Dierenarts geweest,vanavond uitslag, maar wat is het?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irisamaire

Dierenarts geweest,vanavond uitslag, maar wat is het?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:26

Hallo!

De dierenarts is een half uur geleden bij mijn bijrijdpaard geweest.
De staleigenaar had haar namelijk in het weiland ontdekt;

ze schudde met haar hoofd en ging steeds liggen. Ook moest ze spugen en wilde ze niet eten. Inmiddels eet ze al wel weer maar nu loopt ze te hoesten.

De dierenarts heeft een bloedmonster genomen en vanavond krijgen we de uitslag nog. Maar ik zit natuurlijk wel in spanning en het duurt ook nog wel even voordat de uitslag komt en wil dus hier de vraag plaatsen? WAT IS DIT????
(zelf dacht ik eerst aan een koliekaanval, maar aangezien ze ook liep te spugen en nu te hoesten...dat klinkt me dan weer niet herkenbaar in de oren wat koliek betreft...maar wat is het dan?)

ellepel

Re: Dierenarts geweest,vanavond uitslag, maar wat is het?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:45

slokdarm verstopping?

Slokdarm verstopping bij het paard:

Wanneer een paard eet, slikt het paard na het kauwen het voedsel door. Hierna wordt het voedsel door de slokdarm naar de maag getransporteerd. Normaal gesproken glijdt het voedsel probleemloos door naar de maag. Echter soms blijft een voedselbrok hangen in de slokdarm en kan niet meer verder.

Paarden schrikken hier over het algemeen van en voelen zich heel onplezierig. Zij vertonen spasmen van de halsspieren, paniek, zweten en speekselen. Ook kan er voedsel terugkomen door de neus. Soms zijn de verschijnselen lastig van koliek te onderscheiden. De paarden zijn soms onrustig en willen gaan liggen...

lijkt er wel heel erg op, en meer info staat hier:

http://www.dapwalcheren.nl/faq/42/

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:48

Ik denk ook slokdarmverstopping,,

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:54

Mocht het dat zijn, wat zijn dan de gevolgen?
Ben trouwens blij met jullie reacties, ik weet ook niet wat het is, maar zo kan ik het toch een beetje een beeld geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:00

heb je al gekeken op die link die ik je gaf?

daar staat ook het eventuele gevolg ervan,dat paarden dus etensresten in hun longen kunnen krijgen en dan kunnen ze dus longontsteking krijgen

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:06

hmm oke, de link zag ik eerst niet, maar heb 'm al aan kunnen klikken. Handige site!
De symptonen lijken er inderdaad op, maar de dierenarts had dan toch moeten zien? (dat ze stikkerig was, e.d)
Maar hij heeft alleen een bloedmonster genomen en dacht dat het lever of nieren was....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:13

wel raar ja, kan zijn dat t paard niet overtuigend genoeg was en dat de arts er daardoor niet aan dacht?

denk dat je morgen best kunt bellen en es voorleggen dat je denkt dat t wel es slokdarmverstopping kan zijn en hoe de arts daarover denkt.
kan best zijn dat hij er gewoonweg niet aan gedacht heeft..

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:15

Zou het wel raar vinden als hij daar ' niet aan gedacht heeft'. Maar ik ga het in ieder geval voorleggen. Dierenartsen zijn natuurlijk ook gewoon mensen die dingen over het hoofd kunnen zien.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 23:22

De uitslag van het bloedmonster: niets aan de hand, niets te vinden. Ze is ook in een kleine tijd veel vermagerd.
We moeten haar nu extra voeren (het dubbele) en veel aandacht geven. Om eerlijk te zijn vind ik de aanwijzingen nogal raar. Veel aandacht geven? Ze staat elke dag de hele dag buiten met een ander paard, 's avonds staat ze fijn op stal naast het andere paard. En de eigenaar en ik komen in totaal ook zo'n 5 keer per week...
heb zelf het idee dat er een beetje makkelijk mee om wordt gegaan en ik vind de tips vreemd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:23

kan het zijn dat ze een tandenprobleem heeft?
is er al eens een tandarts bij geweest?

als ze niet goed kan kauwen dan vallen ze ook vaak wel af, kan ook een reden zijn dat ze zich verslikken en ook weer die symptomen vertonen...

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:37

Daar heeft de dierenarts ook naar gekeken en hij kon niets vinden wat het gebit betreft...