blessure had aan haar voorbenen. Na 3 jaar kwakkelen is het uiteindelijk allemaal goed gekomen!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:15

Het lijkt mij ook een erg korte revalidatieperiode, maar goed, elke (pees)blessure is anders.

Bij mijn paard is half juni vorig jaar een lichte peesblessure geconstateerd (diagnose: 'stel je een kabel van 200 vezels voor, daarvan is nog geen 10% beschadigd'). Mijn paard heeft toen bijna een half jaar weiderust gehad (overdag buiten, 's nachts op stal).

Begin december wees een vervolgscan uit dat de blessure mooi strak genezen was. Ik mocht toen ook weer onder het zadel beginnen. Maar hoe licht die blessure ook was geweest, aan mijn paard (bespiering, hoefstand) was heel goed te merken dat hij het 'zere' been had lopen ontlasten. Dat zijn we nu met veel geduld aan het rechtbreien met behulp van fysio en hoefsmid. Dit om even aan te geven dat een lichte blessure vaak toch meer invloed heeft op het lichaam dan vaak wordt gedacht (overigens werkt dit bij mensen ook zo).

Afijn, mijn paard heeft dus bijna een half jaar weiderust gehad, sinds 4 december zijn we weer onder het zadel bezig. De DA had aangegeven dat ik de training weer gewoon kon gaan opbouwen als het been tijdens de eerste twee maanden onder het zadel niet meer dik zou worden (en het is idd goed gebleven). De eerste vier weken hebben we alleen gestapt, daarna langzaam wat draf opgebouwd en daarna ook wat galop. Alles met de pees als graadmeter. Nog geen modder of mul zand, ook geen bakzand, daar beginnen we binnenkort mee.

Kortom, alles bij elkaar een kwestie van een lange adem en je paard goed in de gaten houden. Ik kan me voorstellen dat het allemaal erg frustrerend is, maar in jouw geval zou ik ofwel een second opinion vragen bij een andere DA (zeker omdat ik uit jouw woorden opmaak dat je niet helemaal tevreden bent over de diagnose en handelwijze van deze kliniek) ofwel op eigen houtje het paard een aantal maanden op de wei zetten en daarna scannen en verder kijken.

Overigens heeft mijn paard geen boxrust gehad. Mijn eigen DA wilde dat in eerste instantie voorschrijven, maar ik was eerder bang voor verslechtering op stal dan in de wei (mijn paard wordt nijdig als hij niet naar buiten kan en rondjes lopen in de stal uit pure frustratie omdat hij niet naar buiten mag is tenslotte ook funest). Hij mocht toen naar buiten op een klein stukje wei mits hij rustig zou blijven. Met een 33-jarige ruin samen ging dit prima. De tweede (na zes weken) en de laatste scan heb ik overigens laten maken door een speciale endurance-DA, die aangaf dat mijn paard gewoon lekker op de wei kon blijven zolang hij daar rustig was (ook beter om de spieren in beweging te houden). Vandaar dus dat halve jaar weiderust.

Achteraf ben ik blij dat ik het zo heb gedaan. Mijn paard is nog fris in zijn koppie en dat vind ik het allerbelangrijkste, iig belangrijker dan dat ik twee maanden eerder had mogen beginnen met rijden dan dat ik nu heb gedaan. Zo'n dier kun je nu eenmaal niet aan zijn verstand brengen dat maandenlang boxrust 'voor zijn eigen bestwil' is. Ik kan me voorstellen dat sommige DA's boxrust voorschrijven en ik kan me ook voorstellen dat mensen dat advies opvolgen, maar ik ben blij dat in mijn geval weiderust ook een optie was.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:15

Jee Marcha, dat klinkt niet hoopgevend. Niets vervelender dan het gevoel krijgen van je VA dat je niet serieus wordt genomen (zo intrepreteer ik je verhaal een beetje). Ik vind het heel erg raar dat ze nit op jouw verzoek scannen, dat is bij Pieter echt geen probleem. Die zei letterlijk dat ik Tjalko zijn benen het beste ken en als ik maar denk dat er iets anders is dan anders, dan is dat zo.

