Terugkomende schimmel, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Terugkomende schimmel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 08:50

De haflinger van een vriendin had een tijdje geleden een flinke schimmeluitbraak, korstjes, bultjes, jeuk, haaruitval en door de jeuk schuurplekken.
Dit is toen met goed gevolg behandeld met injecties van de dierenarts en wassen met imaverol.
Nu was ze net weer een beetje aan het opbouwen (plekken zitten ook onder het zadel dus niet rijden) en komt het nu, een paar weken later weer terug.

Wat nu? we willen eigenlijk kijken of we het paard van binnenuit kunnen ondersteunen, we denken namelijk aan een weerstandsprobleem. Ikzelf zat te denken aan zeewier in combinatie met een vitaminepoeder. Iemand nog andere tips wat we zouden kunnen proberen?
Alvast bedankt.

ellepel

Re: Terugkomende schimmel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:20

zeewier is al een vitamine/mineralen supplement he?
dus als je nog en vitaminepoeder erbij gaat doen zou dat eigenlijk dubbel zijn.

ik zou het dan alleen eerst eens een tijdje bij de zeewier houden, en kijken hoe dat gaat, duurt natuurlijk wel een tijd dat je verbetering ziet, het lichaam moet natuurlijk wel eerst alles opnemen, dus ben je zowiezo wel een 2 weken verder..

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:38

Er bestaan injecties voor die de dierenarts je paard kan geven tegen schimmel.
Groetjes Debby

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:41

Die injecties heeft ze dus al gehad, 2 keer, bij de vorige uitbraak. Lijkt me nogal heftig om ze nog een keer te geven. Vind het ook erg vervelend, imaverol is nogal een agressief spulletje, kan het kwaad om daar zo snel alweer mee te wassen?

Dank je wel ellepel, dat van die zeewier had ik nog niet zo bedacht dat je dan dubbelop aan het voeren bent.
Nou ja we gaan gewoon weer aan de slag.

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:46

Hebben jullie ook de stal en dekens en dergelijke ontsmet? Anders kan het zijn dat het paard daardoor weer schimmel krijgt. Wij hebben hier ook een tijdje last van gehad.
Verder zou ik niet weten hoe je haar weerstand wat beter moest krijgen, en of het hier mee te maken kan hebben.
Succes ermee iig!

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:48

horsegirlie schreef:
Hebben jullie ook de stal en dekens en dergelijke ontsmet? Anders kan het zijn dat het paard daardoor weer schimmel krijgt. Wij hebben hier ook een tijdje last van gehad.
Verder zou ik niet weten hoe je haar weerstand wat beter moest krijgen, en of het hier mee te maken kan hebben.
Succes ermee iig!

en het zadel?? omdat je zei dat ze net weer aan het opbouwen was, misschien komt het daar door?

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:51

mijn paarden hebben dat ook gehad en inderdaad alle dekens wassen, chabrakken en borstels ook ontsmetten! Na 4 keer wassen met elke keer 3 dagen ertussen(met imaverol). Insmeren met tea tree olie..Werkt super!!

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:47

Dekens shabrakken en borstels zijn ook ontsmet, dus dan zou het eventueel nog vanuit de stal kunnen terugkomen.
verder is de tea tree olie tip een goede, dat is natuurlijk zowieso fijn om de huid soepel te houden.
Bedankt voor het meedenken.