pony loopt onregelmatig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shiva_love

pony loopt onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 15:40

Hoi,

mijn 16 jarige pony loopt al sinds een jaar of 2 af en toe onregelmatig met haar rechter voorbeen.
Ik merk het vooral als ik rechtsom rij. In stap merk je niks, maar met de draf en galop voel ik dat ze met dat been iets kreupel loopt. Vooral op (korte) voltes.
Linksom is er niks aan de hand. Ze galopeert ook gewoon en is elke keer enthousiast om te gaan rijden. Ze laat niks merken, ze struikelt ook niet en doet gewoon wat ik van haar vraag.

Ik galopeer niet rechtsom om haar zo iets te ontlasten, maar ik heb laatst gekeken hoe ze sprong en dat ging super.

De hoefsmid heeft 2 jaar geleden een hoefzweer bij dat been verwijderd. Kan ze daar nu nog steeds last van hebben?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:01

hmm,, ik denk niet dat het licht aan de hoefzweer, dit is als het goed is al lang weer over,, mischien zit er een botje in het been van je pony niet helemaal lekker los of iets dergelijks. mischien zou je er een keer een DA of een hoefsmid een keer naar laten kunnen kijken. die zal er vast meer verstand van hebben
noujah,, suc6 ermee!

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:05

bedankt voor je reactie. Maar er heeft al een keer een dierenarts naar gekeken. En zowel hij als de smid vinden niks. En ja, om nu gelijk röntgenfoto's te laten maken............ze loopt niet overdreven kreupel ofzo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:37

Sorry, ik snap niet dat iemand rijdt op een paard dat niet rad is. Maar ja, misschien ben ik wel gek. Als het de mijne was waren er dus wel al lang foto's gemaakt als klinisch onderzoek niets opgeleverd had...
En dan nog gaan springen ook.... ongelofelijk wat mensen met paarden doen... Misschien je eigen onderschrift eens lezen?

Een pony die op de circel niet rad loopt, is gewoon niet goed. En een paard dat niet goed is, daar rij je toch niet op? Of snap ik het nou echt niet meer?

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:23

je pony heeft dus pijn anders loopt het niet onregelmatig,je geeft zelf al aan dat het rechtsom niet lekker gaat.

laat gewoon een kreupelheidsonderzoek doen(echt niet zo duur en dan weet je wat er is)....je pony zal je dankbaar zijn..

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 00:23

ze loopt niet kreupel, anders zou ik echt niet met haar gaan rijden. Het enige probleem is op een korte volte rechtsom, in draf. Ik ga echt niet zomaar mn pony kapot rijden. Er is al door zoveel mensen naar gekeken. Zelfs de dierenarts kon niks vinden.
Bovendien is het niet elke keer dat ik ga rijden. Ze heeft er heel af en toe last van. ik rij zonder zadel dus voel ik het, je ziet haar ook niet onregelmatig lopen, ik voel het heel af en toe.

Ik ben zou dus echt never nooit mn pony kwaad doen! Het klinkt erger dan dat ik t neergezet heb.
Ik vind t gewoon vreemd dat ze in de bak op korte voltes rechtsom dat heeft. Verder loopt ze altijd als een trein.

Kan het geen spier zijn die vast zit ofzo? Ik rij haar wel altijd goed los.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 07:46

ik had ook zo'n paard,niemand zag iets maar ik voelde het wel,eerst dacht ik aan dat ze stijf kon zijn ,uiteindelijk toch laten onderzoeken.

ze had aan twee voorbenen ernstig hoefkatrol,maar door haar karakter liep ze er voor mij doorheen...

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 09:30

kijk, daar heb ik meer aan. En de dierenarts kon in het begin ook niets vinden? Ik zal haar weer laten onderzoeken. Misschien is t iets minder ernstig, omdat ze het maar heel af en toe doet, maar ik kijk wel. Ik laat ze nu wel doorzoeken, niet dat ik weer te horen krijg dat het niks is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:46

Waarom laat je niet gewoon een gedegen kreupelheidsonderzoek doen? JUIST bij vage en toch steeds weer terugkerende klachten?

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:04

Had ik 1 jaar geleden laten doen en daar kwam niks aan. Daarom zit ik nu met mn handen in het haar. Ik laat er wel weer een da naar kijken, maar ik dacht dat ik hier misschien wat antwoorden kon vinden.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:11

Misschien kan een osteopaat je paard een keer onderzoeken? Het zou evt. een rug / nekprobleem kunnen zijn.