Als je nog een keer voor een SO gaat, raad ik je Bodegraven aan. Ik ben daar een paar jaar geleden geweest toen Tjalko voor de tweede keer in ene half jaar stokkreupel was. De eerste keer ben ik naar Sjaak Maree geweest en die kon niets vinden. Hij heeft het maar op een peesprobleem gegooid dat zo diep in het gewricht zat (aanhecting) dat het niet kon worden gescaned... Het voelde toen als als een onzin diagnose en een half jaar later bleek dat ook wel.
In Bodegraven hebben ze Tjal echt een halve dag bekeken en op de foto gezet. Er ging zo veel interesse en rust van die mensen uit, hoe druk ze het ook hadden. Uiteindelijk bleek hij artritis in zijn knie te hebben en met een inspuiting was dat over. Dat peesverhaal was destijds echt onzin!

Als Tjal iets onduidelijks zou mankeren, zou ik 100% zeker naar Bodegraven gaan. Pieter vind ik geweldig, maar alleen als er een duidelijk aanwijsbare blessure is en ik denk dat de Visdonk tegenwoordig een beetje op hetzelfde niveau zit...

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:10

@Marcha:
Wat betreft de inspuiting van het gewricht: ik (mijn paard dus) heb er goede ervaring mee. We zijn in Bodegraven geweest en ik moet zeggen, naar volledige tevredenheid. Eind december is de diagnose gesteld. Gewricht ingespoten, 4 weken stappen en terugkomen. Alles zag er goed uit "ik zie er eigenlijk niets meer aan" volgens de DA. Moet nu half maart weer voor nieuwe foto's en nieuwe scan.....wanneer dit er goed uitziet, mag ik weer wat gaan doen (terwijl de eerste diagnose toch wel vrij negatief was).
Succes!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:28

Bedankt voor de (uitgebreide) antwoorden

Jullie begrijpen het inderdaad goed, ik twijfel inderdaad aan de diagnose van mijn va. Het is gewoon allemaal heel raar gelopen en volgens mij zijn ze op het moment ook maar een beetje aan het gissen...

Mijn paard is ook een beetje een lastig probleem, ze heeft een behoorlijke medische achtergrond. 2 jaar geleden heb ik haar al eens op de foto laten zetten omdat ze een dikke kogel had. (altijd al gehad, gewoon klinisch goedgekeurd, destijds niet rontgenlogisch) Uit de foto's kwam een vrij merkwaardig iets naar voren, Ozis scheen ooit haar sesambeen gebroken te hebben, zeg maar verbrijzeld. Dit is op natuurlijk wijze weer hersteld maar het ziet er verder verre van netjes uit zeg maar. Verder werd er ook op de andere kogel wat artrose gevonden. (een 2'tje) Ondanks deze mankementen heeft Ozis echter nooit een pas kreupel gelopen, ook door iedere buigproef kwam ze altijd perfect heen.

So far so good tot dat ze dus zo'n 6 weken terug lichtonregelmatig begon te lopen zonder verdere duidelijke aanwijzingen. (geen warme of dikke benen/plekken etc.) Er is toen dus opnieuw onderzoek gedaan inclusief verdovingen en foto's. Er is die dag zo ontzettend veel gespeculeerd dat ik toen eigenlijk al een beetje de weg kwijt was... Tijdens het onderzoek kwam naar voren dat Ozis op 2 benen kreupel liep ipv een zoals het eerst het geval leek. Op de verdovingen reageerde ze wel maar ze werd dus niet rad. Uiteindelijk toch maar foto's geschoten. Ze foto's waren dus identiek aan de foto's van 2 jaar terug. Gezien de nieuwe technieken kon er alleen wat worden gediscuseerd over de cijfers die de foto's konden krijgen maar verder was er eigenlijk niks opvallends. De diagnose luidde dus een irritatie/overbelasting van de pezen, mede omdat mijn paard dus wel reageerde op de verdovingen en er wel degelijk gevoeligheid op de pezen was geconstateerd.

4 weken rust was dus het advies. Inmiddels zijn deze weken voorbij en aangezien Ozis nog niet goed is is de diagnose plotseling veranderd. Er wordt nu gezegt dat het vast aan de artrose zal liggen en dat het misschien wel helemaal niet meer goed komt Er worden me symptonen aangepraat die Ozis helemaal niet heeft. Ik ken mijn paard en ik vind het vreemd dat ze nu plotsklaps kreupel is op iets dat er al jaren zit. Verder kloppen er gewoon heel veel dingen niet die de va mij juist verteld. Zo zou Ozis bv. stijf moeten zijn en beter moeten gaan lopen naarmate ik langer met haar aan het stappen ben, het tegenovergestelde is echter waar. Zo kan ik nog wel heel veel dingen opnoemen.

