In oktober 2005 is mijn paard geopereerd aan een lipoom (soort vetgezwel) dat een darm omklemde. Dit is verwijderd, gelukkig hoefde er verder geen darm weggehaald te worden. Mijn paard herstelde zeer voorspoedig, na een week mocht ze naar huis om verder te herstellen. Twee maanden later is ze opnieuw naar de kliniek geweest voor een laatste check. Alles zag er goed uit, en ik mocht weer rustig met stapwerk onder het zadel beginnen. Na twee weken mocht ik dan een rustig drafje proberen en dit steeds wat verder uitbouwen. Ik begon expres 3 weken later pas met draven, zodat ik 100% zeker was dat ze dat aan zou kunnen. Het ging erg goed
Ik tevreden natuurlijk.Op een ochtend haalde ik haar uit de stal om in de wei te doen en toen had ze een stuk vel van haar bovenlip loshangen. Ik dacht: hoe komt ze daar nu weer aan? Het lijkt wel of ze haar neus gestoten heeft. Verder zag ik niks aan haar. Ongeveer 3 weken later had ze koliek. Mijn vader had haar zien omvallen in de stal. (Dan moet ze dus wel een behoorlijke kramp hebben gehad) en weer was ze met haar neus tegen de muur gestoten, en weer hingen de vellen erbij en t bloedde nogal. Na een spuit van de veearts was t vrijwel direct weer over. Ze had wel een dik been van die val. Die eerste keer toen ze haar lip kapot had moet ze dus ook kramp hebben gehad. Weer 3 weken later (gisteren) kom ik de stal binnen. Paard heeft bloed aan de mond. Goh het zal ook wel weer es niet.. zo begin je al te denken. Ik hoorde inderdaad weer verhoogde darmgeluiden, maar de ergst pijn leek voorbij want ze wilde graag eten.
Herkennen jullie de hierboven beschreven situatie? Weten jullie misschien wat het zou kunnen zijn? Mijn veearts zegt dat het kan zijn dat er nog een hoop 'binnen' hersteld moet worden, en dat daar gewoon een tijd overheen gaat. Een operatie is natuurlijk geen lichte ingreep. Volgens mij kunnen t ook geen verklevingen zijn, want die waren op de echo bij de kliniek niet gevonden en ik heb echt ontzettend kalm aan gedaan met het oppakken van de training. Verder gaat het rijden goed gelukkig, maar het is geen prettig idee als je paard elke 3 weken een kramp krijgt en zijn mond kapotvalt (inmiddels is er een vierkant hapje uit haar bovenlip).
Als iemand dit herkent en/of weet wat dit zou kunnen zijn, ik zou t graag willen weten, in elk geval bedankt!