probleem met z'n blaas ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

probleem met z'n blaas ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 17:06

Ik heb nog niet zo lang een pony, en vanaf dat ik hem heb doet hij het eigenlijk al (daarvoor dus eigenlijk niet, waar hij vroeger stond).
Als ik hem uit z'n stal haal, ik rij hem dus, of ik longeer, zet hem 5 min. buiten, het maakt niet uit, maar wanneer ik hem terug binnen zet begint hij meteen te plassen !
De manege-eigenaar zegt dat hij het ook telkens doet wanneer hij vers stro heeft gekregen !
Hij drinkt ook super veel altijd !
Heeft hij misschien een probleem met z'n blaas of is dit normaal ?

X

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:15

Dat plassen hoeft niets te zeggen. Dat doen paarden vaak bij schoon stro en als de baas komt of als hij uit stal geweest is en terugkomt in zijn box.
Hoe weet je dat hij veel drinkt? Krijgt hij emmers en kan je het zo bijhouden? Veel drinken duidt vaak eerder op de nieren. Als hij veel drinkt, is het logisch dat hij ook veel plast

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:17

Ik zou misschien maar voor de zekerheid als je je er zorgen om maakt de VA 'em laten onderzoeken.
Paarden die vers stro krijgen mesten al heel gauw, om de stal als hert ware weer 'eigen' te maken.
En 't paard drinkt veel; dus plast ie ook veel (is alleen maar goed )

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:13

Ken meer paarden die plassen zodra ze in hun box terug komen. Ook na het opstrooien zijn er meerdere die dat doen. Drinken is alleen maar goed, zolang het niet 'te' gaat worden. Maar ja, dat is soms lastig te bepalen, hoeveel is 'te'? Als de pony verder normaal uitziet en mensen in jou omgeving vinden dat ook zou ik me niet zo druk om maken. Blijf je twijfelen, gewoon de dierenarts vragen.

tessacheyenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:01

Veel drinken en plassen kan ook duiden op diabetes, een DA erbij halen lijkt me niet overbodig.