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:17

daar dacht ik ook al aan. Aangezien ze aan het been/de hoef niks vinden. Dank je.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:44

Shiva_love schreef:
bedankt voor je reactie. Maar er heeft al een keer een dierenarts naar gekeken. En zowel hij als de smid vinden niks. En ja, om nu gelijk röntgenfoto's te laten maken............ze loopt niet overdreven kreupel ofzo.

Als je pony er al twee jaar last van heeft dan is het allang tijd om een gedegen onderzoek, waar rontgen foto's onderdeel van uitmaken, te laten uitvoeren. Wacht niet totdat je pony op een dag wel op 3 benen loopt.
Een paard loopt niet voor z'n lol niet helemaal rad op de volte. Ik kan me niet voorstellen dat als een goede dierenarts vaststelt dat je pony niet zuiver loopt, zegt dat er niets aan de hand is. Het kan soms heel moeilijk zijn om te achterhalen waar het precies vandaan komt. Zeker bij vage kreupelheden, maar juist daarom is er goed onderzoek nodig. Anders is de kans groot, dat je, ondanks je beste bedoelingen, je pony wel stuk rijdt op de lange duur.

Heb vandaag mijn paard weer laten onderzoeken, i.v.m. niet helemaal rad lopen. (tijdens het rijden niet kreupel) Als je wilt weten hoe dat er aan toe kan gaan, kan je een PB-tje sturen.

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:55

stuur me maar een PB. Het vervelende is gewoon dat iedereen zegt dat ze niks kunnen vinden. Vooral omdat het ook maar heel af en toe voorkomt. Ik weet wel dat er dan toch iets mis is, maer het is een tijd weer goed gegaan., Ze doet t pas sinds een half jaar weer, en dan nog heel zelden. ik had t ook duidelijker neer moeten zetten. Nu komt over alsof ik mn pony doorrij terwijl ze kreupel is en dat is niet zo.
Maar ik wacht je pb wel af.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:24

Bedenk wel dat pijn een waarschuwingssysteem is, dat je niet moet negeren.
Maar heb je een PB gestuurd.
succes ermee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:51

TS ik snap iets niet. Aan de ene kant geef je aan dat je het eigenlijk overdreven vindt om je paard op de foto te laten zeggen, aan de andere kant zeg je dat 'ze' er steeds niets aan kunnen vinden.

Hoe is het kreupelheidsonderzoek in vredesnaam gedaan dan?
Persoonlijk zou ik er mee naar de kliniek gaan, foto's laten maken en indien nodig ook plaatselijk laten verdoven om de juiste probleemplaats te vinden.

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:11

De dierenarts heeft 2x een kreupelheids onderzoek gedaan, met buigproef en op de weg draven ed. Maar hij heeft haar verder niet grondig onderzocht, zoals Suzan me uitlegde.
Daarom heeft hij denk ik toen niks gevonden. De hoefsmid heeft ook regelmatig naar haar hoeven gekeken of er iets mis was, maar na die ene hoefzweer heeft hij ook niks geks gevonden.
Daarom twijfel ik of het wel aan haar been ligt.

En omdat ze het maar heel af en toe doet dacht ik dat het wel over zou gaan. Ze heeft ook nog een jaar op rust gestaan, maar dat veranderde er niks aan. Ze heeft toen een tijd goed gelopen maar na een tijdje voelde ik weer dat ze onregelmatig liep. En dan weer een tijd niet.

Het is een rare situatie. Maar ik ga er nu weer naar laten kijken. Ik begin met een kreupelheidsonderzoek en dan in overleg met de dierenarts gaan we verder onderzoeken. En ik wil naar haar rug laten kijken. Misschien dat het probleem daar zit.

Anoniem

Re: pony loopt onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:36

OK, ik snap het. Conclusie is dan helaas toch dat er nog nooit een gedegen en grondig kreupelheidsonderzoek heeft plaatsgevonden.

Ik hoop dat je er snel achter bent wat het is, en dat het meevalt...

Shiva_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:08

nee, daar ben ik nu dus ook achter. Maar ik ga er achteraan. Bedankt voor jullie advies. Ik laat nog wel weten wat er aan de hand is, als we daar achter komen.