Twee maanden na koliekoperatie iedere 3 weken krampkoliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Twee maanden na koliekoperatie iedere 3 weken krampkoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 17:22

Hoi allemaal,

In oktober 2005 is mijn paard geopereerd aan een lipoom (soort vetgezwel) dat een darm omklemde. Dit is verwijderd, gelukkig hoefde er verder geen darm weggehaald te worden. Mijn paard herstelde zeer voorspoedig, na een week mocht ze naar huis om verder te herstellen. Twee maanden later is ze opnieuw naar de kliniek geweest voor een laatste check. Alles zag er goed uit, en ik mocht weer rustig met stapwerk onder het zadel beginnen. Na twee weken mocht ik dan een rustig drafje proberen en dit steeds wat verder uitbouwen. Ik begon expres 3 weken later pas met draven, zodat ik 100% zeker was dat ze dat aan zou kunnen. Het ging erg goed Ik tevreden natuurlijk.

Op een ochtend haalde ik haar uit de stal om in de wei te doen en toen had ze een stuk vel van haar bovenlip loshangen. Ik dacht: hoe komt ze daar nu weer aan? Het lijkt wel of ze haar neus gestoten heeft. Verder zag ik niks aan haar. Ongeveer 3 weken later had ze koliek. Mijn vader had haar zien omvallen in de stal. (Dan moet ze dus wel een behoorlijke kramp hebben gehad) en weer was ze met haar neus tegen de muur gestoten, en weer hingen de vellen erbij en t bloedde nogal. Na een spuit van de veearts was t vrijwel direct weer over. Ze had wel een dik been van die val. Die eerste keer toen ze haar lip kapot had moet ze dus ook kramp hebben gehad. Weer 3 weken later (gisteren) kom ik de stal binnen. Paard heeft bloed aan de mond. Goh het zal ook wel weer es niet.. zo begin je al te denken. Ik hoorde inderdaad weer verhoogde darmgeluiden, maar de ergst pijn leek voorbij want ze wilde graag eten.

Herkennen jullie de hierboven beschreven situatie? Weten jullie misschien wat het zou kunnen zijn? Mijn veearts zegt dat het kan zijn dat er nog een hoop 'binnen' hersteld moet worden, en dat daar gewoon een tijd overheen gaat. Een operatie is natuurlijk geen lichte ingreep. Volgens mij kunnen t ook geen verklevingen zijn, want die waren op de echo bij de kliniek niet gevonden en ik heb echt ontzettend kalm aan gedaan met het oppakken van de training. Verder gaat het rijden goed gelukkig, maar het is geen prettig idee als je paard elke 3 weken een kramp krijgt en zijn mond kapotvalt (inmiddels is er een vierkant hapje uit haar bovenlip).

Als iemand dit herkent en/of weet wat dit zou kunnen zijn, ik zou t graag willen weten, in elk geval bedankt!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:59

Geef het de tijd. Ik ben een paar maanden terug gedotterd. Een milde ingreep tegewoordig. Ik heb weken na de tijd nag rare krampjes binnenin gehad. Dat werd wel steeds minder en hield minder lang aan, maar je voelde het wel. Een operatie aan de darmen levert dus beurs weefsel op en het zal nog een hele lange tijd trekkerig voelen. Maar als je het niet vertrouwt kun je beter even contact opnemen met de kliniek.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:10

Is het een merrie? Dan zou het misschien beïnvloed kunnen worden door hormonen (hengstigheid).

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:24

Je paard zou ook verklevingen ontwikkeld kunnen hebben, iets wat een risico is van een koliekoperatie. Door die verklevingen schuiven de darmen niet meer soepel langs elkaar en kan je paard dus koliek krijgen.

Je kunt hier niet zoveel aan doen, want als je ze weg laat halen (weer een operatie dus) is de kans groot dat ze weer terugkomen.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:10

Heb je het probleem al voorgelegd aan je da? Er bestaat aangepaste voeding voor koliek gevoelige paarden. En een kramp koliek kan ook andere oorzaken hebben: koud of nat voedsel; te koud water; koud weer; ander eten.. Er zijn reden te meer. Ook idd kan de cyclus van de merrie invloed hebben op koliek.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:30

Advies kan ik je niet geven.Wel een tip:
Ook paarden met erge koliek willen soms eten. Dat mag nou net niet !!
Dus het willen eten is geen graadmeter voor de ernst van de koliek !!

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:29

Ik sluit mij aan bij de vorige 2 gedachtes ............ het lijkt erop dat je paardje een scherpere reactie geeft op haar cyclus. Schrijf het eens op mischien kan je haar eventueel iets geven als ze last heeft van haar Ei sprong.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 10:56

Mm tja dat van die hengstigheid zou t natuurlijk kunnen zijn, maar verder is ze altijd normaal hengstig geweest, zelfs zo normaal dat je dr nooit wat van merkte. Wel gek dat door een operatie zoiets kan gebeuren. Ook omdat de winter nou niet echt t tijdstip is voor heftige hengstigheid.

Zooist

Re: Twee maanden na koliekoperatie iedere 3 weken krampkolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:26

Ik lees dit net... misschien een beetje laat????

Hoe is het er nu mee?
Ik heb namelijk een jaarling hengst die opeens een aantal krampkoliek aanvallen heeft gehad.

Er is gewoon darmactiviteit te horen maar hij gaat heel de tijd staan-liggen-staan.
Ook zweet hij heel erg.

Wanneer de DA een spuitje geeft knapt ie binnen 5 minuten weer op.

Hij krijgt op regelmatige tijden voer (veulenbrok en kuil) en genoeg beweging.
Misschien ook iets om zijn darmen heen???

Wanneer hij nu opnieuw een aanval krijgt gaat ie naar de kliniek...