Al deze tegenstelling en gerichte vragen worden echter afgedaan alsof ik het verzin. Het lijkt wel of mijn va al heeft besloten wat de oorzaak is zonder ook nog verder te willen zoeken om andere dingen uit te sluiten. Nu was hij toevallig van de week weer bij ons op stal en hij zag mijn paard gek doen in de wei. Wat zegt hij dan? ''Goh, dat ziet er toch eigenlijk niet zo verkeerd uit, misschien valt het toch mee'' ''voor een paard met een peesblessure moet hij wel rustiger aan doen want zo kan het niet verbeteren'' Kortom, mijn va lijkt met de dag van diagnose te veranderen Met 3 weken komt hij weer even kijken om te zien hoe het met Ozis gaat. (en mijn zakken legen?)

Tja, zo zit ik nu dus. 2 diagnoses en een va die niet echt naar me wil luisteren. Ik heb besloten dat ik Ozis nog zeker enkele weken lekker laat niksen. Mocht er dan nog geen verbetering inzitten dan wil ik graag naar een andere kliniek gaan voor een SO. Phoe, al met al gaat het dus gewoon allemaal kl*te, onzekerheid is erg vervelend....

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:58

Ga voor een second opinion, dan ben je tenminste uit de onzekerheid!!!!!

sammiejunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:48

hello heb ook een vraagje ik heb een paardje overgenomen met ook een lichte peesblesure wat ken je het beste doe ervoor enz en komt het wel oed met der :P

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:37

Een peesblessure kan overgaan ja. Heb je geen opbouwschema van je veearts gekregen ? Houd je iig daar goed aan en niks overhaasten in een revalidatie.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:34

Sam heeft een paar jaar geleden tijdens één van zijn gekke momentjes lv het checkligament gescheurd. Daarbij hebben zowel de oppervlakkige als de diepe buiger een behoorlijke oplazer gehad waardoor ze ook geïrriteerd waren. Direct de DA erbij gehaald; hij vermoedde dat bovenstaande aan de hand was maar omdat er teveel vocht rondom de pezen zat, kon de scan niet direct gemaakt worden. Na 3 dagen vochtafdrijvers, koelen en klei packingen werd het vermoeden van de DA bevestigd op de scan.

Het advies:
- 1ste week boxrust. Helaas kan ik dat niet doen omdat Sam zijn knie l.a. dan op slot schiet. Dus dat werd 2x daags 5 min. stappen in rustig tempo, recht uit op het harde en oefeningen doen voor zijn knie. Daarnaast 2x 20 min. Koelen
-2de en 3de week 2x 20 min. stappen rechtuit op het harde + 2x 20 min. Koelen.
4de t/m de 6de week 2x onbeperkt stappen maar minimaal 3 kwartier rechtuit op het harde + 2 x 20 minuten koelen.

Aan het einde van de zesde week scannen: hierop was al veel verbetering te zien. Aangezien het land seizoen begon en Sam heel onrustig werd op stal omdat alles buiten stond, mocht hij met een paar bejaarde paarden op een stukje land. Zodra hij zijn buik vol had en besloot dat speeltijd was aangebroken moest ik hem echter binnen halen.
Voor de rest nog 6 weken door blijven gaan met stappen en koelen. Na de 6 weken is hij weer opnde scan gegaan en was alles zo mooi geheeld dat we groen licht kregen om weer op te gaan bouwen. Verder heeft hij er ook geen last van gehad. Het enige wat zichtbaar blijft is een klein vocht bobbeltje t.h.v. het ligament. Oh en dat lekker buiten wandelen beviel meneer zo goed dat hij helemaal geen zin meer had om aan het werk te gaan >;)

De overige adviezen van de DA in de periode van stappen waren:
- een zwavelsupplement voeren.
- geen ijzers. Nu lopen mijn paarden nooit op ijzers (nee, ik ben geen natuurlijk bekapper aanhanger) maar omdat ik vaak hoorde dat paarden met peesblessures speciaal beslag kregen aangemeten, vroeg ik toch aan de DA of hij dit nodig zou hebben.
- om de 3 weken laten bekappen ipv om de 5/6 weken zodat de hoef en pees in de goede stand bleven staan.

@TS: begrijp ik goed dat de DA ook nooit een scan o.i.d. heeft gemaakt? Misschien is het toch handig om een scan te " eisen" en als je geen vertrouwen meer hebt in je huidige DA gewoon een andere kliniek inschakelen.
Heel veel sterkte met je paardje! Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en dat hij er snel weer bovenop komt.